9 בנובמבר 2014

הפחם – דלק העתיד

בניגוד לתקוות הרומנטיות על עתיד ירוק יותר – העובדות בשטח ברורות: הפחם הוא הדלק הדומיננטי, ולא רק היום אלא לפחות עד 2040 וכנראה הרבה מעבר לזה. זאת לא הערכה או נבואה או תחזית – זאת עובדה. כתבנו כבר על תחנות הכוח הפחמיות הרבות שנבנות בעולם ותמשכנה לפעול לפחות 30-40 שנה. מאמר ארוך של רוברט ברייס מביא את כול הנתונים, כולל מקורות. הנה כמה פירורי מידע מהמאמר.
הפחם הוא הדלק שצריכתו גדלה יותר מהצריכה של מקורות אנרגיה אחרים, מאז 1973. מאז 2003 גדלה ההפקה של אנרגיה מפחם פי 9 מהגידול באנרגיה מרוח ופי 40 מהאנרגיה הסולארית. כלומר – כמה שהירוקים מתגאים ושמחים מהגידול המהיר (לדבריהם) באנרגיית רוח ושמש – הפחם גדל פי 10 או יותר באותן שנים. 9 ארצות גדולות שנסקרו במאמר מתכננות להקים כ 500 תחנות כוח פחמיות גדולות, חדשות, בשני העשורים הקרובים – תחנות שיעבדו, מן הסתם, 40 שנה לפחות. הפחם הוא הדלק העיקרי שעוזר להקלת העוני ושיפור רמת החיים – אין לו תחליף.


הגרף מתאר את שימושי האנרגיה בעולם, לפי מקורות, ב 2013. הוא מדבר בעד עצמו. זאת אחרי עשור לפחות של פיתוח "מואץ" של מקורות מתחדשים – שמש ורוח. בשנת 2013 (למשל) גדלה התפוקה באנרגיה מרוח ושמש ב 20-30% (לעומת השנה הקודמת), אך האנרגיה שנוספה מפחם הייתה פי 3 מהאנרגיה מרוח ושמש.

בגרף הבא רואים את הגידול בהפקת אנרגיה ממקורות שונים בעשור שבין 2003-2013.


בהמשך סוקר המאמר את התכניות של גידול באנרגיה ב 9 ארצות גדולות (סין, הודו, גרמניה, אינדונזיה, יפן, פקיסטן, פולין, דרום קוריאה ורוסיה). כאמור – הן מתכננות, ביחד, כ 500 תחנות כוח פחמיות חדשות. בארה"ב הטילה EPA  (סוכנות הגנת הסביבה) ווטו מעשי על בניית תחנות פחמיות חדשות. שם בונים בעיקר תחנות גזיות... לא ברור אם האיסור הזה לא יבוטל בעתיד, אבל הוא לא משנה ברמה העולמית. כמות התחנות הפחמיות ההולכת ונבנית בכול העולם מצביעה על עלייה עולמית ברורה בשימוש בפחם, ואת זה רואים בגרף הבא המפרט את צריכת הפחם העולמית עד היום, כולל תחזית עד 2035.


הודו, למשל, מתכוונת להגדיל את כריית הפחם בתחומה פי 2 בחמש השנים הבאות.
מדוע עולה הצריכה בפחם בקצב כזה גדול? כי יש בעולם אולי 2 מיליארד בני אדם שאין להם חשמל (ולכן גם לא תעשייה ופרנסה) והם רוצים חיים טובים כמו כולם – כלומר רוצים חשמל. אין דרך לספק להם חשמל ללא פחם – בכול אופן פחם היא האופציה הזולה והמהירה ביותר. בטבלה בהמשך רואים כמה אנשים חוברו לחשמל, בכול העולם, בין 1990 ל 2010, לפי הדלק:

הפחם הוא המקור (או הסיבה) ל 44% מפליטות הפד"ח (השאר זה בעיקר נפט).
דו"ח ה IPCC  (של האו"מ) – קבע שחייבים (ממש חייבם!) להוריד את הפליטות ב 40-70% עד 2050, ו ב 100% עד 2100 – אחרת כדור הארץ יישרף (כלומר יהיו נזקים בלתי הפיכים) בגלל ההתחממות הגלובאלית. הנתונים שלמעלה מבציעים שעד 2040 לפחות תהיה רק עלייה ניכרת בפליטות הפד"ח, ולא שום ירידה. הירידה בפליטות פשוט בלתי אפשרית, לא חשוב כמה יטיפו ומה ייעשה. ההטפות הן דיבורי סרק, לקוחות מעולם של אוטופיה. אין שום אפשרות לכפות על בני אדם עוני וחושך, ואין אפשרות לספק להם אנרגיה ללא פחם ופליטות.

יעקב


אין תגובות: