24 ביוני 2015

הגז מיטיב עם המדינה והסביבה


פרופ' עדי וולפסון הוא משורר, פעיל למען הסביבה, וגם ד"ר לכימיה. הוא  "עוסק במחקר אקדמי בנושאי כימיה ירוקה (green chemistry) ושירותים ברי-קיימא (sustainable services).".
לעיתים אנו חולקים על מאמרי דעה שהוא כותב וואינט, אולם הפעם הוא חבש את כובע הד"ר לכימיה, וכתב מאמר מצוין על ברכת הגז של ישראל.

כותב וולפסון: "כל-כך הרבה שנים עברו והבשורה הגדולה של הגז הטבעי עוד לא הגיעה. מאגרי הגז לא פותחו כמצופה, תשתיות האחסון לא הוקמו וגם תשתיות ההולכה והתחנות להפחתת הלחץ טרם נפרשו בהרחבה."

יתרונות הגז רבים: תכולת האנרגיה שלו יותר גדולה מהנפט או הפחם, יעילות הניצול יותר גדולה בתחנות כוח על גז לעומת תחנות פחם או נפט. פליטות המזהמים לאוויר (כגון תחמוצות גופרית וחנקן וחלקיקים נשימים) קטנה ב 70-90%, ופליטות הפד"ח (גזי החממה) קטנה בכ 50%. המחיר של הגז ליחידת חשמל יותר נמוך והמעבר לגז הוביל לחיסכון של כ 17 מיליארד שקל בין השנים 2004-2012 (עד 2013 היה זה בחלקו גז מצרי).

ממשיך וולפסון: מגזר התחבורה משתמש בכ 40% מצריכת האנרגיה של המדינה – והשימוש בגז במגזר זה לא החל עדיין. יש פוטנציאל לספק באמצעות הגז כ 50% מצריכת הדלק בתחבורה, דבר שיביא חיסכון גדול בכסף וגם הקטנה בזיהום האוויר.

בשימוש ביתי ובתעשייה יכול הגז להחליף חלק גדול מהדלקים האחרים, עם החיסכון המשתמע הן בכסף והן בזיהום. בנוסף – יכול הגז לשמש חומר גלם לפיתוח תעשייה ענפה של מוצרים פטרו-כימיים.
"בשנת 2014 שילמו ספקיות הגז 718 מיליון שקל תמלוגים, סכום שאמור לזנק בעשור לכ-3.3 מיליארד שקל בשנה". ובנוסף הרוויחה המדינה סכומים גדולים מתשלומי המיסים.

הברכה הכלכלית הגדולה של הגז הישראלי מובנת מאליה, אבל אני רוצה להדגיש את הברכה הסביבתית. הגז, כאמור, פולט ב 70-90% פחות מזהמים מהפחם או הנפט. הגז ברכה גדולה לנושא האוויר הנקי ומניעת זיהום אוויר. הוא גם פולט 50% פחות גזי חממה.

לכן, על אירגוני הסביבה לחדול ממלחמתם נגד הגז, ובייחוד מלחמתם נגד פיתוח תשתיות יבשתיות למערכת אספקת הגז (צנרת ומסופים). האישור להקמת מסוף יבשתי שני, צפוני, לקליטת הגז מאסדות ההפקה שבים, מתעכב כבר יותר מ 5 שנים, כשארגונים רבים, כולל ארגוני סביבה עושים כל שביכולתם כדי למנוע הקמתו, 
על  ידי הפגנות ובג"צים.

אני מצטרף לקריאתו של פרופ' וולפסון "ראש הממשלה, שמתוקף תפקידו ממונה על כל המשרדים, חייב להוביל מהלך שקוף, מוסדר ותקין לקידום וביסוס משק הגז הטבעי בישראל". ויפה שעה קודם. .


 יעקב



אין תגובות: