18 בנובמבר 2014

גרמניה יורדת מ"יעדים" אקלימיים.


המלחמה באקלים עובדת באותה שיטה כמו תכנית החומש במדינות קומוניסטיות. בתכניות החומש, הממשלות הקומוניסטיות קבעו יעדים – למשל: ייצור הפלדה יגיע ל X  טון, ייצור הנעליים ל Y זוגות וכו'.  באותה צורה הכריזו ממשלות אחדות על יעדים  אקלימיים עד שנת 20xx יפיקו y%  מהאנרגיה ממקורות מתחדשים, או יקטינו את הפליטות ב z% . כמו במדינות הקומוניסטיות בעבר, כך גם יעדים אלה אינם אלא משאלות לב, או פטפוטי סרק, שאין בינם לבין המציאות שום קשר.

כעת הודיע שר הכלכלה והאנרגיה של גרמניה שהשגת היעדים האקלימיים לשנת 2020 לא אפשרית. היעד השאפתני והיפה היה 40% הפחתה בפליטות עד שנת 2020, לעומת 1990.

(שימו לב: היעדים האקלימיים באירופה מתייחסים תמיד לשנת הבסיס 1990 – למה? כי ב 1990 הייתה שנת שיא הפליטות, אח"כ נסגרו מאות בתי חרושת מיושנים של העידן הקומוניסטי שנפל בסוף 1989, והייתה ירידה גדולה בפליטות, שלא קשורה במלחמה באקלים. את הירידה הזו, כ 25% בגרמניה, אוהבים לספור כ"הישג אקלימי". ראו גרף כאן. בארה"ב היעדים מתייחסים לשנת הבסיס  2005 - למה? כי זו הייתה שנת השיא בפליטות, אחריה היה המשבר הכלכלי של 2007-9 שהביא לירידה יפה בפליטות. שוב – "הישג" שלא קשור למלחמה באקלים. ייקח לארה"ב הרבה שנים כדי לרדת לרמת הפליטות שהיו בה ב 1990. אז למה לסבול מתסכול בגלל אי ירידת הפליטות? במקום זה בוחרים שנת בסיס יותר נוחה).

שר הכלכלה של גרמניה, סגן הקנצלר, סיגמר גבריאל,  אמר: "ברור שהיעד הפחתת הפליטות לשנת 2020 אינו בר השגה. איננו יכולים לרדת מפחם בין לילה". אפילו אם יסגרו את תחנות הכוח הפחמיות יחסכו רק כ 40 מיליון טון פליטות בשנה, בעוד היעד מחייב לחסוך (להקטין) 62-100 מיליון טון מדי שנה. ואם יסגרו את התחנות הפחמיות מאיפה ייקחו חשמל? כמובן – הכרזה זו עוררה את הזעם של החוגים הירוקים בגרמניה ובמפלגה הסוציאל דמוקרטית שגבריאל הוא מנהיגה. זה נורא מתסכל כשהפנטזיות שלך לא מתגשמות, אבל היעדים האלה מעולם לא היו יותר מאשר משאלות לב בלתי מציאותיות.

מה התכנית של גבריאל למלחמה באקלים? הוא לא אומר, חס וחלילה, שצריך לרדת מאשליית המלחמה באקלים והיעדים. לא. יש לו תכנית, אל תדאגו. הוא אומר שגרמניה לא יכולה להילחם לבדה, וצריכה לפעול במסגרת האיחוד האירופי. הוא אומר שהאיחוד האירופי צריך להחיות את התכנית הגוססת של מכסות פליטה סחירות, המטילות מס על פליטות. זה מה שיוביל, לדעת גבריאל, להורדה בפליטות, זו הדרך הנכונה!

מה שגבריאל אומר הוא בעצם שגרמניה צריכה להתנער מפעולת הפחתה עצמאית, ולתפוס מחסה תחת המטריה האירופית. הוא יודע היטב שהאיחוד האירופי לא יעלה את המס על פחם, כי מדינות אחדות מתנגדות לכך (בייחוד פולין) ולכול מדינה יש זכות ווטו בהחלטות האיחוד. בקיצור: הוא יודע שהיעדים האלה והמלחמה בפליטות זה משהו שלא יקרה. אבל, כדי שלא יאשימו אותו בכפירה בעיקר הוא מעביר את הכדור לאיחוד האירופי, ומסיר מעל עצמו את האחריות. חרתא-ברטא.

יעקב

אין תגובות: