4 בנובמבר 2021

להיות שם מאת איתמר פרת - מכתב פתוח לראש הממשלה

המכתב שלפניכם פורסם בעת ביקור ראש הממשלה בועידת האקלים בגלזגאו ברשת המורים לגיאוגרפיה:

להיות שם / איתמר פרת

אוכלוסיית העולם מונה כיום כ 7.9 ביליון נפש. אוכלוסיית ישראל מונה כיום כ 9.4 מיליון נפש, שהיא 0.1125 % מאוכלוסיית העולם (תקנוני אם אני טועה).

כמות זו היא גם תרומתנו היחסית לתכולת גזי החממה באטמוספרה. אילו עצרה ישראל בבת-אחת את כל תרומתה לגזי החממה (הפסקת ייצור החשמל, הפסקת התחבורה, הפסקת התעשיה, הפסקת שאיבת מים, הפסקת החקלאות הממוכנת) היא היתה חוזרת לתקופה הטרום-תעשייתית, אבל חוסכת רק כעשירית האחוז מתרומת גזי החממה.

נפתלי, אנא הסבר זאת לנכבדים בגלזגאו.

כמות גזי החממה המשוערת (לא נמדדה) באטמוספרה הטרום-תעשייתית הייתה כ- 300 חלקים למיליון.

לאחרונה היא קרבה והולכת ל -500 חלקים למיליון, כמעט כפול. אם נשוה את נפח האטמוספרה למיכל מים של 1 מ"ק (אלף ליטר), ואת נפח גזי החממה לתכולת המלח שלה, הרי שתכולה זו גדלה משליש הליטר לשני שלישי הליטר.

מאין בא הפחמן המזהם? הוא מרכיב טבעי של האטמוספרה אשר נכלא זמנית במה שקרוי דלק פוסילי. מה שנוצר בתהליך גיאולוגי ממושך של כמה מיליוני שנים, מוחזר עכשיו בכמה מאות שנים.

יש לפחמן גם מחזור קצר יותר, של שְִׁהִיָּה בבִּיוֹמַסָּה של היבשה והאוקיאנוס. זוהי קופסה שחורה שכל מה שנכנס בה יוצא ממנה באותו שעור. חומר חי נוצר מן הטבע וחוזר אל הטבע. אם נְבָרֵא יערות או נשתול יערות ישפיע הדבר על האקולוגיה, מגוון המינים, החקלאות. זה לא ישפיע כהוא זה על האקלים.

מנגנון אדיר של סילוק פחמן הוא צמחיית המיקרו-אצות (הפִיטוֹפּלַֹנקטוֹן) הימית, אשר יוצרת שלדי קַלצִיט הנצברים במשקעי האוקיאנוס. אבל פחמן זה מוחזר לאטמוספרה בהקאות אפיזודיות של גזים וולקניים, הניזונים ממשקעים אלה אשר נִתְְקַבְּרוּ במעמקים על ידי תנועות קרום הארץ.

מכל התהליכים האלה מושפע האקלים בשעור של עשיריות מעלה לשנה. 

מדוע אם כן יש בו תנודות, ולו גם קלות, מורגשות? של הפשרה/צמיחה של קרחונים? תנודות פני הים? של התפשטות המדבר?

כי דווקא שם בחרנו לגור במיליארדנו, המתרבים והולכים. שרפות קורות היכן שיערות ובני אדם נפגשים. שטפונות וצונאמים הורגים את מי שמתעקש להתיישב על דרכיהם. רעב פוקד את מי שצורך יותר ממה שהוא מייצר.

כל אקלים משתנה מעצם היותו. במערכת שמש שהכל בה נוע ינוע אי-אפשר שאקלימה של פלנטה יינעל לאין שינוי.

מחקרים אַסטרופיסיים (ובהם חלק נכבד לחוקרים ישראלים) מצביעים בברור על תפקידה המכריע של אקלימה של השמש. תנודות השדה המגנטי שלה אשר שומר עלינו מפני הקרינה הקוסמית, זו שמשפיעה על שעור העננות וכמות האנרגיה השמשית המגיעה אלינו מן השמש.

האקלים אינו אויב החיים. אנו חיים בהתאוששות מאנומליה בת כ-2 מיליון שנה של תקופת  קרח תנודתית, ועכשיו חוזרת האטמוספרה למצבה  הרגיל, החם יחסית, אשר בו נוצרו ונכחדו כל צורות החיים למיניהם, כולל אבות האדם.

אין זה קץ כדור הארץ, אין זה קץ החיים, אין זה קץ האנושות. אין זה קץ הוועידות.

מקורות אנרגיה חלופיים ואמינים ניתן למצוא וראוי לטפחם, אבל אלה לא יעניקו לאנושות את רמת הצריכה הדרושה לה כיום.

ועל כן, כל עוד מדינות אינן יכולות לאכוף חוקים זו על זו, לא יישאר אף לא גרם אחד של פחם, אף לא טיפה אחת של נפט, במעמקי האדמה. חבל לנסות.

נפתלי, חזור הביתה. בגלָאזגוֹ קר. פה מחכה לך חורף חמים ונעים.

איתמר פרת. גיאולוג.


אין תגובות: