13 בנובמבר 2014

שינויי האקלים ישכינו שלום עולמי


אין דבר שההתחממות הגלובאלית אינה מסוגלת לגרום או להשיג. הרבה מתנבאים שההתחממות הגלובאלית תגרום לסכסוכים ומלחמות. אבל, עכשיו יש לנו דוגמה שההתחממות הגלובאלית (או לפחות הדיבורים עליה) מובילה להבנה בינלאומית ו"שלום" עולמי.

נשיאי ארה"ב וסין הגיעו ל"הבנה" בנושאי האקלים, וסיכמו על כוונות לפעולה ו"יעדים" למלחמה בהתחממות הגלובאלית. רבים מתלהבים מכריזים על  הסכם היסטורי, ואבן דרך חשובה בדרך להשגת הבנות בינלאומיות, ומיגור הסופי של ההתחממות הגלובאלית הנוראית.
נשיאי ארה"ב וסין לא הצליחו להגיע להסכמות בנושאים חשובים – כמו דמוקרטיה בהונג-קונג ושמירה על חופש העיתונות בסין. אז שלפו את נושא האקלים – כאן ניתן להגיע להסכמים – כי הכול פטפוטי סרק חסרי משמעות, ופטפוטים לא עולים כסף. אז עשו הצגה של הסכמה (לא מוגדרת ולא מחייבת).

מה יש בהכרזה ?  אובמה הכריז על "יעד" של הורדת הפליטות ב 26-28% (לעומת הרמה של 2005) עד 2025. סין אמרה שאולי, אי"ה, עד שנת 2030 היא תנסה תעצור את העלייה המתמדת בקצב הפליטות שלה. כלומר אחרי 2030 תתחיל ירידה בפליטות של סין (אם הכוונות יתממשו, בלי נדר), עד אז יימשך קצב העלייה המואץ של הפליטות. המנהיגים לא ממש התחייבו, הם רק הכריזו על כוונות טובות.

מומחים "ירוקים" (חממיסטים בלע"ז) מודים שאין ב"הסכם" או הודעה זו שום חדש, וזה מבטא רק מה שבמילא נעשה כבר כדי להפחית פליטות. מה שחשוב לדעתם הוא הצד הסמלי – שתי המעצמות הגדולות הכריזו שהבעיה חשובה, ואולי הדבר יהווה תמריץ להשגת הסכמה רחבה יותר ב פריז, ב 2015 (fat chance).  הם גם מודים שאפילו הכוונות הטובות יתגשמו, זה לא יעזור הרבה לאקלים (זה לא מספיק, הם אומרים). העיקר הסמליות – העיקר ההרגשה הטובה בבטן.

האם הפליטות בסין תפסקנה לעלות ב 2030 ? ייתכן. עד אז ישלימו את 400 תחנות הכוח הפחמיות המתוכננות, ולא יהיה כנראה צורך בעוד 400... עד אז ישלימו גם כמה תחנות כוח גרעיניות. עד אז תתמתן העלייה התלולה בתפוקה הכלכלית, עד אז תגיע רמת החיים לרוויה מסויימת... עד אז יזרמו הרבה מים בינגצה, ומי יודע מה יהיה עד אז. (בטח הנשיא הנוכחי לא יהיה). אז – לדבר לא עולה כסף, אם אובמה מבסוט מזה – אז למה לא להבטיח (בייחוד שכתוב במפורש שזו "כוונה" ולא "התחייבות")?

האם ארה"ב תעמוד ב"כוונה" שהכריזה? קרוב לוודאי. היא הייתה עומדת גם ללא הכרזה... גם בארה"ב האוכלוסייה מזדקנת, הכלכלה די צולעת, יש תהליכים טבעיים הפועלים להפחתת צריכת האנרגיה והפליטות. התהליך העיקרי הוא החלפת תחנות כוח פחמיות בתחנות גזיות (שפולטות 50% פחות), מסיבות כלכליות – בזכות הגז הזול המופק בשיטת הפראקינג. גם הסינים מקווים להפיק הרבה גז בשיטה זו (כוונות שעדיין לא התממשו).

אז לוקחים הכרזה ריקה מתוכן ממשי ועושים ממנה מטעמים בקול תרועה גדולה. זה נוהג סטנדרטי בדיפלומטיה ויחסים בינלאומיים. הגדיל לעשות הניו יורק טיימס – שיצא בספקולציה שנושא האקלים יהיה הנושא המרכזי שהדמוקרטים יאמצו ויקדמו במערכת הבחירות לנשיאות ב 2016.

יעקב

תוספת: הנה הדיווח בכלכליסט, בעברית, כולל אי דיוקים. נאמר בכלכליסט: "אולם, היום הודיעה סין לראשונה כי היא תגיע לגבול העליון של פליטות פחמן ב־2030 לכל המאוחר, ולאחר מכן היא תחל בהפחתתן." סין לא הודיעה כי "תגיע". היא הודיעה שהיא "תשתדל להגיע". אם תגיע או לא – אללה יודע.



אין תגובות: