13 בינואר 2012

חדשות טובות על אנרגיה גרעינית



1.    הועדה לאנרגיה אטומית בארה"ב אישרה אישור הנדסי סופי את דגם הכור ווסטינגהאוס AP1000. פרויקט ווגטל לבניית שני כורים כאלה במדינה ג'ורג'יה בארה"ב נמצא לפני אישור סופי צפוי.
2.    משרד האנרגיה בארה"ב מתקצב מחקרים אחדים לפיתוח כורים געיניים מודולריים חדשים, בטכנולוגיה משופרת מכול הבחינות בייחוד הבטיחותית. התכנית נקראת "הדור הבא של הכורים הגרעיניים" NGNP.

למשל: קחו לדוגמה את הפרויקט לפיתוח כור בעל טמפרטורה גבוהה וצינון גזים. High temperature Gas-Cooled Reactor. הדלק הגרעיני בכור זה מתוכנן להיות ארוז בתוך קפסולות של קרמיקה עמידות חום, כך שלא יוכל לי להיות מותך, הוא סוגר עצמו באופן אוטומטי כאשר החום עולה מעל לסף מתוכנן, ומקרר את עצמו לבד ללא צורך בחשמל, או מערכת קירור חיצונית.
הנה תמונה סכמטית:


הם גם תקצבו המשך הפיתוח של כורים קטנים מודולאריים.

לי אין שום ספק שבעתיד (הרחוק למדי) האנרגיה הגרעינית היא שתספק את עיקר האנרגיה שהאנושות צורכת וצריכה להמשך קיומה ופיתוחה. הרדיפה אחרי שמש ורוח זה בזבוז זמן – אין אפשרות להפיק מהם כמויות רציניות של אנרגיה שאנו זקוקים להן. אין גם אפשרות לחיות ללא אנרגיה.

תחנות הכוח הגרעיניות של היום, שתוכננו בשנות ה 1950, ונבנו בשנות ה 1960-70 הן פרימיטיביות מיושנות, מסוכנות ובעייתיות. אין לשפוט את האנרגיה הגרעינית בכללה על פי הדור הראשון, הפרימיטיבי של התחנות. היום אנו מסוגלים לפתח אנרגיה גרעינית יותר חכמה ובטוחה.
הפיתוח הזה נעצר בסוף שנות ה 1970 בגלל האקטיביזם של ארגונים אנטי גרעיניים וסביבתיים שזרעו פחד. הם נקטו (ונוקטים) בגישה ריאקציונרית ואנטי-טכנולוגית ודורשים את חיסול האנרגיה הגרעינית במקום לדרוש את פיתוחה ושיפורה הבטיחותי.

טוב שמשרד האנרגיה האמריקאי בשיתוף גרומי תעשייה רבים ממשיך בתכניות הפיתוח של הדורות הבאים של כורים גרעיניים.
באשר לכור גרעיני להפקת חשמל בישראל – לדעתי הטכנולוגיה עדיין לא בשלה. אין דחיפות בנושא. אין להיחפז, יש לנו מספיק אנרגיה בינתיים. בעתיד היותר רחוק יבחן הנושא על פי מה שיהיה קיים אז.

יעקב

5 תגובות:

עוזי גייגר אמר/ה...

אנרגיה תרמו גרעינית היא לא הפתרון לטווח ארוך, לכל היותר פתרון ביניים (עדיף על המצב היום, זה בטוח).

יש רק שני פתרונות אפשריים ארוכי טווח:
היתוך גרעיני מבוקר ואנרגיית שמש - השמש כן מספקת מספיק אנרגיה כדי לקיים אותנו בכיף.

נקודה חשובה: איסוף יעיל (כלכלית וכללית) של אנרגיית השמש נראה, נכון להיום, רחוק יותר טכנולוגית מהיתוך גרעיני מבוקר.

אני דוקטוראנט לכימיה שעוסק באופן קבוע בסוגיות מסוג זה, אז אני מרשה לעצמי לדבר כאדם המבין בדברים.

יעקב אמר/ה...

תודה עוזי.
היתוך מבוקר הוא החלום של כולנו, אבל הוא עדיין נראה רחוק מאד. אנו עדיין לא יודעים לעשות זאת. מתי נדע ? אני לא נביא.

ביקוע הגרעין היא טכנולוגיה שכבר נמצאת בשימוש מעשי, ושירתה אותנו לא רע עד כה. היא זקוקה לשיפורים - תמיד יש מה לשפר, אבל היא טכנולוגיה מוכחת.

שמש... כן, השמש מקרינה הרבה אנרגיה, הבעיה היא לקלוט אותה בצורה יעילה. אבל יש לה מגרעות - היא מפוזרת, דורשת שטחים גדולים, והיא לא רציפה. חלק מהאנרגיה שלנו תוכל לבוא מהשמש - לא יודע איזה חלק, אולי 10% אולי 20%, בעתיד הרחוק יותר, כאשר תשתפר יעילות הקליטה. צריך להמשיך לחקור בכיוון זה גם.

בניית דונאמים של מתקנים סולאריים בטכנולוגיה של היום היא בזבוז כסף לריק, שטות שמביאה מעט מאד תועלת.

איל אמר/ה...

הדרך היחידה היעילה של שימוש באנרגיית השמש היא על ידי קליטתה מחוץ לכדור הארץ ושידורה מטה (מיקורגל).
כך ניתן לתפוס 2 ציפורים במכה אחת:
שטח בלתי מוגבל
אנרגיה יציבה
איך עושים זאת? אני משאיר לעוזי את הפרטים.

יוני אמר/ה...

קשה לא להסכים עם יעקב, שכבר אמר כמה פעמים שאין "פתרון יחיד" לבעיית האנרגיה, ונצטרך גם אנרגיה גרעינית, גם סולארית במידת האפשר וגם עוד מקורות (לא לזלזל בגאז, נפט ופחם - הם לא נעלמים כל כך מהר).
אבל אני שמח לא להסכים עם יעקב בדבר אחד, שהוא אנרגיה גרעינית בישראל. קודם כל אין שום סיבה לא לקנות טכנולוגיה דור שלישי ולהפעיל אותה בישראל (לדוגמא כמו הכורים של דרום אפריקה). חוץ מזה, יש היום עניין אדיר בכורים קטנים מאוד, שיש להם מספר רב של יתרונות (מאוד בטוחים, קירור פסיבי, לא מהווים מטרה אסטרטגית). הם עדיין בשלבי תכנון שונים, וישראל נראית כמו מקום אידאלי לפיתוח של כורים כאלו (כמו שמפתחים כל טכנולוגיה עילית אחרת בישראל). יש לנו מוטיבציה, יכולת מדעית (ואם אין אפשר ללמוד) וכח אדם מדעי סופר-איכותי. מה שצריך זה מימון ממשלתי, ותוך 10-20 שנה ישראל תהפוך ליצואנית של כורים קטנים, שיכול להפוך את הכלכלה שלנו למדהימה באמת....!!! איזה חלום!

יעקב אמר/ה...

אני ממשיך לחלוק על הצורך לבנות כורים להפקת חשמל (כורים תעשייתיים) בישראל, כעת. כפי שאמרתי הטכנולוגיה עדיין מסוכנת, בייחוד בתנאי ארצנו הקטנה ומוקפת הסכנות. אין חיפזון לבנות כורים גרעיניים עכשיו (אני גם לא רואה שרצים לעשות זאת). נחשוב מחדש על הנושא בעוד 20 שנה....

כורים קטנים - זה נהדר, כאשר יגמרו לפתח ולבנות כמה דגמים, והם יוכיחו עצמם בפעולה... (לא יקרה תוך 20 שנה).

כורי מחקר - בהחלט. אבל לא הייתי ממליץ שהממשלה תוציא על זה כסף - אין תפקידה של הממשלה לפתח כורים לצרכים אזרחיים. פיתוח מוצרים אזרחיים צריך להיעשות על ידי גורמים מסחריים.