16 בנובמבר 2017

הפליטות בעולם בעליה


פליטות הפד"ח (CO2) בעולם עומדות לעלות בשנת 2017 לשיא חדש וזה סימן שהמטרה של הגבלת ההתחממות הגלובאלית היא רחוקה מתמיד. הפליטות מתעשייה ושריפת דלק פחמי עומדות לעלות בכ 2% מעל לרמה של שנה שעברה, בעיקר בגלל גידול השימוש בפחם בסין.

בשלוש השנים האחרונות כמעט ולא היה גידול בפליטות העולמיות, ונוצר רושם שהעלייה בפליטות נבלמה למרות המשך העלייה ברמת החיים. השנה התברר שההתמתנות הייתה זמנית והעלייה נמשכת. הדבר התפרסם ב Global Carbon Project ובשלושה מאמרים מדעיים.

כדי לעמוד ב"יעדי" הסכם פריס מ 2015 למנוע התחממות של יותר מ 2 מעלות (ורצוי לא יותר ממעלה וחצי) – צריכות פליטות הפד"ח העולמיות להגיע לשיא (כלומר להפסיק לגדול) בשנים הקרובות, ואח"כ לרדת במהירות לאפס לפני תום המאה ה זאת (שנת 2100). לא נראה כעת שהדבר אפשרי.
הפליטות צפויות לעלות בסין בכ 3.5% ובהודו בכ 2%, ועליות אלה מתגברות, כמותית, על הירידות שהיו בארצות המפותחות. ארה"ב הורידה פליטותיה בכ 1.2% לשנה, ב 10 השנים האחרונות, אבל הירידה הזאת קטנה, והיא הייתה רק 0.4% בשנה זו (2017). גם בארצות אירופה, הירידה בפליטות הייתה רק 0.2% השנה, בהשוואה לממוצע של 10 השנים האחרונות שהיה 2.2%.

הירידה (הקטנה) בפליטות בעולם המפותח (ארה"ב ואירופה) מוסברת כמה גורמים שאין ביניהם לבין ההטפות האקלימיות ובזבוזי השמש והרוח שום קשר. הירידה מתרחשת הודות למעבר תחנות הכוח מפחם לגז בארה"ב (מסיבות כלכליות), היציבות (או הירידה) באוכלוסייה במערב, והייצוא של מפעלי התעשייה לסין והודו.

אינני יודע מה האקלים יעשה בעתיד, אני לא נביא ולא קונה את הנבואות של החממיסטים. דבר אחד אני יכול לנבא בביטחון: ירידה בפליטות הפד"ח (בשיעורים משמעותיים ש"נדרשים") לא תתרחש. הסיבה היא פשוטה: אין לנו מקורות אנרגיה אחרים מלבד המקורות הפחמיים, וללא אנרגיה בני אדם לא יכולים להתקיים. השמש והרוח אינם מקורות אנרגיה המסוגלים לספק את כמויות האנרגיה הדרושות. הסכמי אקלים, תעמולה, הטפות ושפיכת כספים לא יעזרו. אנו צריכים אנרגיה. 20 שנה של וועידות אקלים (כמו הוועידה הנוכחית בבון), והוצאה כ 4  טריליארד דולר (שהוציאו מדינות העולם ב 15 השנים האחרונות על לוחות שמש ותחנות רוח) לא קידמו אותנו במאום לקראת המטרה.

יעקב

אין תגובות: