17 ביוני 2015

האבסורד של "המאבק על הגז" - האם יש אמת בטענות על מחירי גז "מופקעים" בישראל?


בישראל מתרחש, בחסות ובעידוד גורמים מרכזיים בתקשורת, פיגוע כלכלי המונע פיתוח משאבי הגז, מרחיק יזמים, ומונע חיסכון כספי עצום, הרחבת מפעלים ותעסוקה ושיפור דרמתי ואמיתי באיכות האוויר ובריאות הציבור.


ביום שני ה-15 ביוני 2015 אירח תא התנועה הליברלית החדשה באוניברסיטה העברית את אמיר פורסטר להרצאה על הטענות המושמעות לנו סביב המאבק על הגז, לפניכם קטע ראשוןמן ההרצאה העוסקים בטענות כי מחיר הגז בישראל יקר והציבור בישראל "נשדד" ובהאשמות יזמי הגז ב"רווחים מופרזים".


להמחשה עדכנית הנה פוסט היסטרי של העיתונאי יגאל סרנה הכותב: "זה השוד הכי גדול בתולדות הארץ מאז 1948 ועד בכלל שהופך כל ביזה אחרת לכייסות פשוטה. ואנחנו לא בהמות. אנו צאן לטבח" ...


אמיר פוסטר הינו מומחה בתחום האנרגיה ויועץ בכיר לחברות ומוסדות מקומיים ובינלאומיים, עמותות ומשרדי ממשלה, ובעבר אנליסט בכיר בתחום האנרגיה ושוק ההון.

בקטע הבא מציג פוסטר את טענות הקואליציה הדורשת פיקוח מחירים והפחתה של המחיר של יחידת גז ל-3$ האמנם יש צדק בדברים?

צפו: 



קישורים ומקורות למידע המוצג בקטע:

מעל: ההשוואה הבינלאומית שהוצגה לרשות החשמל בישראל. מתחת: הטווח המלא ממנו נגזר הגרף העליון. 




ומה באשר לטענות כי התשואה של חברות חיפושי הגז בישראל גבוהה במיוחד? האמנם שיעור התשואה המקובל בתחום הפקת הגז הטבעי בעולם הוא 9.3% כפי שרבים טוענים?





בקרוב יועלו קטעים נוספים מן ההרצאה. כבונוס הנה חלוקת ההכנסות ה"גזלנית" של פרוייקט תמר ולוויתן.




בועז

13 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

אבטיחי העולם, התאחדו!

כל המתנגדים למיניהם לפרוייקטי הגאז הם "אבטיחים" - ירוקים כלפי-חוץ, אדומים בלב" (GREEN ON THE OUTSIDE, RED TO THE CORE), אבטיחים מכל גווני הקשת חברו להם יחדיו ולכולם מטרה (קיצרת טווח) אחת, אף שלא כולם אומרים זאת בפה מלא: להשאיר את דלקי המאובנים באדמה. יש כאלה הזועקים חמאס (ורובם דרך אגב הם מהשמאל המדיני שרואים בחמאס בן-שיח, אבל זה נושא למאמר אחר) על כל טיפת זיהום, גם אם לא משמעותית ביש כאלה המתסיסים את ההמונים בסיסמאות פופוליסטיות. לשני הקצוות של האבטיחים לא חשובה האמת - המטרה מקדשת את העמצעים - מותר לשקר, לסלף, להסתיר ולהציג חלק מהאמת, מותר להשתמש בכל הטריקים וכו' כדי לדפוק את פרוייקט הגאז.

נכון, ים נאיביים החוזתים אחר הסיסמאות הנבובות מתוך אמונה אמיתית, אך האנשים ה"כבדים" מאחורי המאבק רוצים לחסל את הגאז בישראל (או לפחות להביא לכך שיהיה בילתי כדאי או מאוד יקר) כדי להשיג שני מטרות: 1. לחנוק פרוייקטים של דילקי מאובנים, ו-2. לא לתת לפרוייקט הציוני (קרי, מדינת ישראל) לשגשג כלכלית.

