26 באוגוסט 2020

קליפורניה חולמת בחושך


קליפורניה חולמת בחושך (צילום: ויקיפדיה, אקוודור)

 בשבוע שעבר היו  במשך כמה ימים ניתוקי זרם יזומים, "מתגלגלים" בקליפורניה. ניתקו את הזרם לכ 300 אלף צרכנים או מיליון תושבים שישבו בחושך כשעה. אח"כ הניתוק התגלגל לשכונה אחרת או תושבים אחרים שגם הם יסבלו, ומשך הניתוק של כשעה נועד למנוע קלקול האוכל במקררים. למה היה צורך לנתק את הזרם? "בגלל שהיה גל חום גם בלילה, וכולם הפעילו את המזגנים והצריכה הייתה גבוהה מאד, "בהשפעת שינויי האקלים ותנאי מזג האוויר הקיצוניים"  אמרו בחברת החשמל. (אי אפשר היום לאמור משפט שלם בלי להכניס בו "שינויי אקלים").

זה כמובן לא תירוץ. הצריכה לא הייתה גבוהה במיוחד - כ 47 GW, בפעמים אחרות בעבר כבר נרשמה צריכה גבוהה יותר ( כ 50 GW), כך שהשיא של השבוע לא היה יוצא דופן או מפתיע בכלל.

אז מדוע ניתקו את הזרם? כי לא היה חשמל, ברור. אם לא מנתקים את החשמל באופן יזום כדי להקטין את הצריכה לרמה של האספקה הזמינה - עלולה להתרחש נפילה של כול הרשת באופן אוטומטי, ובמצב ניתוק אוטומטי כזה לוקח הרבה זמן להקים את הרשת מחדש.

מדוע לא היה חשמל (או כושר ייצור מספיק)? בגלל שהיה קלקול פתאומי בשתי תחנות כוח גזיות, אחת של 500 MW והשנייה של 750 MW. גם זה לא תירוץ, תקלות פתאומיות מתרחשות לפעמים, זה ידוע, ובשביל זה חייב להיות כושר ייצור רזרבי, וגם זה ידוע ומקובל. בקליפורניה לא היו מספיק רזרבות. למה? בגלל האידיאולוגיה הירוקה הגורסת "תחנות כוח על גז זה פויה, אנו רוצים רק ירוק, רק אנרגיה מתחדשת". בגלל שספרו לוחות שמש ורוח כ"רזרבה" (לפי האידיאולוגיה הירוקה ובניגוד להגיון הנדסי) למרות שידוע שהשמש אינה זורחת בלילה, והרוח לא נושבת רוב הזמן. רק תחנות כוח גזיות טובות לרזרבה - כי רק אותן ניתן להדליק (להפעיל) מתי שצריך… ניתוקי הזרם אירעו בלילה, אחרי השקיעה, אחרי שלוחות השמש הפסיקו לייצר ב"מפתיע".

קליפורניה, כאמור, מדינה מאד מתקדמת וירוקה וסגרה את כול תחנות הכוח הפחמיות שלה. (עיקר החשמל בא מתחנות גזיות). במקום פחם היא מייבאת כ 25% מהחשמל ממדינות שכנות. יפלטו ויזהמו אחרים את האוויר בארצם, העיקר שאצלנו אין פליטות וזיהום, לפי היעדים שלנו, כיאה למדינה מתקדמת. אלא, מעשה שטן, גם אצל השכנות היה גל חום ולא היה להן עודף חשמל לספק לקליפורניה. התוצאה - חושך. איזה ביש מזל!

התהליכים המתרחשים בקליפורניה (החלוצה הירוקה) ובמקומות ירוקים אחרים (גם אצלנו) הם ברורים. מתקינים לוחות שמש ותחנות רוח לפי הכלל "כמה שיותר, יעלה כמה שיעלה!" בלי חשבון ובלי לתכנן תכנון הנדסי ראוי של המערכת הכוללת לאספקת חשמל.  בקליפורניה מותקן כושר ייצור (תיאורטי) של כ  13  GW סולארי ו 7 GW רוחני, כשהצריכת השיא היא כ 45-40 GW. ההתקנה של הרבה חשמל תזזיתי (רוח ושמש) מקטין את כמות החשמל שתחנות גזיות יכולות למכור, ולכן את הרווחיות שלהם. (השמש והרוח נקנות מראש במחיר קבוע ויש להם עדיפות בחיבור לרשת). הרווחיות גם נפגעת בגלל החמרה בתקנות סביבתיות וב"מס" הפחם. בכך מושג היעד של הירוקים: תחנות כוח נסגרות בגלל חוסר כדאיות כלכלית. על תחנה שנסגרת מריעים הירוקים בתרועה גדולה: "יופי, פחות תחנה מזהמת בארצנו האהובה!". ואז - יורד הלילה, ושוקטת הרוח ויורד החושך על המדינה, כי אין מספיק תחנות כוח…. מי היה מאמין? איך זה יכול להיות?

מושל קליפורניה נואם נאום שקרי וצבוע ומאשים את מנהלי הרשת: "למה לא דאגתם לרזרבות? הוריתי לכם לדאוג לאספקת זרם תקינה במדינה. בושה וחרפה, כשלתם בתפקידכם!", אלא שמיד קופץ מהנדס (בדימוס) מרשות החשמל ומגלה את האמת: התרענו על היעדר רזרבות. הרשות פעלה לפי שיקולים אידיאולוגיים-פוליטיים. אנו התרענו על ניתוקי זרם אפשריים, אבל לחץ פוליטי מלמעלה מנע את פתרון הבעיה (תיגמול תחנות כוח גזיות בשיעור הנדרש כדי שיהיו בכוננות תפעולית ולא תיסגרנה).

האם ניתוק הזרם הוא כזה אסון נוראי? יש מתקנים חיוניים כמו בתי חולים, רכבות, רמזורים, מפעלים, משרדים ומרכזי מיחשוב שעבורם ניתוק זרם אפילו לדקה הוא אסון. ייתכן ובניתוקים היזומים האלה הייתה סלקטיביות ושמרו על מתקנים חיוניים (להם לא ניתקו) בניגוד למשקי בית. אני לא יודע. ניתוק זרם לשעה אינו אסון עבור משק בית… אם הוא מתרחש יום או יומיים או 5 ימים בשנה.... אנו התרגלנו שיש חשמל תמיד… זה נוח… אבל הירוקים כול הזמן אומרים שצריך לשנות את אורח החיים. זה מה שהם מתכוונים - להתרגל לחיות בחושך חלק מהזמן… אנחנו, בארצות המפותחות, מפונקים. ב ¾ מארצות העולם או שאין חשמל בכלל או שיש חשמל חצי מהזמן… ה"צדק החברתי" דורש שגם אנחנו, המפותחים, נסבול כמוהם. חלילה שהם יגיעו ליהנות מחשמל רצוף כמונו! - זה יפוצץ את הפליטות בעולם!

אבל - ניתוקי זרם לשעה בלבד זה לוקסוס זמני. התהליכים שגורמים לכך רק החלו. אנו נהנים עדיין מתחנות כוח פחמיות (או גזיות) שנבנו בעבר ועדיין פועלות ומספקות זרם רציף. תחנות חדשות קשה לבנות. קשה מבחינת הריווחיות הכלכלית, קשה מבחינת ההתנגדות העיקשת של הירוקים - עם הפגנות, בג"צים ומאבק פוליטי. מצידם לא צריך תחנות כוח. רק "מתחדשות". התחנות הישנות מתבלות ותיסגרנה בהדרגה. כך שניתוקי זרם ילכו וירבו - על פי המגמה והמדיניות הנוכחית. בעתיד נצטרך לאמץ את השיטה ההודית. בהודו - כול אחד (או כול בניין) מתקין גנרטור פרטי, המופעל כאשר אין חשמל ברשת ומבטיח אספקת חשמל.

רשת החשמל הציבורית היא מערכת מאד גדולה ומסובכת, קשה לתפעול ועדינה, כלומר שברירית. זה פלא גדול שיש אספקת חשמל סדירה ורציפה פחות או יותר. אבל - לא לעולם חוסן. גורמים מאד חזקים (הירוקים) מנהלים מלחמת חורמה נגד תחנות הכוח. הרבה יותר קל להרוס את המערכת מאשר לבנות ולתפעל אותה. קליפורניה מתחילה להרגיש את הטעם הירוק - את התוצאות של מדינות אידיאולוגית - את החושך.

יעקב

 

 

 

 

 


4 תגובות:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

תודה על העידכון יעקב.
בדיוק חשבתי לעצמי על מה המאמר בכלל?
ועד כמה זה כל כך נורא שיהיו בקליפרוניה בתי אב ללא שעה של חשמל... בלילה... גם ככה ישנים ואפשר להסתדר עם פנס, וגם ככה אפשר לומר שקריר יותר במהלך הלילה מאשר היום, וגם ככה המקרר יחזיק מעמד שעה והכל לא כזה נורא... ואז ענית על השאלה הפנימית הזו שלי.
חייבים למצוא דרך לאגור אנרגיה בצורה יעילה במקרים כאלו.
חשמל הוא צורך מודרני. כך גם תחבורה פרטית (עוד מזהם ענקי).
קשה מאוד בלעדיהם. גם אם "אפשרי" (לא ממש, בקושי רב, אולי, בחלומות שלנו).
(איך נחיה בלי להטעין את מכשיר הסלולאר במיטה, ליד הראש?)

יעקב אמר/ה...

הפסקת הזרם לא הייתה בלילה אלא בערב - 6-9 בערב - אין חשמל סולארי, אבל זו שעת שיא של צריכה. אל תגיד "לא נורא" - מה עם הסדרה בטלוויזיה שנקטעה לך באמצע? איך אפשר בכלל להעביר שעה בלי טלוויזיה? הרי אנשים ישתגעו!

הירוקים קוראים לזה "ניהול ביקושים". שמות מפוצצים יש להם לכול מכה. הם ינהלו לך את הביקוש ויקבעו: "עכשיו מנהל הביקוש קבע שעליך לשבת קצת בחושך". אורח חיים חדש!

גילעד דרורי אמר/ה...

שמעתי על הטענה שהתנועה הירוקה מונעת התפתחות במדינות עניות באנרגיה, איך זה מתבטא? איסורים על חברות נפט למכור לאפריקה?

יעקב אמר/ה...

לא, הם מונעים הקמת תחנות כוח פחמיות או גזיות. (אלה שמפיקות חשמל).
בכול הארצות העניות יש מחסור חמור בחשמל. הישיבה בחושך (לאור נרות) הם שיגרת חיים. יותר גרוע: אי אפשר להקים מפעל או עסק או כול מתקן יצרני אחר בגלל מחסור בחשמל. אי אפשר לפתח את הכלכלה.
בעבר נהג הבנק העולמי וגופי סיוע וצדקה בינלאומיים אחרים לממן הקמת תחנות כוח בארצות עניות.
כעת הבנק העולמי הפסיק לממן תחנות כוח פחמיות בגלל לחץ פוליטי ירוק בארצות העשירות. פחם זה פויה. שישבו בחושך - זה ירוק.
מי שיכול - למשל הודו וסין - מקימים תחנות כוח פחמיות בהמוניהן (מאות) - מכספם, ללא סיוע חוץ.
מי שעני מדי - מרבית ארצות אפריקה... סובלים בשקט (רק מנסים לברוח ולהסתנן לאירופה בהסתננות בודדים).