9 בדצמבר 2014

פליטות הפד"ח בארה"ב עלו

ה EIA – סוכנות המידע של משרד האנרגיה האמריקאי, פרסמה נתוני פליטות הפד"ח (CO2)  של ארה"ב לשנת 2013. הפליטות עלו מ 5267 מיליון טון (מ"ט), ל 5396 מ"ט, עלייה של כ 2.5% לעומת שנת 2012.
כזכור התחייב הנשיא אובמה להוריד את הפליטות ב 26-28% עד 2025, לעומת 2005. באותה הזדמנות הראו שכבר הייתה ירידה של 12.5% מאז 2005, ולכן ארה"ב נמצאת במסלול הנכון להשגת הירידה המיוחלת של 26% ב 2025. לא מסלול ולא בטיח. כעת, הירידה לעומת 2005 הצטמצמה ל 10% בלבד. התנודות בפליטות הן די מקריות, אין להן שום קשר להכרזות או מדיניות של אובמה או ל"יעדים" מובטחים. כול הבטחות היעדים הם פטפוטים חסרי בסיס מציאותי.
משרד האנרגיה האמריקאי יודע גם להסביר את העלייה בפליטות: היא נגרמה על ידי החשוד הרגיל, מזג האוויר. שנת 2013 הייתה קרה יחסית, ולכן נדרש חימום רב בבתים ומשרדים, והעלייה בצורכי החימום היא שגרמה לעלייה בצריכת האנרגיה.  אז, מן הסתם, הירידה בפליטות שנרשמה בשנים 2011 ו 2012, גם היא הושגה בזכות מזג האוויר (הנוח), ולא בזכות שום יעדים או מדיניות.
מה קורה בעצם עם הפליטות בארה"ב? ראו בגרף הבא.

הייתה עלייה מתמדת בין 1990 עד 2004 ואז יציבות ב  2004-5-6-7 ואח"כ ירידה פתאומית וניכרת בשנים 2008, 2009. מה שהיה ב 2008-9 זה המשבר הכלכלי הגדול. משבר כלכלי גורם לסגירת בתי חרושת והקטנת הצריכה של כול דבר, כולל אנרגיה. ירידה קטנה בפליטות הייתה גם בשנת 2001, עוד שנה של משבר כלכלי (פיצוץ בועת ה דוט-קום).  משבר כלכלי (כלומר: גידול העוני) הוא אמצעי בטוח ובדוק להקטנת הפליטות, כנראה היחידי שעובד...  את העצירה בגידול הפליטות ניתן לייחס גם לעצירה בצמיחה הכלכלית, להתאוששות הצולעת והאיטית ממשבר 2008.
יש גורמים נוספים להורדת פליטות. העיקרי הוא מעבר משריפת פחם לגז (בארה"ב). הגז פולט כמחצית מכמות הפד"ח לאותה כמות אנרגיה. המעבר לגז קרה בזכות פיתוח שיטת הפראקינג להפקה, שיטה שלה מתנגדים בחריפות החוגים הירוקים, עד כדי כך שהביאו לאיסורה במדינות אירופה רבות (למשל גרמניה וצרפת).  בשנים 2011-12 הגז היה זול במיוחד, בשנת 2013 הייתה עלייה במחירי הגז, ולכן בלימה של המעבר מפחם לגז, ואף עלייה קלה בפחם – עוד סיבה לעלייה בפליטות.  כול אלה התפתחויות כלכליות טהורות שאין להן שום קשר להטפות האקלים והמדיניות האקלימית של הממשלות.
ישנם גורמים טבעיים נוספים להורדת הפליטות, ביניהם: הבלימה בגידול האוכלוסייה, שינויים דמוגרפיים – ריבוי האוכלוסייה המבוגרת של ה"בייבי בומרס" – הזקנים נוסעים פחות ושורפים פחות דלק. יש שינוי בהרגלי החיים. הצעירים נוטים להתחתן ולהקים משפחה בגיל מבוגר יותר (אם בכלל), ונוטים לחיות במרכזי הערים – שפירושו פחות נסיעות. יש ירידה מתמדת בכמות הק"מ של נסיעות בארה"ב. סיבה אחרת היא סגירת מפעלים רבים והעברת הייצור לסין (או ארצות אחרות) – כלומר ייצוא הפליטות.
ישנו גם נושא ההתייעלות האנרגטית. למשל: מחליפים נורות ליבון לנורות לד הצורכות הרבה פחות חשמל, מכשירי חשמל ביתיים (מקררים, מכונות כביסה, מזגנים) משתפרים וצורכים קצת פחות חשמל. יש שיפור בצריכת הדלק של מכוניות (מכונית משפחתית שנסעה פעם 10 ק"מ לליטר בנזין, נוסעת כעת 15). קונים יותר מכוניות קטנות – בגלל המחיר הגבוה של הדלק. כול אלה גורמים שמביאים להקטנה כולשהי בפליטות הפד"ח. אבל, אלה לא תהליכים שאפשר למשוך אותם עד אינסוף. ניתן להוריד את הפליטות באחוזים בודדים, אבל לא בשום דבר שמתקרב ל"יעדים" (ירידה ב 25% או 40% או 50% או 80%) – ואין שום קשר בין תהליכים טבעיים האלה ל"מדיניות האקלימית" של הממשלות.
לבסוף נשאלת השאלה מה עם לוחות השמש (הפאנלים הסולאריים) ותחנות הרוח? מה, אלה לא תורמים לירידת הפליטות? אולי תורמים, אבל התרומה זניחה ובלתי מורגשת. דווקא שנת 2013 ראתה שיא בהתקנות שמש ורוח. יש בארה"ב מיליונים של לוחות שמש – מיליונים! - ועשרות אלפי תחנות רוח. מן הסתם תרמו משהו – אולי 1% אולי 2% בהורדת הפליטות (או אי עלייתן). קשה לאמור בדיוק. ה-EIA     מביא גרף שבו הוא מראה, למשל, שבשנת 2013 נחסכו 150 מ"ט פליטות בזכות הפקת אנרגיה ממקורות בלתי פחמיים (זה המווה כ 2.8%). לא ברור אם המספר הזה מתייחס רק לשמש או רוח או שהוא כולל גם הידרו וגרעין (כנראה כולל). כנראה שהתרומה של השמש והרוח להקטנת הפליטות היא קטנה מכדי להבחין בה...
מסקנה: כול הדיבורים על יעדי הקטנת פליטות של 25%, 40%, 50% וכו' הם דיבורים חסרי שחר. אין דרך להשיג הקטנת פליטות בשיעורים כאלה.
יעקב

אין תגובות: