23 ביוני 2015

פסטיבל ההתחממות העונתי נפתח רשמית - סוף העולם כבר כאן


"מחקר חדש שפורסם בארה"ב מחזק את מה שסברו המדענים שנים ארוכות… התחממות כדור הארץ מובילה להכחדת מיני בעלי החיים ואולי גם להכחדת המין האנושי". כך מכריזים בYNET ומעלים בראיון וידאו הזוי את פרופ' מרינוב שמספק את הסחורה. "האם המחקר אומר שהמין האנושי יעלם תוך כמה מאות שנים?" שואל המראיין ומרינוב המתלהב עונה: "לצערי זה לא יהיה כמה מאות שנים אלא כמה עשרות שנים"...



גם באתר "הידען" מדווחים בחדווה: "אנחנו נכנסים כעת להכחדה המונית המאיימת על קיומה של האנושות. אלו החדשות הרעות מפי קבוצת חוקרים בסטנפורד, הכוללת גם את פול ארליך, חוקר בתחום התנהגות אוכלוסיות בביולוגיה ועמית בכיר במכון וודס סטנפורד לאיכות הסביבה, המתריע זה שנים על הסכנה. ארליך וחבריו קוראים לפעולה מהירה כדי לשמר מינים, אוכלוסיות ובתי גידול מאוימים, אך מזהירים כי חלון הזדמנויות הולך ונסגר במהירות."
מי שרואה את השם פול ארליך ולא מרים גבה כנראה לא מודע להיותו אלוף נבואות קץ הימים שהתבדו. המקצוע הראשי של פול ארליך הוא לחזות קיצין והוא עוסק בכך בחוסר הצלחה מאז שנות השישים של המאה הקודמת. על נבואותיו כתבתנו בבלוג.
בספר רב מכר מ 1968 כתב ארליך: "המאבק להזין את האנושות הסתיים, בשנות ה 1970 העולם יסבול מרעב, מאות מיליוני בני אדם ימותו ברעב, למרות כול תכניות החרום בהן נתחיל היום, שום דבר אינו יכול למנוע את עליית שיעור התמותה בעולם".


באשר לאיומים החדשים אין הם שונים משאר "מחקרי" אחיזת העיניים הנצרכים היטב על ידי תקשורת הרעבה לאסונות. אין מדען רציני כיום שיכחיש כי קצב ההתחממות דווקא קטן יותר מכפי שצפו בכל התחזיות של שנות ה-90 ולא כטענת מרינוב המסביר כי: "ההתחממות מתקדמת בקצב מהיר, הרבה יותר מהיר ממה שחשבו". גם ההתחממות הקיצונית (שאיננה), המתוארת כקטסטרופה, של 4-5 מעלות עד סוף המאה, לא תכחיד את האנושות כדברי ההפחדה הללו -  ההשערה על מוות של מאות אלפי אנשים מידי שנה כתוצאה מהתחממות כדוה"א משוללת כל יסוד. (ראו גם כיצד מתעלמים מירידת תמותה גדולה ומדגישים עליית תמותה קטנה בדיווח על מחקרים).
ה"מחקר" עליו מסתמכים הדוברים מבצע השוואה בלתי הוגנת של רזולוציות זמן שונות. דומה הדבר לדגימת קצב גדילה של ילד בשנת חייו הראשונה ולצאת בהכרזה כי בעוד שלושים שנה יהיה גובהו 30 מטר, אולי תקין סטטיסטית אך לא רלוונטי למציאות. קצב השתנות תופעה הוא פונקציה של שינוי ליחידת זמן. הוא לא רק תלוי בשינוי כפי שמנסים להציג זאת אלא גם ביחידת הזמן. ככל שמגיעים ליחידות זמן קצרות יותר כך ניתן לבודד קצב גבוה יותר לפרק זמן קצר. קצב זה אינו מתמיד לאורך זמן ולעתים, אף משתנה לכיוון ההפוך בפרק זמן אחר, ועל כן לפרקי זמן ארוכים מקבלים קצב השתנות הרבה יותר מתון מהקצב בפועל שניתן היה למצוא בתקופות הפעילות יותר באותה תקופה ממושכת. לדוגמה אם אנחנו מנסים להעריך כמה מינים נכחדו מידי שנה לפני עשרות מיליוני שנים  אין לנו רזולוציה שנתית ואפילו לא של אלפי שנה. אם לצורך הדוגמה תוך חמישה מיליון שנים נכחדו עשרה מיליון מינים ואין אפשרות להפריד את חמשת מיליוני השנים הללו לתת תקופות, אין שום סיבה להניח שהקצב היה קבוע ובכל שנה נכחדו שני מינים.  ברור גם כי כשנבחן היום תופעה פעילה ברזולוציה שנתית ניתן יהיה לזהות ערכים הרבה יותר גבוהים בהשוואה לעבר בו אין לנו  אפשרות להפריד בין התקופות בהן התופעה היתה פעילה ונכחדו מינים רבים לתקופות שבהן  המאזן היה הפוך ויותר מינים נוצרו מאשר נכחדו או שהמצב היה מאוזן.
בנוסף ראוי לציין כי אכן סביר להניח שהאדם אכן גורם לצמצום מינים בקצב מואץ מהקצב בעבר, לא בשל התחממות גלובלית, אלא בגלל הגדלת שטח המחיה והסבת שטחים טבעים  לשטחים חקלאיים והשפעותיהם.



בועז
(תודה לנועם על הסיוע)

2 תגובות:

יעקב אמר/ה...

האדם גורם להכחדת מינים בשתי דרכים: 1. על ידי תפיסת הקרקע לצורכי חקלאות והתישבות - דבר המקטין את השטחים העומדים לרשות בעלי חיים. 2. על ידי צייד - מניחים (מנחשים) שהיונקים הגדולים (ממותות) נכחדו לפני כ 10 אלפים שנה בגלל צייד של האדם.
גם זיהום, בעיקר של חומרי הדברה ורעלים אחרים אינו עושה טוב לבעלי החיים.

התחממות כדור הארץ, אם ישנה, רק עושה להם טוב. בעבר, בתקופות בהן שררו טמפרטורות יותר גבוהות (בלי קשר לבני האדם) שיגשגו בעלי החיים והתרבו. זה הקור (עידני הקרח) שפוגע בבעלי חיים בצורה קשה.

חוץ מזה כול הסיפור על הכחדת מיני חיים הוא ספקולציות וניחושים. איננו יודעים בדיוק כמה מינים יש וכמה נכחדו, אין אפשרות לעשות "ספירת מלאי" מדויקת. כול הסיפור הזה הוא המצאה לצורך הפחדה, ומבוסס על השערות והערכות וניחושים ולא על מספרים מבוססים.

יעקב אמר/ה...

על פרופסור אורי מרינוב:
מרינוב הוא אגרונום בהשכלתו, ופעיל וותיק מאד בנושאי הסביבה. הוא היה גם מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה.

האם פורפ' מרינוב קרא את המחקר אודות הכחדת המינים (שעליו מדווחים בכתבה ועליו התראיין לוואינט)? אני חושב שלא. הוא קרא רק את ההודעה לעיתונות.
האם פרופ' מרינוב בדק את סבירות המחקר, את ההגיון והאמינות של השיטות והנתונים שלו? לא. האם אורי מרינוב מומחה לנושא הכחדת המינים? לא.

אורי מרינוב מודאג אקלים, שמוצא לנחוץ, מסיבות אידאולוגיות, להגביר את תעמולת ההתחממות ההיסטרית. אז וואינט פנה למרינוב, ומרינוב שמח על ההזדמנות לספק את הסחורה ולהפיץ נבואות זעם מבוססות על תחושות הבטן שלו.

פרופסור מרינוב משתמש בתוארו האקדמי לשווא, הוא לא הוסיף שום ידע או מומחיות בנושא שנשאל עליו. זכותו להפיץ את דעותיו, אבל עלינו להבין שאלו רק דעותיו האישיות שאינן מבוססות על שום בדיקה ממשית של המחקר שדווח עליו.