3 ביולי 2019

האמת הבלתי נוחה על אנרגיה


הרבה מדינות אימצו "יעדים" יפים על אנרגיה מתחדשת. (למשל: בריטניה – אפס פליטת עד 2050) הרבה אנשים חושבים, וטוענים, שאנו נמצאים בעיצומו של מעבר ממערכת אנרגיה מבוססת מאובנים (פחם, נפט וגז) למערכת אנרגיה נקיה, ירוקה, ומתחדשת (שמש ורוח ומכוניות חשמליות). הם חושבים ומטיפים שמהירות המעבר תלוי בנו – ברצון שלנו להתאמץ ולהשקיע. (הם גם טוענים שהאנרגיה המתחדשת היא גם יותר זולה – דבר שסותר את הטענה שלהם על הצורך להתאמץ ולהשקיע). הם חושבים גם שמצווה להפחיד אותנו כמה שיותר עם נבואות על אסונות אקלימיים צפויים כדי לדרבן אותנו להוציא יותר כסף על אנרגיה מתחדשת כדי למנוע אסונות אלה.


הכול שקרים ופייק ניוז ואמונות טפלות. אין שום מעבר לאנרגיה מתחדשת, ולא יכול להיות, ולא יהיה בעתיד הקרוב, לא חשוב כמה נתאמץ ונשקיע. המעבר לאנרגיה מתחדשת הוא אשליה, הוא אינו אפשרי מבחינה טכנית-כמותית, האנרגיה המתחדשת לא מסוגלת לספק את צרכי האנרגיה שלנו. לא קיים פתרון טכני-כמותי לאנרגיה מתחדשת. אולי ימציאו המצאות מדעיות וטכנולוגיות חדשות בעתיד שיאפשרו להפחית את התלות באנרגיה ממקור פחמי. איננו יכולים לדעת כעת מה ימציאו בעתיד. אבל הטכנולוגיות הידועות כעת לא יספקו לנו את האנרגיה הדרושה, ולא חשוב כמה נשקיע בהן.

1. דלקים פחמיים מספקים, היום, כ 80% מצרכי האנרגיה שלנו.
2. בשנים האחרונות ירד חלקם של הפחמיים באספקת האנרגיה בכ 2%. הדבר עלה מעל 2 טריליארד דולר – שהושקעו בכול העולם בשמש ורוח. (שמש ורוח מספקים כ 2% מצריכת האנרגיה העולמית)
3. גידול הביקוש לאנרגיה: 4 מיליארד בני אדם (מעל למחצית אוכלוסיית העולם) חיים היום בעוני. אם רמת חייהם תשתפר והם יגיעו לצריכת אנרגיה בשיעור 1/3 מזו הקיימת בארצות עשירות – צריכת האנרגיה בעולם תגדל בכמות פי שניים מצריכת ארה"ב היום. (יותר מ 30%).
4. אם מספר כלי הרכב החשמליים יגדל פי מאה (לעומת היום) – הדבר יוריד את צריכת הנפט רק בכ 5%.
5. כדי להעביר את אספקת החשמל (חשמל בלבד) בארה"ב מדלק פחמי לאנרגיה מתחדשת בעוד 30 שנה – תידרש הרחבה של תשתית רשת החשמל בקצב פי 14 מאשר אי פעם בעבר.
6. גם אם כול החשמל בארה"ב יופק מאנרגיה מתחדשת (דבר בלתי אפשרי), עדיין תצרוך ארה"ב 70% מכמות הדלק הפחמי שצורכת היום. וארה"ב צורכת כ 16% מצריכת האנרגיה העולמית.
7. התייעלות אנרגטית (אחת מהסיסמאות הירוקות): התייעלות מגדילה את הביקוש לאנרגיה. מאז 1990 השתפרה היעילות האנרגטית ב 33%, הכלכלה גדלה ב 80%, צריכת האנרגיה בעולם גדלה ב 40%.
8. התייעלות: מאז 1995 קטן השימוש דלק מטוסים לנוסע-ק"מ ב 70% כתוצאה מהתייעלות אך כמות הנסיעות גדלה פי 10, והשימוש העולמי בדלק מטוסים גדל במעל 50%.
9. מאז 1995 גדל השימוש הכולל באנרגיה בעולם ב 50%, הכמות הזאת שווה לפי שניים מצריכת האנרגיה השנתית בארה"ב.
10. כול הבטריות (אמצעי אגירת אנרגיה) שיוצרו עד כה בעולם מסוגלות לאגור אנרגיה השווה לצריכת של שעתיים בארה"ב. כדי לייצר מספיק בטריות כדי לספק חשמל בארה"ב ליומיים נדרשת כול התפוקה של מפעל הבטריות הענק של טסלה בארה"ב – gigafactory – למשך 1000 שנה.
11. כול הוצאה של 1 מיליארד דולר על מטוסי נוסעים גורמת להוצאה של 5 מיליארד דולר על דלק לאותם מטוסים במשך 20 שנות החיים שלהם. ההוצאה העולמית על מטוסי נוסעים היא 50 מיליארד דולר בשנה, והיא עולה כול שנה.
12. כדי להתגבר על התזזיתיות הבלתי נשלטת של לוחות שמש וטורבינות רוח ולהבטיח אספקת חשמל סדירה משתמשים בגנרטורים דיזל ענקיים (אותם ניתן להדליק ולכבות בין רגע). מאז שנת 2000 הותקנו פי שלושה דיזל-גנרטורים כאלה ברשת החשמל מאשר ב 50 השנים הקודמות. הדיזל-גנרטור שורף הרבה דלק יקר, פולט הרבה פד"ח (הוא פחות יעיל) ומזהם את האוויר.
13. פוליטיקאים משתמשים ברטוריקה המשווה את המאמץ למעבר לאנרגיה מתחדשת למאמץ של הגעת האדם להגיע לירח. זה לא דומה. זה לא דומה למאמץ שהושקע כדי לקחת אנשים אחדים לירח... זו יותר דומה למאמץ שהיה נדרש לקחת את האנושות כולה לירח.
14. כדי לאגור אנרגיה שוות ערך לחבית נפט אחת שמשקלה 150 ק"ג, צריך 20,000 ק"ג של בטריות טסלה, בשווי 200,000 דולר.
15. סין היא היצרנית הגדולה של בטריות בעולם, אספקת החשמל שלה באה, 70% מפחם.  מכוניות חשמליות שמשתמשות בבטריות תוצרת סין גורמות לעלייה בכמות פליטות הפד"ח הכוללת, לא ירידה.
יש עוד הרבה דוגמאות והסברים במאמרים שקישרתי אליהם.

