26 במאי 2016

שריפה באייבנפה

שריפה פרצה בתחנת הכוח התרמו-סולארית אייבנפה אשר בארה"ב.  השריפה נגרמה כנראה על ידי תקלה במנגנון כיוון המראות. כ 120 אלף מראות (כול אחת בערך מטר על 2 מטר) מרכזות את קרינת השמש על דוד קיטור להרתחת מים הנמצא בראש של מגדל בגובה כמעט 150 מטר. כנראה שהמראות פיספסו, וריכזו את הקרינה הקטלנית לא בדיוק במקום המתוכנן. כתוצאה מכך נגרמה שריפה שגרמה נזקים למגדל, ולמתקנים שבו. המגדל הוצא מכלל שימוש לתקופה שלא ידועה עדיין. בכך איבדה התחנה שליש מכושר הייצור שלה – כי יש בה שלושה מגדלים זהים.

מגדל שני סגור בגלל עבודות תחזוקה, כך שהתחנה מייצרת רק שליש מכמות החשמל המתוכננת. התחנה פועלת כבר כשנתיים וחצי, או קרוב לשלוש שנים, אבל מייצרת רק 1/3 עד ½ מכמות החשמל המובטחת, עד כה.
אצלנו בונים תחנה דומה (1/3 הגודל) באשלים שבנגב. המחיר שהובטח לחשמל התרמו-סולארי הוא פי 3 או פי 4 ממחיר חשמל סולארי פוטו-וולטאי. בניית התחנה הזו, כעת, בטכנולוגיה בעייתית בלתי מוכחת ויקרה הוא מעשה חלם מוחלט, שיעלה לציבור בישראל 150 מיליון ₪ מיותרים ל 28 שנה, כלומר – הוצאה מיותרת של כ 4.8 מיליארד שקל. זו התוצאה של ריצת אמוק היסטרית אחרי אשליות השמש.


יעקב

אין תגובות: