4 בספטמבר 2010

ההשפעה הסביבתית של המכונית החשמלית.


מכוניות חשמליות הן ידידותיות לסביבה. זה ברור, אחרת לא היו מדברים עליהן כול כך הרבה. (שימו לב – מדברים – עדיין לא מייצרים או משתמשים בכמויות משמעותיות – רק מדברים).
מכון מחקר הנדסי שוויצרי בדק את ההשפעה הסביבתית הכוללת, לאורך כול חיי המכונית. הוא השווה בין הזיהום של מכונית רגילה, לבין זה של מכונית חשמלית, כולל תהליך הייצור והמיחזור של בטריות לי-יון שבמכונית.
המסקנות לא מפתיעות.
התרומה של תהליך הייצור והמיחזור של הבטריות לזיהום הסביבה היא יחסית קטנה. הזיהום העיקרי שהמכונית החשמלית יוצרת בא מתחנות הכוח שמספקות את החשמל שהמכונית צורכת. לכן הזיהום הכולל תלוי בדלקים בהם משתמשים בתחנות הכוח. הם הניחו תמהיל תחנות כוח הנפוץ באירופה (פחם, הידרואלקטרי וגרעיני).
השורה התחתונה: מכונית חשמלית מזהמת פחות. כאמור – לא מפתיע כלל.
אבל הזיהום אינו אפס. הזיהום הוא שווה ערך לזה של מכונית בנזין הנוסעת 25 ק"מ לליטר. מכוניות רגילות (אפילו קטנות בגודל של "גולף"), לא משיגות חסכון כזה בדלק. הן עדיין נוסעות רק בין 10-15 ק"מ לליטר בלבד (מכוניות בנזין. דיזל משיג באזור של 20 ק"מ לליטר).
אז – כן – מכוניות חשמליות מזהמות קצת פחות.
הבעיה עם מכוניות חשמליות אינה שהן אינן נקיות. הבעיה היא שהן יקרות (בגלל מחיר הבטריות) ותפקודן מוגבל –הטווח הנסיעה מוגבל, זמן הטעינה ארוך.
הפיל שבחדר, שכולם מתעלמים ממנו, הוא כמובן הבעיה של אספקת החשמל. אנו צועדים לתקופה של צנע בחשמל, מחסור והפסקות זרם – בגלל מלחמת החורמה הקיצונית של אירגוני הסביבה נגד תחנות כוח ובגלל אשליות בלתי מציאותיות על "אנרגיה מתחדשת". מחסור חמור בחשמל הולך ומתפתח בכול הארצות, באירופה, בארה"ב, ביפאן. פשוט לא יהיה חשמל עבור מכוניות חשמליות (ועבור דברים רבים אחרים – למשל רכבות חשמליות).
ותזכרו: מכונית חשמלית אינה "הישועה" של הסביבה – היא בסך הכול מזהמת קצת פחות.
יעקב


2 תגובות:

VITO256 אמר/ה...

פה, אני חייב לחלוק על המסקנות,
גם לפי נתוני המחקר מדובר בשריפת 30-50% פחות של דלק מאובני, זה לא קצת פחות,
שנית על פי נתוני בטר פלייס המכונית החשמלית שלהם תיסע 180 ק"מ במומצע עם 24 קווט"ש ששקולים לשריפת פחות מ5 ליטר דלק מאובני.
הדבר החשוב ביותר הוא ניתוק הצימוד בן דלק מאובני להנעת מנוע בעירה פנימית. הסוללות מתפתחות עכשיו (שיש אינטרס כלכלי) על פי חוק מור.
אנרגיה ממקורות מתחדשים איננה אשליה, המחקר והניסויים העדכניים מבטיחים בהסתברות גבוהה מאוד לפתרון קרוב ( בעשור הקרוב) לאנרגיה שלא מדלק מאובני- אם על ידי מעגל דלק גרעיני של תוריום, , או ייצור ביו דיזל על ידי מיחזור הפחמן הדו חמצני, ופריצות דרך בייצור חשמל פואו וולטאי.
חשוב לומר שדווקא המחסור ולחצי השוק החופשי מובילים לפיתוחים האלה

יעקב אמר/ה...

עזוב את בטר-פלייס, הם הכול ספין, אין להם עדיין שום דבר.
המחקר בדק מכוניות חשמליות קיימות, וחישב את השפעתן על הסביבה בלי ספינים ובלי אינטרס עצמי לקדם.
הוא מצא שמכונית חשמלית מזהמת בערך כמו מכונית דלק שנוסעת 25 ק"מ לליטר. מאחר ומכוניות דיזל נוסעות כ 20 ק"מ לליטר, הרי המכונית החשמלית היא בערך 20% יותר "נקיה". זה מה שהמחקר הזה מצא, ונראה לי שזה בערך נכון. אולי היא אפילו ב 40% יותר נקייה...

באשר למקורות חשמל עתידיים (מתחדשים או לא), ובטריות עתידיות (לפי חוק מור או לא) - זה הכול ספקולציות לעתיד.
זה טוב ויפה לחלום על העתיד, אבל זה לא נכון לבלבל בין מה שיש ומה שאולי יהיה בעתיד (ואולי לא).

דעתי הברורה, כרגע, היא שהשמש, הרוח והביו דלק הם מקסמי שווא. הם לעולם לא יספקו יותר מאחוזים בודדים, מעטים, מצריכת האנרגיה, בגלל תכונותיהם הפיזיקליות.

אנרגיה גרעינית (תוריום או אחרת) יכולה להתפתח, ויש בה פוטנציאל, אבל האירגונים ה"ירוקים" נלחמים באנרגיה גרעינית עוד יותר קשה מאשר באנרגיה פחמית.
לדידם - שהאנושות תחיה בלי אנרגיה - זה האידיאל שלהם.
אני מנסה להסביר ש"בלי אנרגיה" פירושו גם בלי מכוניות חשמליות.