25 במאי 2016

חשמל "ירוק" בירידה

הנה כמה סטטיסטיקות מעניינות על חשמל ממקורות מתחדשים (ליתר דיוק: חשמל ללא פליטות פד"ח).

כמות החשמל "ללא פליטות" (כלומר "מתחדש + גרעיני) עלתה בכמעט פי 2 בין 1985 ל 2013. אבל, שימו לב שהעלייה הייתה בעיקר בהידרו (סכרים), ומעט מאד ברוח ושמש. אבל, לעומת העלייה במספרים מוחלטים, הייתה ירידה בנתח היחסי של החשמל ללא פליטות. כלומר – הצריכה הכוללת עלתה יותר מאשר התוספת של מקורות ללא פליטות. חשמל ללא פליטות ירד מ 36% ל 31% מסך החשמל. הסיבה לירידה זו היא סגירתן של תחנות כוח גרעיניות שמספקות חשמל ללא פליטות פד"ח (אבל יש להן בעיות של מזהמים אחרים). בארה"ב נסגרו (או הודיעו על סגירה) 7 תחנות גרעיניות בשלוש השנים האחרונות, 8 תחנות נוספות נמצאות בסכנת סגירה. תחנות נסגרו בשבדיה, גרמניה, איטליה, וגם צרפת שוקלת סגירה של תחנות ישנות אחדות.



הנה גרף נסוף המפרט את שיעור הסובסידיות למקורות חשמל שונים, ביחס לכמות החשמל המיוצרת (מגה-ואט-שעה)


הגרף הבא מסביר מה כמות הבטון והפלדה הנחוצים כדי לבנות תחנת כוח – לפי כושר הייצור בפועל של התחנה:

המאמר מהלל ושבח את האנרגיה הגרעינית ומוכיח שהיא האנרגיה המעשית היחידה שיכולה להפיק חשמל בכמויות גדולות ללא פליטות פד"ח וזיהום אוויר.

אני אישית לא בעד תכנית בנייה מאסיבית של תחנות כוח גרעיניות מהדור הנוכחי. אני לא חושב שעניין הפליטות הוא כול כך חמור ודחוף. אבל, הטבלאות למעלה ממחישות את חוסר התועלת שבשמש ורוח כאשר מדובר באספקת כמויות גדולות של אנרגיה, לפי הצרכים שלנו.

יעקב

אין תגובות: