15 ביוני 2011

הקרנה לחיטוי מזון


קיים תהליך של חיטוי מזון באמצעות קרינה מייננת (דוגמת קרני X ). התהליך לא חדש, הוא נמצא בשימוש נרחב לפחות מאז 1990 . אחוז ניכר ממוצרי הבשר התעשייתיים (המבורגרים, עוף) עוברים הקרנה. ההמבורגרים מהווים 50% מכמות בשר הבקר שנצרך בארה"ב. ההקרנה משמידה בקטריות מזיקות דוגמת הא-קולי או סלמונלה. גם פירות טרופיים המובאים לארה"ב מחויבים לעבור הקרנה לצורך חיטוי והשמדת מזיקים. כול המוצרים שעברו הקרנה מסומנים, לפי חוקי ארה"ב בתוויות בולטות, כדי שמתנגדי ההקרנות יוכלו להמנע ממוצרים אלה.

Radura symbol used for irradiated food in the United States

.תוצאת לוואי של ההקרנה היא הארכת חיי המדף של הפירות, כי חלק מהמזיקים שגורמים לקילקול הפרי מושמד
כמובן שהארגונים הירוקים, שבמהותם הם ארגונים אנטי טכנולוגיים, מזועזעים מתהליך זה, ומתנגדים בתוקף להקרנות.
מסתבר שהמגפה של זיהום הא-קולי שפרצה בגרמניה ניתן היה למנוע אותה לו עברו הירקות חיטוי בהקרנה. אבל הירקות היו אורגניים – הס מלהזכיר הקרנה ואורגני בנשימה אחת.  
יעקב

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

תודה רבה על המידע.
לפי דעתי יש הרבה יתרונות לשימוש בקרינה, כמו רנטגן לדוגמא. אך כמובן שיש גם חסרונות כאשר מקרינים מוצרי מזון אפשר לגרום גם לשינויים בDNA של המיקרואורגניזם ובכך לגרום לעמידות והתפתחות מיקרואורגניזם שיהיה מסוכן יותר לאדם.
אני חושב שבגלל הסכנות אשר יש בקרינה אנו חייבים להיות מודעים לכך ולנקוט באמצעי זהירות ולכן בדיקת קרינה ממכשירים בבית היא נחוצה על מנת לא לגרום לחשיפה נוספת לקרינה של האדם.
אני גם חושב שעל הממשלה לעשות בדיקות קרינה רנדומליות בבתי ספר על מנת למצוא מקורות קרינה אשר יכולים לסכן את הילדים.
אני משתמשים בקרינה לצרכים רבים (רדיו, מיקרוגל, טלפון ואף בדיקות רפואיות), אך אסור לנו לשכוח את הסכנות שבה!