24 בנובמבר 2014

עיכובים בהפחתת הזיהום בישראל.

בתמונה: יחידה אחת (ארובה אחת) בתחנת הכוח באשקלון פולטת פלומה לבנה – שהיא אדי מים נקיים, הנפלטים לאחר סינון מזהמים. הארובה השנייה פולטת עשן מזוהם, שלא נראה לעין (הוא שקוף). ביחידה השנייה עדיין לא הותקנו מסננים.

הבעיה של זיהום האוויר בפיח ואפר מתחנות כוח פחמיות היא בעיה ממשית, הזיהום פוגע בבריאות. היא דורשת טיפול אך למזלנו יש לבעיה פתרון – התקנת מערכות סינון וטיהור של הפליטות. בעיית הזיהום, העלול לפגוע בדרכי הנשימה היא בעיה ממשית, נפרדת ושונה מבעיית פליטות הפד"ח (פחמן דו חמצני Co2 ). הפד"ח אינו מזהם ואינו פוגע בבריאות , הוא עלול לפגוע באקלים (לא ברור באיזו מידה). לבעיה של הפד"ח אין פתרון – כלומר תחנות כוח ששורפת פחם פולטת פד"ח בהכרח – אין אפשרות להימנע מזה. לבעיית הזיהום כאמור, כן יש פתרון.

 הצרה היא שהפתרון (מערכות הסינון והטיהור) עדיין לא הותקנו בכול יחידות הייצור הפחמיות של חברת החשמל, בארץ, בעיקר מסיבות תקציביות. כותב דה-מרקר:
בתוך כך, הודיעה החברה [החשמל] רשמית כי לא תוכל לעמוד בלוחות הזמנים שבהם חוייבה להפחתת פליטות המזהמים מתחנות הכוח הפחמיות בקיסריה (אורות רבין) ובאשקלון (רוטנברג)... לפי הערכות, החברה השלימה כ–60% מהעבודות הנדרשות בקיסריה וכ–40% מהעבודות באשקלון. עלות הפרויקט זינקה מ-1.4 מיליארד שקל ב–2008 לכ–8 מיליארד שקל כיום.

החברה חויבה על ידי המשרד לאיכות הסביבה להשלים את התקנת האמצעים להפחתת הזיהום עד 2016, אבל, כאמור, הודיעה שלא תוכל לעמוד הלוח הזמנים בעיקר מסיבות תקציביות.

מאידך – יש לחברת החשמל כ מיליארד שקל מיותרים, לשנה, כדי לתמוך בחשמל סולרי, שהתועלת שלו מזערית. טוענים שהאנרגיה הסולארית נקייה. אכן היא נקייה, אבל זו סיסמה ריקה מתוכן כמותי.  מבחינה כמותית, היא לא תרמה הרבה לתפוקת החשמל, ולא תרמה כלום למניעת הזיהום. תחנות הכוח הפחמיות, המספקות עומס חשמל בסיסי קבוע, עובדות 24 שעות ביום, ותמשכנה כך, אי"ה, שנים רבות. הן ממשיכות לזהם את האוויר למרות שניתן למנוע זאת, כי אין כסף למסננים. זה חמור. בעיית זיהום היא בעיה ממשית שממנה סובלים תושבי הארץ כעת, כול הזמן. בעיית ההתחממות הגלובאלית (שבגללה מתקינים חשמל "ירוק") היא תיאורטית וממנה אולי יסבלו בעוד 100 שנה (ואולי לא). [חוץ מזה – התרומה של החשמל הסולארי שלנו, ברמה העולמית היא בטלה בשישים].

לא סביר שמעכבים את התקנת ציוד הסינון בגלל בעיות תקציביות, ובאותו זמן שורפים מיליארד שקל לשנה (כול שנה בהתחייבות ל 20 שנה!) על סובסידיות לחשמל סולארי, שהתועלת שלו היא תיאורטית .

יעקב

אין תגובות: