6 באוגוסט 2011

מאיפה בא הפד"ח ?


בין הנושאים המעטים שעליהם כמעט ואין מחלוקת, הוא הנושא של התרומה האנושית לעליית ריכוז הפד"ח (פחמן דו חמצני) באטמוספירה.   כידוע, ריכוז הפד"ח נמדד על ידי מעבדה באתר מאונה לואה בהוואי, ונמצא שריכוז הפד"ח עלה מ 0.028% ל 0.039% מתחלית המדידות ב 1950 עד עכשיו. אין ספק בנתון זה. ידוע גם שבני האדם פולטים כ 6-8 ג'יגהטון פד"ח שנוצרים משריפת דלקים פוסיליים (נפט, פחם, גז).
נשאלת השאלה – מה התרומה של בני האדם לעליית ריכוזי הפד"ח? האם העלייה נובעת כולה מהפד"ח שבני אדם פולטים או אולי מסיבות טבעיות? המדענים המודאגים טוענים שכול העלייה באה מבני אדם. לביסוס הטענה הם מצביעים על הרכב הפד"ח. לפחמן שני איזוטופים – 12 ו 13 – 12 שכיח יותר 13 נדיר (1%). הצמחים קולטים בעיקר את פחמן 12 מהאוויר, ולכן דלקים מאובנים עשירים בפחמן 12. מאחר ויחד עם עליית ריכוז הפד"ח יש גם עלייה בחלק היחסי של פחמן 12, מסיקים שהעלייה נגרמת מפחמן שמקורו בדלקים מאובנים, כלומר מבני אדם.
מאידך מצביעים ספקנים על העובדה שחלק גדול מהפד"ח מומס במי האוקיינוסים, שעם עליית הטמפרטורה נפלט הפד"ח המומס מהמים, וייתכן שעליית ריכוז הפד"ח נובעת מפליטת פד"ח מהאוקיינוסים, בעקבות עליית הטמפרטורה. כלומר – עליית ריכוז הפד"ח הוא תוצאה של עליית הטמפרטורות ולא הסיבה להן.
כעת עומד להתפרסם מחקר חדש של מדען "כבד" (ידוע ובעל מוניטין) מאריי סלבי, יו"ר מחלקת חקר האקלים באונ' מקגוארי באוסטרליה. הוא טוען (ואין מחלוקת על כך) שמרבית התנודות בריכוזי הפד"ח הם תוצאה של תהליכים אטמוספריים טבעיים, שאין להם שום קשר עם בני האדם.
תהליכים טבעיים פולטים כ 200 ג'יגהטון פד"ח לאטמוספירה כול שנה מהים ומהיבשה, וקולטים כמות דומה, במה שנקרא מחזור הפד"ח הטבעי. הערכת הדיוק במספר זה היא +- 30-40 ג'יגהטון. הכמות שבני אדם מוסיפים, 6-8 ג'גהטון מתגמדת לעומת הכמויות האדירות שבמחזור הטבעי.
הטענה שעליית ריכוז הפד"ח נגרמת אך ורק על ידי הפד"ח שבני אדם פוליטים נראית מאד, מאד מפוקפקת. והטענה הזאת היא הבסיס היחידי לטענה על התחממות גלובאלית מעשה ידי אדם. ייתכן וטענותיו של פרופ' סלבי, המצטרפות לטענות דומות רבו של אחרים, מפוררת את היסוד של תיאוריית ההתחממות.
מי שמתעניין מוזמן לקרוא את הפסטים שבקישוריות ואת הקומנטס שאחריהם, ובהם דו שיח נרחב על הנושא וקישוריות רבות מאמרים מדעיים.
יעקב

2 תגובות:

Tomer Iserovitch אמר/ה...

מעצבן כל כך לשמוע על אחריות האדם לשינויי אקלים,המסת קרחונים,נסיגת קרחונים וכו' בנשיונל ג'אוגרפיק.
מי בדיוק שולט על הערוץ הזה?

יעקב אמר/ה...

מי ששולט בכול ערוצי התקשורת.