ייטיב המתעניין אם ייקרא את הספר הנהדר של JAMES DELINGPOLE, "אבטיחים" - Watermelons: How Environmentalists are Killing the Planet, Destroying the Economy and Stealing your Children's Future

http://www.amazon.co.uk/Watermelons-Environmentalists-Destroying-Stealing-Childrens/dp/1849544050

ואגב, אין לי כל אחוזים במכירות הספר

אנונימי אמר/ה...

עם כל הכבוד למומחה שלכם, בדיקה קצרה שערכתי באתר משרד הכלכלה היפנ הראתה שמחיר ה Spot של LNG הנפרק ביפן היה באפריל 7.9 usd/MMBTU.
מחיר כזה אומר שבאוסטרליה שהיא אחד המקורות של יפן מחיר הגז לפני הניזול אינו עולה על 5.4 USD/MMBTU
מוזמנים לבדוק באתר:
http://www.meti.go.jp/english/statistics/sho/slng/

Anochi אמר/ה...

אנונימי, האם תוכל להציג מקור למחירי גז זולים יותר מאשר בישראל בפרוייקטים של מים עמוקים הדומים לישראל?

אנונימי אמר/ה...

מחירי גז טבעי נוזלי לאספקה מיידית ביפן, קוריאה הדרומית וסין עומדים כיום על כ- 7.3 דולר ליחידת גז. באירופה המחירים נמוכים עוד יותר ועומדים על 6.4 – 6.8 ליחידת גז. כלומר מחיר הגז 'בפי הבאר' לפני הנזלה והובלה עומד כיום על 3.5 – 4.5 דולר ליחידת גז. נמוך בהרבה מהמחירים בארץ

http://www.ferc.gov/market-oversight/mkt-gas/overview/ngas-ovr-lng-wld-pr-est.pdf




אנונימי אמר/ה...

רוב השדות הם בים טימור. עומק המים הוא בין 100-500 מטר, אבל המרחק מהחוף הוא 150 קמ ומעלה.
האזור סובל ממספר רב של ציקלונים טרופיים העוברים בו, חלקם בעוצמה גבוהה, שמחייבת פנוי לחוף של העובדים באסדות.

אנונימי אמר/ה...

בנוסף, אני חושב שהמחירים המפורסמים ע"י ממשלת יפן, הם מקור מספיק

Anochi אמר/ה...

יש הבדל עצום בעלויות של קידוח במים רדודים של 100-200 מטר לבין קידוחי מים עמוקים. כשתמצא עוד קידוח מים עמוקים במוכר בזול יותר זה יהיה רלוונטי.

אנונימי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
יוני אמר/ה...

אנונימי: בעמוד שהצגת יש בבירור, שתי קבוצות של מחירים. אחת זה המחירים הנמוכחם במיוחד בצפון אמריקה, והשאר, כולם מעל 6 דולר והרוב מעל 7 דולר, כך שהמחיר שמוצג במצגת של אסקארי נראה סביר ביותר, לא? מה אני מפספס?

יוני

יעקב אמר/ה...

גם בארה"ב נוצרה לפני שנתיים שלוש, מין בועה של עודף גז עקב הפראקינג. המחירים היו אז כ 2.5 עד 3.5 דולר, לא מחירים "נורמליים". כעת עלו המחירים לסביבות 5 דולר.

Anochi אמר/ה...

בראש הרשימה גז שעבר הנזלה שהוא מאוד יקר, בתחתית גז שמופק ביבשה, לפעמים כתוצר נלווה להפקת נפט וכך שהוא יכול להיות מאוד זול, ולכן שני הקצוות אינן ברי השוואה לפרוייקט גז במים עמוקים וברמת מיסוי ישראלית (גבוהה יחסית).
התמונה העולה היא שהטענות שהגז בישראל יקר מידי במחירים המדוברים אין לה רגלים.

יעקב אמר/ה...

רמת המיסוי היא אכן נתון מאד רלוונטי...
בישראל - ראשית מטילים מיסים גבוהים על הגז, ואח"כ מתלוננים שהמחיר שלו גבוה מדי...

Anochi אמר/ה...

לאנונימי, אתה כותב "מחירי גז טבעי נוזלי לאספקה מיידית ביפן, קוריאה הדרומית וסין עומדים כיום על כ- 7.3 דולר ליחידת גז. " שים לב לכך שמדובר בעיסקאות מזדמנות לאספקה מיידית. בעיסקאות ארוכות טווח המחיר יקר יותר.