10 במאי 2016

משמעות החשמל הסולארי הזול


ראשית כול – אני בעד. אם פאנלים סולאריים יהיו כול כך זולים עוד מעט, נחכה שיהיו זולים ונרכוש אותם כאשר זה יהיה כדאי. למה לבזבז מיליארדים רבים של דולרים עכשיו על פאנלים יקרים, ועוד להתחייב למחיר היקר של החשמל ל 25 שנים קדימה?

אם אכן החשמל הסולארי זול כול כך, השימוש בו יחדור במהירות. בהרבה מפעלים, אזורי תעשייה ובנייני משרדים (וסביבתם) יתקינו לוחות שמש לשימוש עצמי, כדי להקטין את חשבונות החשמל שלהם. צרכנים גדולים אלה משלמים כ 40 אג' לקוט"ש עבור חשמל של חברת החשמל. החלק הגדול של פעילותם היא בשעות היום, כאשר השמש זורחת והלוחות מספקים חשמל. הם ישמחו להשתמש בחשמל סולארי במחיר 12 אג' לקוט"ש (כמו דובאי) או אפילו 20-30 אג' לקוט"ש, ויחסכו מאות אלפי שקלים בחשבונות החשמל. אי אפשר למנוע מאנשים ועסקים להתקין לוחות לשימוש עצמי, ללא "הסדר", ללא אישור של רשות החשמל, ללא בירוקרטיה. כול "ההסדרים" נדרשים רק לצורך קבלת סובסידיות או זיכויים לפי שיטת מונה נטו. לצורך שימוש עצמי "נטו" – אין צורך באישורים!

אם אכן לוחות השמש זולים, הרי תקופת ה"חממה" או העידוד לתעשיית ינוקא הסתיימה, המטרה הושגה. השמש אכן הגיעה לבגרות ולא זקוקה יותר לעידוד. על הממשלה, ורשות החשמל לחדול לגמרה מפעילות העידוד והסבסוד של חשמל סולארי. אין יותר צורך.

חוץ מזה, כול מה שהוצא עד כה, ב"הסדרים" השונים, עם מחיר גבוה מובטח, מעל למיליארד ₪ לשנה, בהתחייבות ל 20 שנה, היה בזבוז נוראי. איוולת זועקת לשמיים. בהחלט יכולנו לשבת בשקט עד עכשיו, ולהתחיל להתקין לוחות רק משירד מחירם ונעשו כדאיים. הקפיצה החוכמולוגית בראש, שעשינו בסבסוד החשמל הסולארי, בעלות הרבה מיליארדי שקלים לא הביאה שום תועלת. אבל זה בכי על חלב שנשפך.
הממשלה (באמצעות חברת החשמל שבבעלותה ורשות החשמל) חייבת לדאוג שיהיה מספיק כושר ייצור (תחנות כוח) פחמי וגזי כדי לספק את כול הביקוש בשעות הערב, ובימי החורף כאשר השמש לא זורחת. הממשלה חייבת להבטיח אספקת חשמל סדירה. בנושא השמש, על הממשלה לסור מהדרך, ולא להתעסק בנושא. אם זה כדאי, זה יתפתח מעצמו, אם לא יפריעו לו.

בייחוד טיפשי הוא להמשיך עם הפרויקטים של שתי התחנות התרמו-סולאריות באשלים כי זה יקר בצורה זוועתית. ניתן להשיג חשמל סולארי (פוטו-וולטאי) במחיר 12 אג' לקוט"ש (כמו בדובאי), איוולת מוחלטת היא לדבוק בטכנולוגיה שהוכיחה שהיא כושלת ולהתחייב למחיר כ 90 אג' לקוט"ש, למשך 25 שנה, כפי שהתחייבו באשלים. יש לבטל את החוזים האלה, גם אם הדבר כרוך בתשלום של פיצויים ליזמים.


יעקב

תגובה 1:

יאיר שפי אמר/ה...

לפני 5 שנים חשדתי בסינים שהם מורידים מחירים ומציפים את השוק בפנלים במחירים שהולכים ויורדים כדי לסלק מהשוק את כל היצרנים שאין להם את אורך הנשימה הסיני. כאשר העולם יתמכר לאנרגיה מהשמש והם יהיו היצרנים היחידים - הם יעלו מחירים, ככל מונופול .
מסתבר שהם לא היו כאלה חזירים. אך בחלק הראשון של המשפט השני לא טעיתי: העולם התמכר ומדינת ישראל נסחפה גם כן בדת האקולוגית הפנאטית. הממשלה לא הפעילה שיקול דעת מינימאלי בעניין זה; הקישקעס של המתירקקים השפיעו עליהם.
ב- 27.10.2011 פרסמתי את "מגזין המיחזור 2011", שאורכו 30 דקות. הלינק אליו: https://www.youtube.com/watch?v=eYeKG_fov94 הסרטון השמיני בו הוא "אנרגיה חלופית - מתחדשת, ושריפת גזם" , שתי דקות וחצי - הלינק הישיר אליו: http://www.youtube.com/watch?v=dzxWqJr5at4 . אני אומר בו, בין השאר: "... אך כמו בכל חוקי המיחזור - החיפזון מהשטן. השמש סנוורה את מי שמחליטים בנושא. הפקת אנרגייה מהשמש יקרה פי 3 עד פי 4 מייצור חשמל מדלק פוסילי. אם ימתינו עוד מספר שנים, עלות ההפקה של אנרגיה סולארית תקטן בהרבה. וגם אם לא - לא נורא; יש מקורות מתחדשים רבים להפקת אנרגיה חלופית ובשפע: זבל, אשפה, גזם, אשפה ביתית רטובה, הפרשות של בעלי חיים, חלקים של בעלי חיים שאינם משמשים כמזון, גוויות של בעלי חיים, ...".