23 בינואר 2012

היסטריה המונית.


הנה קטע מספרו של דניאל כהנמן "חשיבה מהירה ואיטית" המסביר את המושג "זרם זמינות" ?? Availability cascade (המושג האנגלי והתרגום נראים לי מלאכותיים).

מתוך הויקיפדיה: "זרם זמינות הוא תופעה מחזורית המחזקת את עצמה שמסבירה את הדרך בה מתפתחות אמונות קולקטיביות מסוימות."

An availability cascade is a self-reinforcing cycle that explains the development of certain kinds of collective beliefs. A novel idea or insight, usually one that seems to explain a complex process in a simple or straightforward manner, gains rapid currency in the popular discourse by its very simplicity and by its apparent insightfulness. Its rising popularity triggers a chain reaction within the social network: individuals adopt the new insight because other people within the network have adopted it, and on its face it seems plausible. The reason for this increased use and popularity of the new idea involves both the availability of the previously obscure term or idea, and the need of individuals using the term or idea to appear to be current with the stated beliefs and ideas of others, regardless of whether they in fact fully believe in the idea that they are expressing. Their need for social acceptance, and the apparent sophistication of the new insight, overwhelm their critical thinking.

זרם הזמינות הוא שרשרת מאורעות המחזקת את עצמה שיכולה להתחיל מדיווח בתקשורת על אירוע זוטר ולהוביל עד לפאניקה ציבורית ופעולה ממשלתית נרחבת. לפעמים, סיפור בתקשורת על סיכון מסוים תופס את תשומת הלב של קבוצה בציבור שנעשה פעיל ומודאג. התגובה הרגשנית של אותו ציבור הופך סיפור בפני עצמו שגורם לעוד דיווחים וסיפורים בתקשורת, והסיפורים האלה מגדילים את התפוצה וההיקף של החשיפה והדאגה המקוריים. המחזור מואץ לעתית על ידי "יזמי זמינות" – אנשים ואירגונים העובדים לוודא זרם מתמיד ובלתי פוסק של ידיעות מדאיגות. הסכנה מוצגת בצורה יותר ויותר מוגזמת תוך שכלי התקשורת מתחרים על תשומת הלב של הציבור ויצירת כותרות.
מדענים, ואחרים שמנסים להרגיע את הפחד הגובר (את הפאניקה) מושכים רק מעט תשומת לב, והרבה עויינת, כול מי שמנסה לחשוף את ההגזמה של הסכנה נחשד בשותפות לנסיון הסתרת האמת וטיוח. הנושא נהפך חשוב מבחינה פוליטית כי הוא נמצא בתודעה של כולם, והתגובה של המערכת הפוליטית מושפעת מהעוצמה של רגשות הציבור. כך גורמת המפולת (זרם הזמינות??) לשינוי סדרי עדיפויות. סיכונים אחרים או שימושים אחרים במשאבים, לטובת הציבור, נשכחים ונעלמים מהאופק.

עד כאן הציטוט מדניאל כהנמן.

ההסבר החכם הזה מתלבש בול לתופעות שונות שאנו נתקלים בהן. למשל: שינויי האקלים. לוקחים תופעה שולית שספק אם בכלל קיימת, והופכים אותה בצורה היסטרית לנושא מרכזי בסדר היום של העולם.
או: "מחאת רוטשילד" – המחאה החברתית. לוקחים תופעה שולית (לדפני ליף אין כסף לשכר דירה בת"א) והופכים אתה לפיל שמדביקים לו שם פוטוגני "שחיקת מעמד הביניים", וכול המדינה מדברת על זה 6 חודשים רצוף, ועוד היד נטויה.
במקום לקרוא לזה בשם האקדמי המתוחכם Availability cascade אני הייתי קורא לזה בשם העממי: היסטריה המונית.

יעקב

אין תגובות: