31 בדצמבר 2014

הרואים את העתיד

במדינות הקומוניסטיות השמיעו כלי התקשורת ה"ממלכתיים" (היחידים שהורשו לפעול) כול הזמן הודעות בנוסח הזה: "הפועלים המסורים והפטריוטיים של מפעל הנעליים ע"ש לנין הצליחו, הודות למאמציהם ההרואיים, לא רק לעמוד ביעדים שנקבעו להם אלא אף לעבור אותם ולייצר ב 20% יותר נעליים מהמתוכנן". בינתיים, כולם יודעו שאין להשיג נעליים בחנויות, ואם מגיע מידי פעם משלוח נוצר תור אדיר והנעליים אוזלות תוך שעות. כול ההודעות שהושמעו בתקשורת היו כולן שקר וכזב ותעמולה ריקה, וכולם ידעו את זה ולא התייחסו כלל לדיווחים בתקשורת. (מי שלא "זכה" לחיות בארץ קומוניסטית ולחוות את התופעה על בשרו יכול לקרוא תיאור טוב בספר "1984" של ג'ורג' אורלוול) .

למה נזכרתי בנשכחות? אגב ראיון שנתנה הגב' ד"ר ברברה הנדריקס לרשת CNN . ברברה הנדריקס, ד"ר להיסטוריה, היא שרת הסביבה, שמירת הטבע, הבנייה ובטיחות גרעינית בממשלת גרמניה.

גב' הנדריקס דיברה על מהפכת האנרגיה שמחוללת ממשלת גרמניה, ומטרתה לבטל את המקורות הישנים (והמזהמים) – אנרגיה מפחם, נפט וגרעין, ולעבור למקורות מתחדשים, ירוקים – שמש ורוח. בין השאר אמרה:
" 15 שנים אחרי שמהפכת האנרגיה שלנו (של גרמניה) יצאה לדרך ההשפעה הכלכלית שלה הייתה מאד חיובית"
אבל תושבי גרמניה משלמים פי שניים על חשמל מעמיתיהם בשאר ארצות אירופה, ומפעלים גדולים נסגרים ומועברים לארצות שבהן האנרגיה יותר זולה. גרמניה חוותה משבר כלכלי (כמו כול העולם) ועדיין לא התאוששה ממנו. הכלכלה צומחת אמנם, אבל בשיעורים מאד חלשים של כחצי אחוז.
עוד אמרה  "מקורות מתחדשים מספקים כ 30% מצריכת האנרגיה שלנו". נכון אבל רק בערך... היא סופרת את הסכרים ההידרואלקטריים ואת שריפת העצים (ביומסה) – מקורות שתמיד היו, לפני מהפכת האנרגיה, אבל שיכולתם מוגבלת והם אינם יכולים לצמוח עוד. השמש והרוח, המקורות שאותם מקדמת מהפכת האנרגיה,  מספקים רק בערך 15% - ולא מהצריכה אלא מייצור החשמל. העניין הוא שרשת החשמל לא מסוגלת לקלוט את כול האנרגיה הרוחנית באותן שעות מעטות שהרוח נושבת בעוצמה מתאימה  (שהן לרוב שעות לילה, בהן הביקוש נמוך), וחלק גדול מהאנרגיה הזו מיוצאת לארצות שכנות במחיר אפסי.
הנדריקס: "עד 2050, אספקת האנרגיה שלנו תהיה מבוססת, כמעט לגמרי, על מקורות מתחדשים"... נבואות, משאלות לב, לחלוטין לא מציאותיות.
הנדריקס: "כ 1.5 מיליון עובדים מתפרנסים בענף האנרגיות המתחדשות" .. כן – על חשבון הסובסידיות של ממשלת גרמניה. לעומת זאת מפעלי הפאנלים הסולאריים נסגרו, בגלל התחרות מסין... ומפעלים אחרים, ריווחים בעבר, עזבו, בגלל יוקר האנרגיה, ופיטרו את פועליהם.
הנדריקס: "הקטנו את הפליטות שלנו ב 25% לעומת 1990, ואנו בדרך להשגת היעד של 40% עד 2030". ההקטנה שהושגה הייתה בזכות סגירת המפעלים הכושלים של גרמניה המזרחית עם נפילת הקומוניזם. זו הייתה תופעה חד פעמית, לא קשורה כלל למהפכת האנרגיה. כמה פעמים אפשר לספור את הנסיבות המיוחדות האלה? חוץ מזה היה המשבר הכלכלי, שתרם להקטנת הפליטות.
הדריקס: " העידן של הדלק הפוסילי  (הפחמי) מגיע לסיומו, בדיוק כפי שהסתיים עידן הסוס והעגלה, קטר הקיטור או מנורת השמן. האנרגיה המתחדשת היא העתיד".
אבל גרמניה שורפת כעת יותר פחם מאשר אי פעם, ובונה תחנות כוח פחמיות חדשות כדי להבטיח אספקת אנרגיה באותם זמנים שהשמש לא זורחת או הרוח לא נושבת (80% מהזמן). פליטות הפד"ח של גרמניה עלו (ולא ירדו) בכל אחת מהשנים 2012 ו 2013, וכנראה גם 2014 – דווקא השנים שבהן הותקנו הכי הרבה פאנלים סולאריים ותחנות רוח.

מהפכת האנרגיה היא כישלון מלוכלך – כפי שמודה אפילו ד"ר פטריק גראייכן, יו"ר מכון "אגורה", מכון "ירוק" שנועד לקדם ולסייע למהפכת האנרגיה.

העסק הוא שהפחם בגרמניה זול, והתחנות הפחמיות עובדות (ושורפות פחם) 24 שעות ביממה. באותן שעות מעטות שיש ייצור אנרגיה מרוח או שמש, חייבת רשת החשמל לקנות (לקחת) את כול האנרגיה המתחדשת מיוצרת, ולא לקנות חשמל מהתחנות הפחמיות. אבל, התחנות הפחמיות אינן יכולות להדליק ולכבות את הדודים כול כמה שעות, והן יודעות שהחשמל שלהם יידרש ויימכר מחדש בעוד כמה שעות. לכן האש בוערת אצלם תמיד, בין אם הם מייצרים חשמל באותו רגע ובין אם לאו (מחיר הפחם נמוך). והפליטות נפלטות. המקורות המתחדשים (שמש ורוח) פשוט לא רלוונטיים. המקורות המתחדשים הם ב 100% פרזיטים על גב המערכת הישנה, הפחמית. המתקנים המתחדשים ייוצרו באמצעות השקעה גדולה של אנרגיה פחמית, והם זקוקים לגיבוי ב 100% מהאנרגיה הפחמית. זאת האמת במציאות שאותה גב' ד"ר הנדריקס מתעלמת ממנה או מסתירה במסע התעמולה הירוק שלה.  

העיתונאי האמריקאי, הקומוניסטי, לינקולן סטיבנס, ביקר בברה"מ ב 1919, וכתב עם שובו את המשפט המפורסם  "I have seen the future, and it works"   - "ראיתי את העתיד, והוא עובד". הקומוניסטים מאוהבים בעתיד, וגם יודעים אותו בוודאות. ברברה הנדריקס, גם כן ראתה את העתיד (אנרגיה ירוקה), ובדמיונה זה עובד. רק את ההווה הניצב מול עיניה היא אינה רואה.

יעקב