10 בינואר 2019

פליטות הפד"ח בארה"ב עלו שוב.



הפליטות עדיין ירדו בכ 11% מאז שנת השיא 2005, אבל ה"יעד" שארה"ב התחייבה עליו בהסכם פאריס, של ירידה ב 26-28%  עד 2025 נראה רחוק מתמיד – וזה לא פלא, כי ה"יעדים" תמיד היו רק מילים יפות חסרות כול אחיזה במציאות. הם פשוט לא ניתנים להשגה, מבחינה טכנית, לא חשוב מה הממשלה תעשה.
הירידה הגדולה ביותר התרחשה בשל המשבר הכלכלי של שנת 2008. גורמים נוספים לירידה היו הצמצום בצריכת החשמל, השכלול וההתייעלות של מכוניות הבנזין, והעיקר – המעבר מפחם לגז בחלק ניכר של ייצור החשמל – מעבר שנובע מהגז הזול בארה"ב המופק בשיטת הפראקינג. 
הפקת חשמל בגז מורידה את הפליטות בחצי ביחס להפקה בפחם וגם מורידה, בהזדמנות חגיגית זו, את זיהום האוויר (נושא הרבה יותר חשוב מהפד"ח, שאינו מזהם ואינו גורם נזקי בריאות). מה שלא תרם כמעט כלום לירידת הפליטות היו מאות מיליונים של לוחות שמש ועשרות אלפים של טורבינות רוח, שהותקנו, בעיקרם, אחרי 2008.  

יש בארה"ב כ 200 מיליון לוחות שמש (מעל 300 מיליון מ"ר) וכ 40 אלף טורבינות רוח, בעלות של מאות מיליארדי דולרים. התרומה של מקורות אלה לייצור חשמל ולהורדת הפליטות היא אפסית.
לפי הדו"ח הראשוני, הסיבות לעליית הפליטות ב 2018 (לעומת 2017) היו בעיקר שלוש:
1. עלייה של כ 1.9% בצריכת החשמל,
2. עלייה של כ 5.1% בצריכת האנרגיה בתעשייה. שתי הסיבות האלה קשורות בהתאוששות הכלכלית של ארה"ב בשנה האחרונה.
3. סיבה שלישית הייתה העלייה בצריכת דלק לחימום בתים, עלייה שנגרמה בעיקרה בגלל חורף קר בשנה זו.
כלומר – הירידה (הזעירה) בפליטות ב 3 השנים הקודמות נגרמה מחורף נוח וקיטון בצרכי חימום.

בתחום התחבורה: בפליטות ממכוניות לא היה כמעט שינוי, לעומת זאת היה גידול ניכר בפליטות מתובלה (משאיות ורכבות) וממטוסים – שנבע מהגידול בפעילות הכלכלית.

המספרים מוכיחים בבירור ש 10 או 20 שנים של התקנה מואצת של מקורות מתחדשים (שמש ורוח), בכמויות גדולות, עם עידוד ממשלתי וסובסידיות ענקיות – גרם אך ורק להוצאה גדולה וייקור החשמל, אבל השיג אפס ירידה בפליטות. ההנחה שקיים מסלול ברור של קיטון בפליטות, ושהתקנה של כמות גדולה של מקורות מתחדשים (רוח ושמש) תביא לקיטון בפליטות, ושאם רק נסלק את טראמפ האיום יירדו הפליטות בארה"ב פלאים, וכמה שיותר רוח ושמש יותר טוב מוכחת בעליל ובצורה חד משמעית כאשליה חסרת בסיס.
רשימות קודמות שלנו על הפליטות בארה"ב: כאן, כאן כאן וכאן (העובדות והמסקנות לא השתנו...)

יעקב


תגובה 1:

חוק משק הגז הטבעי אמר/ה...

ארה"ב מתנדנדת בין תודעה שמתמקדת בפיתוח תעשייתי ובין קולות הקוראים לפיתוח בר-קיימא. לצערי בשנים האחרונות פיתוח תעשייתי לקח את רוב צומת הלב של הנשיא טראמפ כאשר הוא מתעלם ומכחיש נושאים הקשורים לבעיות של שינוי האקלים.