15 בנובמבר 2014

הסכם האקלים בסין – פוליטי.


הפרשן הנודע פול קרוגמן מסביר לנו, בניו יורק טיימס, מה חשיבותו של ההסכם האקלימי של אובמה בסין, ומדוע רבים מתלהבים ממנו. הוא אומר: "זה עסק גדול" (it’s a big deal). הנשיא אובמה קרא להסכם "הישג היסטורי" וג'ון קרי קרא לו "משהו חשוב מאד".  (הסינים, לעומת זאת הצניעו את הנושא).

ההסבר שלו פוליטי, לא אקלימי. עד כה, אומר קרוגמן, סירבו הרפובליקאים הרשעים לעשות שום דבר למען האקלים והצלת כדור הארץ. הנימוקים שלהם (לפי טענתם) היו שניים: 1. אין סכנה אקלימית, מגזימים בהפחדות. כלומר, אומר קרוגמן, הם מכחישים את המדע. 2. לא חשוב מה ארה"ב תעשה, זה לא יציל את האקלים כי סין והודו מסרבות לפעול למען האקלים. לכן, כול פעולה חד צדדית של ארה"ב רק תפגע בכלכלה ורווחה של אזרחי ארה"ב, בלי להשיג כלום.

עכשיו, עם ההסכם החדש, ביטלנו את הטענה השנייה של הרפובליקאים הרשעים. הנה – סין כן נלחמת באקלים. ממשיך קרוגמן: אומנם ההבטחה של הסינים היא מעט מדי, והשפעתה על האקלים תהייה אפסית – אבל השפעתה חשובה בתחום הסמלי-פוליטי: סין כן נלחמת באקלים, והרפובליקאים לא יוכלו יותר לטעון שאין טעם לפעולה אמריקאית חד צדדית.

כלומר: ההסכם האקלימי (כביכול) עם סין חשיבותו לא בכך שיציל את כדור הארץ מפני פגעי האקלים, אלא ייתן כלי פוליטי לדמוקרטים להכות בו את הרפובליקאים השנואים. הדמוקרטים נחלו תבוסה מוחצת בבחירות הביניים שהיו לפני שבועיים, ואיבדו את הרוב בסנאט. הם מחפשים בנרות נושא להיתלות בו כדי לזכות בבחירות הבאות ב 2016. נושאי הליבה שלהם – הגדלת המיסוי והפעילות הממשלתית - כנראה כבר לא כול כך אטרקטיביים, אז הם חיפשו נושא שיוכל לעזור להם בקלפי – ומצאו, לדעתם, באקלים.

הניו יורק טיימס פרסם מאמר הצופה שנושא האקלים יתפוס מקום מרכזי במערכת הבחירות ב 2016. יותר נכון: הדמוקרטים מתכננים להפכו לנושא המרכזי. המאמר פורסם באותו יום שנודע על הסכם האקלים עם סין. הדמוקרטים ערכו סקרי דעת קהל, והגיעו למסקנה שנושא זה קרוב לליבם של הבוחרים ועשוי להקנות להם יתרון במערכת הבחירות. לניו יורק טיימס יש, כנראה, מקורות מידע טובים אצל הדמוקרטים, והמאמר מבטא את החשיבה שלהם.

המחלוקת על האקלים כבר מזמן איננה על האקלים. היא מחלוקת פוליטית-אידאולוגית. בעלי האידאולוגיה הדמוקרטית-ליבראלית-שמאלנית משתמשים בהפחדה האקלימית למטרות פוליטיות. לא אכפת להם שההסכם עם סין, כמו תחנות הרוח ולוחות השמש, לא משיגים שום תוצאות של ממש בלחימה בשינויי האקלים. הדבר שאכפת להם הוא הפוליטיקה – הכוח.


יעקב

אין תגובות: