19 בספטמבר 2020

באוסטרליה פותחים שבילי אש



בקיץ האחרון  ( (חורף   אצלנו היו שריפות יער נוראיות באוסטרליה. אסון גדול. האוסטרלים, בייחוד אלה הגרים באזורים הכפריים שנשרפו,  לא המתינו לשמוע את ההתבייכנות האידיאולוגית העקרה על "שינויי אקלים" מצד המושלים והמנהיגים.  הם תפסו יוזמה כדי להגן על עצמם. הם נקטו צעדים כדי להקטין נזקים מהשריפות הצפויות גם השנה. הם מגלחים שטחי יער מסביב לישוביהם וחוותיהם כדי ליצור פסי הפרדה למניעת התפשטות שריפות יער (בתמונה).

הם מנקים את היערות שבתחום החוות שלהם מקוצים ועשבים יבשים ושורפים (בשריפה יזומה ומבוקרת) גזם של עצים מתים ושאר פסולת דליקה. הם מצפצפים ציפצוף אחד גדול על כול התקנות והחוקים האוסרים שריפות ללא רישיון או כריתת עצים בלי אישור כדי להגן על הינשופים. הם עושים מה שצריך כדי לשרוד. הממשלה רחוקה ומנותקת וחסרת אונים, שבויה בידי אידיאולוגיה מטופשת. האוסטרלים (הכפריים) לא יישבו בשקט וימתינו שיצילו אותם מלמעלה. הם מתגוננים. זה מה שאנשים עושים, ולרוב זה מצליח.

שימו לב לניסוחים אופנתיים מגוכחים במאמר של הניו יורק טייס. הם כותבים שהאוסטרלים פנו לייעוץ של אבוריג'ינס בנושא מניעת שריפות. (אבוריג'ינס הם ילידי אוסטרליה הוותיקים שחיו שם לפני הגעת האדם הלבן במאה ה 17).

הדבר מצחיק בכמה רמות.

1. העיתונאי מניח שהאוסטרלים הלבנים הם צפונבונים עירוניים מפונקים כמוהו (כמו העיתונאי), הם מטומטמים ומנותקים מהטבע. האבוריג'ינס לעומת זאת מחוברים לטבע ובעלי חוכמה טבעית מיוחדת שאין ללבנים. ההנחה הזאת היא מטומטמת וגזענית. אני בטוח שחוואים אוסטרלים שחיים כמה דורות בכפר יודעים הכול מה שיש לדעת על הטבע ועל מניעת נזק משריפות.

2. מאיפה האבוריג'ינס יודעים לטפל במניעת שריפות ונזקי שריפות? מה זאת אומרת? הם חיים בטבע דורות על גבי דורות, מאות שנים. הם יודעים הכול על השריפות. רגע, רגע…. לא אמרתם שינויי אקלים? התחממות גלובלית גורמת לשריפות? מאיפה האבוריג'ינס יודעים על שריפות אם השריפות הופיעו פתאום כעת בגלל ההתחממות הגלובלית? אהה… שריפות היו גם קודם….

 

יעקב

תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

הגיוני מאוד.
כל הכבוד להם.
אני מניח שהרגולציה קמה כדי להגן מפני כורתים מסחריים שלא ברשיון וכו'. אז יש לה מקום חשוב.
לא כל רגולציה היא "התייפייפות נפש"...