1 בינואר 2012

הירידה במלחמות והאקלים.



"מודאגי האקלים" (חממיסטים בלעז), מחפשים במרץ בלתי נלאה אסונות שאפשר לייחס לשינויי האקלים. הם כבר מייחסים לשינויי האקלים כול אסון טבע שהיה, כמו צונאמים, הוריקנים, רעידות אדמה, שיטפונות ובצורות. זאת בלי שום אינדיקציה של ממש שיש קשר בין התופעות ושינוי האקלים, ויותר מזה – בלי הוכחה שיש יותר אסונות טבע מאשר בעבר הפחות חם.

נושא אופנתי הוא המלחמות והסכסוכים המזוינים. יותר ויותר אנשים טוענים ששינויי האקלים יכולים לגרום למלחמות וסכסוכים מזוינים עקובים מדם, ולכן – ששינוי האקלים מהווה סכנה ביטחונית. הנה לינק לפוסט בבלוג של ד"ר קורי, ובו קטעים מסיפוזיון על הנושא, כולל "מחקר" מלומד שהתפרסם בירחון המדעי "נייטור" Nature – הטוען שהוא מצא קשר סטטיסטי בין סכסוכים והתחממות.
זאת – במסגרת האופנה שבעזרת סטטיסטיקה (מעוותת) והינדוס מספרים אפשר להוכיח כול דבר.

 ה"צרה" – או ליתר דיוק – המזל הוא שכמות הסכסוכים והמלחמות נמצא בירידה מתמדת לפחות מאז מלחמת העולם השנייה. לא חשוב איך מודדים זאת – מלחמות גדולות, מלחמות קטנות, סכסוכים מקומיים, מלחמות גרילה - מספר ההרוגים הולך וקטן. אולי ניתן להסיק שההתחממות הגלובאלית הנוראית שהתרחשה ב 50-100 השנים האחרונות היא שגרמה דווקא להפחתת הסכסוכים?

(על דוגמה קודמת של הטענות הבלתי שפויות האלה – ראה דבריו של מזכיר האו"מ בנקי מון על הסכסוך בדרפור).

יעקב

6 תגובות:

עומר אמר/ה...

המאמר מנייצ'ר עוסק בסוגיה פשוטה מאוד - עד כמה הסיכוי למלחמה גדל ביחס להתחממות מקומית. מה שהם בודקים זה את הקשר לתופעת אל ניניו שידוע שאינה קשורה ל"התחממות גלובלית". הם מראים שיש קשר (ואני לא התרשמתי שהשיטות שלהם מעוותות. אם אתה מתרשם כך, אנא הבהר והסבר) כזה, כלומר, שהתחממות שנמדדה (ואל ניניו אכן יוצר התחממות כזו) באיזורים המשווניים אכן מקושרת בקשר סטטיסטי עם התפרצויות אלימות. לכך אין כל קשר לירידה הכוללת במספר הסיכסוכים האלימים ואפילו לא למה שקרוי "התחממות גלובלית". גם אין שם שום טענה על כך שמדובר בהתחממות "מעשה ידי אדם". מעבר לכך, התופעה המתוארת היא די סבירה - טמפרטורה גבוהה יותר והעדר משקעים יכולה להוביל לסכסוכים על אדמות שהן פוריות יותר, מקורות מזון ומים. אין בכך שום הפתעה.

אני חושב שהרפלקס או ההתניה הפבלובית לקפוץ בכל פעם שיש מחקר שקושר אקלים לתופעות אחרות היא בעוכריכם הפעם. אני הייתי מפרסם התנצלות (כולל בפייסבוק) והבהרה. אבל זה רק אני.

יעקב אמר/ה...

לא קראתי את המחקר בנייטור (רק את הסיכום שלו), אין לי דעה על השיטות הסטטיסטיות הספציפיות שהשתמשו בהן. המחקר כולו שטות מוחלטת, לפני שהתחילו אותו. יש פה מיליון פרמטרים שלפיהם אפשר למדוד את הסכסוכים ואת הטמפרטורות, ובסוף בהינדוס מספרים, אפשר לטעון כול דבר, כולל הטענה שהבורסה עולה בשנים שהפועל ת"א אלופה בכדורגל.
זה מסוג ההתעסקות בשטויות שהפך אופנתי, וגם יש מי שממנים זאת.

המאמר בנייטור אינו קיים בפני עצמו, הוא חלק ממסכת שלמה של מאמרים ומחקרים שמנסים לטעון שההתחממות הגלובאלית מהווה סיכון בטחוני, ולכן כדאי להוציא על זה כסף. תקרא את הלינקים בקטעים שקישרתי אליהם. וזה לא מהיום - השטות הזאת נמשכת כבר שנים, כמו הטענה של בנקי מון שההתחממות קשורה למלחמת דרפור.

לך נראה שיש הגיון שבשנים חמות יש יותר סיכסוכים. נראה לך לפי מחשבה א-פריורי - כי אתה חושב שאנשים עצבניים כאשר חם. אולי זה נכון. אז תקנה להם מזגן.
אני חושב שאנשים עצבניים כאשר קר. (אני עצבני כאשר קר). בימי הביניים טענו שמלחמות נגרמות (במידת מה) על ידי מכשפות. אנו, בעידן המודרני, לא התקדמנו הרבה בהבנה של הסיבות למלחמות.

חוץ מזה - למלחמות יש סיבות אתניות, דתיות, פרסטיז'ות, וגם סיבות מקריות, ולרוב לא ידועות. איש אינו יכול להסביר את הסיבות למלחמת העולם הראשונה, למשל.

אולי תטען שההתחממות הגלובאלית גורמת יותר מקרי גירושין? (העצבנות...).

כול הנושא שטות מוחלטת, מטורפת.

Anochi אמר/ה...

לי נראה שהמלחמות הללו קשורות יותר לתפוצת רובי הקלצניקוב בעולם. כשנלחמו בקשתות וחציים זה היה עניין מייגע. מעניין אם אפשר לקבל מענק מחקר לבדיקת ההיפותזה.

יעקב אמר/ה...

למה מתיחסים רק ל"מלחמות" של שבטים פרימיטיביים ונוודים באפריקה ? כמה הרוגים שי במלחמות כאלה?
המלחמתות ה,כבדות" בהרוגים הן מלחמת העולם ה1, ה2, מלחמת קוריאה, ויטנאם, ישראל נגד הערבים, סאדם נגד אירן וקווית , ארה"ב נגד סאדם (פעמיים)וכאלה. כמה מהן נגרמו "בגלל ההתחממות"?
אנשים איבדו את השפיות לגמרה. הם רואים התחממות מתחת לכול אבן.

איל אמר/ה...

יעקב - יכולת לציין זאת:
מלחמת העולם הראשונה היתה בתקופה קרירה יחסית.
מלחמת העולם השנייה היתה בתקופה קרה מאד (חורפים מהקשים שהיו - לכן גם הנאצים כשלו ברוסיה).
ואם כבר רוסיה - שנות מלחמות נפוליאון גם הן היו עם חורפים קיצונים.
מלחמת ששת הימים וכיפור היו בשנים קרות מהממוצע (התקררות גלובלית?).
בסוף 91 החל חורף 92 הגדול...
בקיצור, מלחמות קורות דווקא כשקר :-)

יעקב אמר/ה...

גם אני חושב ככה, צריך עכשיו להלביש על זה ניתוח סטטיסטי מלומד ולפרסם בנייטור