30 ביוני 2020

יום האסטרואיד


היום, ה-30 ביוני מוכר גם כיום האסטרואיד (הידוע גם כיום האסטרואיד הבינלאומי (הוא  אירוע שנתי גלובלי שנועד לעורר מודעות אודות אסטרואידים ומה ניתן לעשות כדי להגן על כדור הארץ מפניהם. יום האסטרואיד מצוין בכל שנה ב-30 ביוני לציון האירוע הקשה ביותר הקשור לאסטרואידים בהיסטוריה המודרנית אירוע טונגוסקה  שהתרחש ביער הטייגה בסיביר ב-30 ביוני 1908. (ויקיפדיה)



בתמונות: ׁ(מעל) עצים שנפלו בפיצוץ וצולמו על ידי משלחת המחקר של 1927.
אמצע: מיקום ותחומי ההשפעה של אירוע טונגוסקה. צבע אדום: יערות אשר נהרסו (רדיוס 20 ק"מ), צבע כתום: כמות נזקים גבוהה (רדיוס 100 ק"מ), צבע כחול: אזורים אשר הושפעו מהרעש של הפיצוץ (רדיוס 1,500 ק"מ) 
תחתונה: עדויות לעוצמת ההרס של אירוע טונגוסקה. צולם באזור האירוע 19 שנה מאוחר יותר.




אירוע שתועד באופן חסר תקדים של פגיעת מטאור התרחש בבוקרו של 15 בפברואר 2013. מטאור בקוטר מוערך של 17 מטר נכנס לאטמוספירה של כדור הארץ ככדור אש במהירות של לפחות 54,000 קילומטר לשעה, שהיא בערך פי 45 ממהירות הקול, והתפוצץ בשעה 09:20 שעון מקומי, בסמוך לעיר צ'ליאבינסק מעל אזור הרי אורל הדרומי של רוסיה. 



בתמונה: צילום השובל שנוצר בעקבות המטאור, על ידי עד ראייה מתיאטרון צ'ליאבינסק בצ'ליאבינסק (ויקיפדיה) 

האקדמיה הרוסית למדעים העריכה כי למטאור, שנקרא KEF-2013, הייתה מסה של 9,000 טון, והפיצוץ האווירי התרחש בגובה של 30 עד 50 קילומטר מעל האדמה. האנרגיה שהשתחררה מוערכת ב-500 קילוטון TNT, פי 33 מפצצת האטום שהוטלה על הירושימה. המטאור לא זוהה על ידי מכ"ם לפני שהתפוצץ. מטאור צ'ליאבינסק הוא האובייקט הגדול ביותר שחדר לאטמוספירת כדור הארץ זה למעלה ממאה שנים, מאז אירוע טונגוסקה ב-1908, והיחידי שגרם למספר נפגעים גדול כל כך בקרב בני אדם. דווח על כ-1,500 פצועים, בהם שניים קשה, בעיקר מחלונות זכוכית שבורים שהתנפצו על ידי גל ההלם. כ-3,000 מבנים בשש ערים ברחבי האזור נפגעו בשל הפיצוץ וההשפעות סביבו. התפוצצות המטאור בשמיים יצרה אור מסנוור ובוהק רב והטילה צללים חזקים באור היום בצ'ליאבינסק. האור הבוהק נראה גם במחוז סברדלובסק, במחוז אורנבורג, ואפילו בקזחסטן.

אתר https://asteroidday.org/ מציג שידורים חיים במהלך היום


Asteroid Day LIVE Digital from Luxembourg is a five-hour program with panel discussions including:

Panel hosts include Sarah Cruddas, Alan BoyleLisa BurkeSabinije von Gaffke, and Stuart Clark. The panel summary descriptions can be found here. Asteroid Day LIVE is streaming over Asteroid Day TV and the detailed program schedule can be found on the Asteroid Day website.  After Asteroid Day, the panels can be found there as well as on YouTube.


תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

יום אסטרואיד שמח! O_0