4 בדצמבר 2014

גם סקוטלנד בצדיקים.


סקוטלנד, כמו אחותה הגדולה, אנגליה, נמנית עם הצדיקים שקבעו "יעדים" אקלימיים, בחקיקה. (סקוטלנד היא מדינה אוטונומית, שיש לה פרלמנט וממשלה משלה, וקשורה בבריטניה הגדולה [כלומר הגדולה לשעבר] רק בענייני חוץ ובטחון).

היעד השאפתני והמתקדם של סקוטלנד הוא הקטנת פליטות הפד"ח ב 80% עד 2050 (לא ברור ביחס לאיזו שנת בסיס). הצרה היא שהיא לא מצליחה לעמוד ביעדים... כמו כולם.  ביוני נודע שסקוטלנד לא עמדה ביעדים שהציבה לעצמה, זו השנה השלישית ברציפות, והפליטות אף עלו במקצת. פול ווילהוז, שר הסביבה באותו זמן, אמר: "לעמוד ביעדים השאפתניים שלנו זה יותר קשה מאשר הפרלמנט והחברה תיארו לעצמם"...

שלושה חברים בפרלמנט הסקוטי פנו כעת אל שרת הסביבה הנוכחית, איילין מקלאוד, ודרשו ממנה שהממשלה תתאמץ יותר ותפעל לעמידה ביעדים, כי לא יפה לפספס את היעדים, ומה יגיד העולם? מקלאוד הקימה תת וועדה חדשה של הקבינט כדי לחפש דרכים לעמידה ביעדים.

הצהרות ה"יעדים" (ועוד בחקיקה), כאשר לאיש אין מושג של ממש כיצד מפחיתים פליטות, היא לא פעולה אופרטיבית-ממשית המתווה את הדרך מעשית. היא רק בגדר הצהרת כוונות כללית, כדי להוכיח שאנו (כלומר הסקוטים) צדיקים, שאנו שואפים להציל את כדור הארץ מידי אילי ההון הרשעים, בעלי חברות הנפט והפחם, שמשחיתים את כדור הארץ למען תאוות הבצע. זו הצהרה אידאולוגית –אידאולוגיה שמתעלמת מהמציאות ומצרכי האנרגיה של האנשים.  זו גם אידאולוגיה שמאמינה בכוחה האינסופי של הממשלה: מספיק רק לחוקק יעדים – והיעדים יתגשמו! כי הרי אין דבר שהממשלה לא יכולה לעשות!

התרגלתי לשמוע רטוריקה מליצית, מילים יפות ונעלות ומלאות השראה, בנאומים פומביים, בתרבויות מסוימות (התרבות הערבית, או הדרום אמריקאית). המליצות האלה מנותקות לחלוטין מהמציאות, מכול קשר למה שמתרחש באמת, מסביב, אבל, אנשים אוהבים בכול זאת לשמוע את המילים היפות – כי זה מחמם להם את הבטן ומדבר אל ליבם, והם אוהבים לחיות בעולם דמיוני. חשבתי פעם שהתרבות המערבית, בעיקר האנגלו-סקסית, היא שונה, היא יותר פרגמטית, יותר מציאותית, והמילים שנאמרות מכוונות אל המציאות. אבל, מסתבר, שתרבות הפנטזיות (אלף לילה ולילה) חזקה יותר מהתרבות הפרגמטית. אלף לילה ולילה חדר לזרם המרכזי של התרבות המערבית, דרך פטפוטי דמיון אקלימיים,  וה"יעדים". סקוטים, אנגלים, גרמנים... כולם נדבקו בחיידק...

יעקב


2 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

יעקב,

סקוטלנד היא "מדינה" אובדנית, נוטה חזק לכוון הקומוניזם , מה שבא יד ביד עם שנאת ישראל (וארה"ב וכל דוגמא של שוק חפשי מצליח) ופעלתנות "סביבתית". בעזרת כסף של שאר "מדינות" בריטניה סקוטלנד הפכה לאזור "רווחה". לא מזמן הם ניצלו מהתאבדות כלכלית כאשר לא הצליחו להתנתק מבריטניה, אבל בסוף הם כן יצליחו.

הבעיה היא שתהליכים כגון אלו (כלומר חורבן כלכלי) לוקחים כ"כ הרבה זמן ששוכחים ממה שהם התחילו ובטח שוכחים את האנשים השפויים שפעם התריעו על כך.

ובקשר ל"בתרבויות מסוימות (התרבות הערבית, או הדרום אמריקאית). המליצות האלה מנותקות לחלוטין מהמציאות" חה-חה-חה! ומה איתנו? אנשים מאמינים לכך שממשלה הנף יד תוריד מחירים, תעלה משכורות, ושכל מה שחסר לעשות שלום עם רוצחים פטולוגיים האומרים ועושים לרצוח אותנו - זה "אופק מדיני". האם זה לא "אמונות מנותקות ממציאות"?

hgec אמר/ה...

האירוניה היא שסקוטלנד בנתה את מדינת ה"רווחה" שלה על בסיס הכנסות מהנפט והגז בים הצפוני, וקיוותה, גם אחרי העצמאות (שלא התקבלה בינתיים), לקבל חלק גדול מהכנסות הנפט.