18 בדצמבר 2014

עוד וועידת פטפטת, עוד הסכם סרק


עוד וועידת פטפטת אקלימית, וועידה של בזבוזים ובילויים על חשבון הברון (כלומר משלם המיסים) , הסתיימה לפני כמה ימים בלימה, פרו. שם קיץ כעת, מזג אוויר שנעים להיות בו בדצמבר... נציגי האקלים יודעים מה טוב בשבילם – הם דווקא אוהבים חום, ולא קור...

"טביעת הרגל" footprint האקלימית של הוועידה הזו הייתה גדולה במיוחד, 50 אלף טון פד"ח (מספר לא סופי) פלטו לאטמוספרה 11 אלף הנציגים הרשמיים המשתתפים, המיצגים 196 מדינות. (ומן הסתם, עוד כמספר הזה של עיתונאים ו"משקיפים" של ארגונים ירוקים). הפליטות היו גבוהות במיוחד, פי אחד וחצי מהרגיל, כי נבנו ביתנים מיוחדים, ארעיים, לצורך הוועידה, והפעילו טונות של מיזוג אוויר, שהונע בדיזל-גנרטורים (המקור היקר והמזהם ביותר). גודל הביתנים: נבנו 11 ביתנים, כול אחד בגודל מגרש כדורגל, 300 אוטובוסים נשכרו להביא את הנציגים לאתר הוועידה, ממלונות הפאר שלהם במרכז העיר, דרך של 6 ק"מ שארכה שעה בכול כיוון בגלל פקקי התנועה. יפן תרמה 121 מכוניות חשמליות כדי להסיע את ה"מכובדים" אבל הן לא הגיעו בזמן לוועידה. 40 אלף שוטרים אבטחו את הנציגים והדיונים.

אבל, אל דאגה, ממשלת פרו החליטה והבטיחה "לפצות" על הפליטות (to offset)  - על ידי שימור 1500 קמ"ר של ג'ונגל, למשך 50 שנה. השטח, שבמילא אינו מיושב ואינו נגיש, הוכרז כ"שמורת טבע", והמצפון הירוק של הנציגים בא על סיפוקו. איזה אנשים טובים ונוחים הירוקים האלה... כול הכרזה חסרת תוכן ומשמעות גורמת להם לאושר רב.

מה הוחלט בוועידה? זה לא כול כך חשוב, העיקר הוא לבוא, לבלות, לפטפט, להפיק כותרות, לעשות תעמולה. ההישג שהירוקים מציינים הוא שכול מדינות העולם הבטיחו לפעול (אולי, פעם...)  למען האקלים וצמצום הפליטות. עד כה, בהסכם קיוטו, התחייבו רק המדינות העשירות לפעול (ואכן פעלו רבות, אבל לא כול כך צמצמו פליטות. פעלו ופעלו... בעיקר בפה). הטענה הייתה שהמדינות העשירות ייצרו את מרבית הפליטות, בתהליך ההיסטורי של ההתפתחות הכלכלית וההתעשרות, ולכן הן אלה שצריכות  לצמצם את הפליטות ראשונות, בעוד המדינות העניות תמשכנה להתפתח ולהיחלץ מהעוני, בעזרת האנרגיה הזולה של הפחם.

אולם, בעקבות ההסכם בין סין וארה"ב, הסכימו בלימה גם המדינות העניות לחשוב על צמצום הפליטות. מה בדיוק הן יעשו? בכמה יצמצמו ומתי? על זה לא דנו. רק סוכם שכול מדינה תגיש, אי"ה, תכנית פעולה אקלימית במשך השנה הבאה (2015), לפני הוועידה הבאה בפריז. אף מדינה לא התחייבה לשום דבר ממשי, גם לא להגיש תכנית. ההחלטה רק "קוראת" (אך לא מחייבת) למדינות להגיש תכניות כאלה. מקווים שהמדינות ה"מתפתחות" הגדולות - הודו, ברזיל, קוריאה, דרום אפריקה, סין, מקסיקו ואינדונזיה שיחד פולטות הרבה יותר מחצי הפליטות בעולם, יועילו להגיש איזושהי תכנית ב  2015.  (הן לא התחייבו, אבל הסכימו ל"קריאה"). בנוסף הייתה מחלוקת על ההבטחה האוטופית של המדינות העשירות להעביר 100 מיליארד דולר לשנה, למדינות העניות, עד 2020,  לצורך מלחמה באקלים. המדינות העניות שאלו: איפה הכסף? או לפחות הבטחה ממשית שבה כול מדינה עשירה תודיע כמה היא תורמת. גם כאן לא הושג כלום, והנושא יידון כנראה בעוד הרבה וועידות אקלים, כול שנה, לצמיתות.

ארגונים ירוקים, כמו ה WWF, חרגו ממנהגם, ובמקום להלל את תוצאות הוועידה כהישג גדול לאקלים, ביקרו אותן כתוצאה ריקנית וחסרת משמעות, שלא מספיקה כדי לעצור את האקלים הרשע ולהציל את כדור הארץ. מצאתי, אם כן, את עצמי במצב חריג שאני מסכים עם הארגונים הירוקים.

אינני יודע מה יעשה האקלים בשנים הבאות, אבל דבר אחד בטוח: וועידות האקלים תימשכנה.

יעקב



2 תגובות:

עפר אמר/ה...

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4605264,00.html
אחת התוצאות של הועידה תקרה, בגלל דחיפות העניין עוד 35 שנה.
יופסק השימוש בבנזין וסולר.
למה עוד 35 שנה - כי ככה אפשר לעבור קריירה שלמה בלי לעשות דבר, וההשלכות ההרסניות בעוני וסבל יורגשו רק אחרי שהאחראים כבר בפנסיה (בהנחה שמקבלי ההחלטות מעל גיל 30).

hgec אמר/ה...

פטפוטי סרק, כרגיל, כמו כול מה שהאו"ם עושה.