אין שום מעבר לאנרגיות מתחדשות בעולם. האמונה ב"מהפכת האנרגיה" היא חסרת שחר. זה לא אפשרי כעת. כול מה שנעשה בעולם ב 20 השנים האחרונות (הרבה נעשה בהשקעה של 2 טריליארד דולר) לא השיג כלום (2%), והמשך ההשקעה כזו תהייה בלתי מועילה באותה מידה. "מהפכת האנרגיה" היא אשליה. האנשים המבצעים את "מהפכת האנרגיה" והדוחפים אותה, ומוציאים עליה טריליארדים הם משוגעים. זה לא שהרעיון של אנרגיה ירוקה הוא רעיון רע או בלתי רצוי. הלוואי שיכולנו. זה רק שהדבר לא אפשרי. לא כול דבר שחולמים עליו ניתן להגשמה. (חוץ מזה – התקנת עשרות אלפי טורבינות רוח ומאות מיליונים של לוחות שמש גורמת נזק סביבתי גדול).

יעקב

4 תגובות:

Niv אמר/ה...

הי יעקב,
תודה, תודה, תודה!!!!
אני מחפש סיכום ישיר, בוטה וכנה כזה כבר הרבה זמן :)
אני איתך ומאמין שכל מה שאתה אומר, אמת. שאלה לי אליך, האם במצב כזה, נכון להביא ילד לעולם?

יעקב אמר/ה...

זו שאלה אישית. אני לא בעסק של נתינת עצות אישיות.
תתיחס אל עצמך כבן אדם - כפרט. תעשה מה שטוב בשבילך. אינך חייב כלום ל"אנושות" או ל"עולם". אל תיתן לאחרים להשפיע עליך.
מי שמוצא לנכון לא להביא ילדים לעולם - זכותו. מי שהולך להטיף לאחרים - זכותך להתעלם ממנו.

יעקב אמר/ה...

For my own part, speaking personally, I have found the happiness of parenthood greater than any other that I have experienced.

Bertrand Russell

Niv אמר/ה...

הי יעקב,
מה דעתך על השינוי שעובר על העולם עכשיו (קורונה)?
האם הוא משפיע על התחזיות שלך?