29 ביוני 2020

"אבני הרעב" העדות הסמויה מן העין למחזוריות אקלימית.


מאת: פרופ. מיכה קליין.

 גל החום באירופה 2018

גל הבצורת והחום האירופי של 2018 היה תקופה של מזג אוויר חם בצורה יוצאת דופן שהביא לטמפרטורות שיא ושרפות יער באזורים רבים של אירופה במהלך האביב והקיץ של 2018. על פי הערכה של מדענים, גל החום זה בצפון אירופה היה יותר מפי שניים כתוצאה משינויי אקלים.(Dr. M.E.Mann)
גלי חום קיצוני אולי לא יעוררו את אותו פחד כמו טורנדו, אך לפי נתוני הסיכון הטבעי של NOAA גלי החום גורמים כמעט פי שניים הרוגים בארצות הברית בכל שנה - יותר מכל סכנת מזג אוויר אחרת. כאשר האקלים ממשיך להתחמם, מספר זה עשוי לעלות דרמטית בארצות הברית ובעולם. (Berardelli 2019)
על גלי חום באירופה כותב גם (גלובס, 4.7.2019)פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי כדור הארץ ומערכת האקלים מהאוניברסיטה העברית, (העביר את הימים האחרונים בכנס מדעי בפרנקפורט). "אתמול חוויתי כאן 40 מעלות יחד עם כולם. לחלק גדול מהאנשים אין כאן מזגנים, והם לא ערוכים להתמודד עם החום הגדול. קצב עליית הטמפרטורות הקיצוניות הן ביטוי לשינויים האקלימיים, והוא גדול מקצב ההתאמה של המערכות לכך", הוא מסביר. "גלי החום רוכבים על המגמה של עליית הטמפרטורה העולמית. עם עליית הטמפרטורה הממוצעת, עולים גם ערכי הקיצון. באירופה מגמת עליית הטמפרטורה גדולה מאשר הממוצע העולמי, וזה מחריף עוד יותר את ערכי הקיצון שם, וזאת רק ההתחלה. עם הזמן, נראה יותר ויותר אירועים קיצוניים".
בעוד שוחרי ההתחממות הגלובלית עומדים בתוקף על דעתם ואומרים כי האדם הוא האחראי לגל החום שפקד את אירופה, הם מתעלמים מההיסטוריה. גל החום הקיצוני באירופה בשנת 2018 הוא חלק ממחזור אקלימי רב-שנתי.
התנודות האקלימיות נחקרו רבות על ידי שיטות מחקר רבות כמו טבעות עצים, קידוחי קרח, תיאור של שיטפונות שהרסו ערים, ואפילו ניתוח של ציורי נוף המראים עדות לתקופות יותר קרות באירופה (תקופת הקרח הקטנה, פיטר ברויגל וציירים אחרים בני זמנו).
קבוצת עדויות אחת, הסמויה מן העין מוצגת בכתבה זו.

הצפות/בצורות

בכל טיול בערי אירופה העתיקות, מציג מדריך התיירים סימנים על בתים בערים השוכנות לאורך נהרות המציינים את גובה ההצפה בשנים קודמות.( איור 1. איור 2).  

איור 1.סימני מים גבוהים בבניין העירייה בפאסאו, גרמניה. התצלום משנת 2002, כשהעיר הייתה מוצפת. בשנת 2013, פסאו ראתה את ההצפות הקשות ביותר מזה 500 שנה. (קרדיט Roger Wollstadt @ flickr )



איור 2. קצת הומור: "הפאב שנשטף". מפלס השיטפונות על הפתח הישן של פונדק הסירות ליד ג'קפילד על נהר סוורן בשרופשייר. Copyright John M

העדות החסרה באותם טיולים מודרכים היא "הנגטיב" של השטפונות והן האירועים בהם מפלס הנהר ירד לפני מים נמוכים במיוחד. גם לאירוע כזה יש משמעות החשובה בהבנת מחזורי אקלים.

באירופה ( בעיקר בצ'כיה וגרמניה) בערים העתיקות הולכות ונחשפות יותר ויותר עדויות בהם נראה כי אנשי הדורות הקדומים חרטו על פני סלעים בקרקעית האפיק, או על הגדה קרוב לקרקעית, את מפלס המים בשנים בהן מפלס המים ירד, אבנים אלו נקראו "אבני הרעב" " Hunger Stones"

שכן המסר שלהם היה "אם אתה רואה אבן זו פירוש הדבר שיש חוסר קיצוני במים". כך שיש להתכונן למצב של רעב. איור 3

יותר מתריסר האבנים נמצאו בעיירה צ'צ'ין Decin , ובסמוך לה (צ'כיה), אותה חוצה נהר האלבה. בגלל טמפרטורות קיצוניות, מפלס המים בנהר ירד ונחשפו סלעים שבעבר שימשו לתיעוד מפלס מים נמוך. על הסלעים חרוטים תאריכים בהם התרחשו אירועי המפלס הנמוך, והקודם ביותר שנמצא עד כה הוא 1616. איור 3,איור 4.


איור 3. אבן-הרעב הידועה בה כתוב "אם אתה רואה אותי,תבכה". צילום DR. Bernd Gross


איור 4. אבן אחת עליה נחרטו 7 אירועים, 1616, 1716, 1790, 1811, 1842, 1868, 1921, האבן ליד העיר צ'צין בצ'כיה

ב"אבני הרעב" השונות נרשמו בצורות שהביאו לרעב. הבצורות שנרשמו באבנים מתוארכות לשנים 1417, 1616, 1707, 1746, 1790, 1800, 1811, 1830, 1842, 1868, 1892 ו- 1893, המשתרעת על פני תקופה של 476 שנים. זה מייצר 39.6 שנים בממוצע בין אירוע שפל זרימה אחד לשני.
מאנס (Manns, 2018) ניסה למצוא את הקשר שבין אירועי אקלים קיצוניים במרכז אירופה כפי שנלמדים מטבעות עצים ומ"אבני רעב" לבין מחזורים של סערות שמש ומצא כי 18 ( 75%) מתוך 24 השנים הקיצוניות היו בזמן או קרוב לזמן של מינימום בסערות שמש. איור 5.


איור 5. שיחזור סערות השמש (sunspot) בשנים 1700-2020, ואירועי קיצון. החצים השחורים חריטה על "אבן רעב", החיצים האדומים עדות מטבעות עצים.

אומנם יש לציין כי גילוי של "אבני רעב" בשנים האחרונות יכולה לנבוע גם מהקמת סכרים.

מסקנה.

רבים קושרים את גלי החום לטענת ההתחממות הגלובלית, אך לפני שקושרים קשר זה חייבים להבין את ההתנהגות של גלי החום בעבר. מציאתם של "אבני הרעב" בנחלים במרכז אירופה היא אפשרות מחקר ללימוד פרקי זמן של אקלים חם בצורה קיצונית שהתרחשו באירופה במאות השנים האחרונות, וגרמו לירידה קיצונית במפלס הנהרות. ללא הכרה טובה של השינויים האקלימיים שהתרחשו במאות השנים האחרונות, לפני בוא "האדם כגורם להתחממות" לא ניתן לבנות מודל שיחזה את השינויים העתידיים.

מקורות:

F. T. Manns Ph.D., P.Geo (Ontario) Artesian Geological Research September 30, 2018 

Hunger Stones and Tree Ring evidence suggests solar cycle influence on climate
Elleder, L., Kašpárek, L., Šírová, J., and Kabelka, T.: Low Water Stage Marks on Hunger Stones: Verification for the Elbe River in 1616–2015, Clim. Past Discuss., https://doi.org/10.5194/cp-2019-113, in review, 2019.

Jeff Berardelli Tuesday, June 25, 2019 Heat waves and climate change: Is there a connection?


4 תגובות:

גילעד דרורי אמר/ה...

מרתק, באמת. תודה רבה מיכה, כיף לקרוא את המאמרים שלך.

יעקב אמר/ה...

דניאל רוזנפלד:
""אתמול חוויתי כאן 40 מעלות יחד עם כולם. לחלק גדול מהאנשים אין כאן מזגנים, והם לא ערוכים להתמודד עם החום הגדול."

אז שיקנו מזגנים. מה הבעיה? זה לא יקר...

במקום זה מבלבלים את המוח עם הפחתת גזי חממה שלא מתרחשת, לא תתרחש, וגם אם תתרחש בעוד 100 שנה, לא תשנה את הטמפרטורות.
ושורפים מאות מיליארדי דולרים על לוחות שמש ותחנות רוח שאין בהם תועלת.

בזמן שהקטנת הפליטות היא משימה בלתי אפשרית, הרי ההסתגלות להתחממות היא קלה וזולה (במקרה זה - לקנות מזגנים).

יעקב אמר/ה...

אין שום ראיה מדעית, מחקר כמותי או אינדיקציה אחרת המראה שמתרחשים אירועי מזג אוויר קיצוניים במיוחד היום - בעידן ה"התחממות הגלובלית מעשה ידי האדם".

כול האירועים הקיצוניים שמרחשים - כמו גלי חום, בצורת, שיטפונות, סערות - כול האירועים האלה התרחשו גם בעבר (לפני שהחלה ה"התחממות הגלובלית הנוראית").

אז נכון... אירועי קיצון גורמים לנזקים גדולים וגם לקורבנות. תמיד גרמו. אין לנו שליטה על זה.
אנו יכולים להקטין את הנזקים על ידי פעולות הכנה, התרעה, הקשחה של תשתיות, התכוננות טובה.

בניית תחנות רוח ופאנלים סולאריים לא עוזרת להקטנת הנזקים מאירועי אקלים קיצוניים.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

תודה רבה לך.
מאמר מעניין מאוד.
כיף לקרוא וללמוד על דברים חדשים.