12 ביולי 2019

צריכת האנרגיה גדלה בקצב שיא.



הנה הסיכום הסטטיסטי של השימוש באנרגיה בעולם, שחובר על ידי חברת BP  (בריטיש פטרוליאום). אלה עובדות. לא נבואות או "יעדים".

השימוש העולמי באנרגיה גדל בשנה שעברה, 2018, ב 2.9%, בקצב כמעט פי 2 מאשר ממוצע 10 השנים האחרונות, והקצב המהיר ביותר מאז 2010. הדלק שגדל הכי הרבה היה הגז – ב 40%, כול הדלקים (כולל פחם) גדלו יותר מהממוצע של 10 שנים, חוץ מהמתחדשים שגדלו בקצב נמוך מהממוצע.
ארה"ב, סין והודו יחד הוסיפו יותר מ 2/3 מהגידול העולמי, הצריכה בארה"ב גדלה בקצב המהיר ביותר ב 30 השנים האחרונות.

פליטות הפד"ח העולמיות גדלו בקצב 2% לשנה, הגידול המהיר בשבע שנים.

צריכת הנפט גדלה ב 1.4 מיליון חביות ליום, או ב 1.5%, סין וארה"ב אחראיות למרבית הגידול. ייצור הנפט העולמי גדל ב 2.2 מיליון חביות ליום, או 2.4%. כמעט כול תוספת הייצור הייתה בארה"ב.
השימוש בגז גדל ב 5.3%, הגידול המהיר ביותר מאז 1984. ייצור הגז העולמי גדל ב 5.2%, חצי מזה בארה"ב.

השימוש בפחם גדל ב 1.4%, קצב פי שניים מהממוצע של 10 שנים. ייצור הפחם בעולם גדל ב 4.3%, כאשר התורמים הגדולים הם סין ואינדונזיה. חלקו של הפחם בייצור האנרגיה העולמית היה 27.2%, האחוז הנמוך ביותר עד כה. (בזכות המעבר לגז).

שמש ורוח גדלו ב 14.5% (בהשוואה לבסיס הנמוך שלהם), קצב קצת נמוך מבעבר. ההפקה מסכרים הידרו גדלה, בייחוד באירופה (כנראה בזכות עונה גשומה), גם הייצור של האנרגיה הגרעינית גדל בכ 2.4%, בעיקר הודות לפתיחת תחנות כוח גרעיניות חדשות בסין וישנות (פתיחה מחדש) ביפן.

ייצור החשמל גדל ב 3.7% בעיקר הודות לסין (מחצית מהגידול), הודו וארה"ב. באחוזים – המתחדשים החדשים סיפקו כ 1/3 מהגידול בייצור, ואחריהם פחם – 31% וגז 25%. הייצור של ה"מתחדשים" גדל מ 8.4% ל 9.3%, הפחם עדיין מספק 38% מהחשמל.

אלה העובדות.

הסכמי פאריס, יעדים של 50% אנרגיה מתחדשת, ביטול הפחם, הקטנת פליטות – כול אלו קיימים רק בעולם הפטפוטים. אין זכר במציאות לכול הפטפוטים האלה.



2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

האם לדעתך דודי שמש הם ״בלוף״ ירוק או לא? כי על פניו במקרה הזה נראה שמדובר במיזם ירוק מצליח וחסכני.

יעקב אמר/ה...

דודי שמש חוסכים חשמל, לאורך זמן. לא הרבה, אבל חוסכים משהו. יחד אם זאת אני לא בטוח שנכון **להכריח** בחוק אנשים להתקין דודי שמש כדי לחסוך חשמל.

אני גם לא מתנגד שאנשים יתקינו לוחות שמש להפקת חשמל לצרכיהם. גם זה יחסוך להם בהוצאות החשמל. זה שיקול של כול אדם ועסק אם וכמה לוחות להתקין. הלוואי שיהיה כדאי ויתקינו הרבה. המדינה לא צריכה לשלם למתקינים סובסידיות גדולות עבור החשמל הסולארי. אין בזה תועלת.

לא חשוב כמה שיתקינו, כמות החשמל שתופק (ביחס לצריכה הכוללת) תהיה קטנה, כפי שכמות החשמל שדודי שמש חוסכים היא קטנה.

הטענה שמש ורוח יכולים להחליף את מקורות האנרגיה הפחמיים היא בלתי נכונה בעליל. כך גם הטענה שהם יפחיתו את ההתחממות הגלובאלית. טענות שטותיות. הם לא מסוגלים.