30 במאי 2022

הרצאת הכפירה של בנקאי בכיר מרעידה את הכלוב של מקדמי האג'נדה




מתוך "מושג ירוק בטלגרם" סטיוארט קירק הוא מנהל בכיר במחלקת השקעות וניהול נכסים של בבנק HSBC. ביום חמישי ה-19.5.22 הוא הציג בפני 'כנס הכסף המוסרי' של ה-Financial Times מצגת לא פחות ממדהימה תחת הכותרת: "מדוע משקיעים לא צריכים לדאוג מסיכונים אקלימיים".
 (https://youtu.be/bfNamRmje-s)

במצגת קצרה בפני חדר שמלא בבנקאים, ואנשי פיננסים – קירק מטיל כמה פצצות, בסגנון מאד לא מתנצל ולא מתחנף. אני מפציר בכם – תראו את ההרצאה בעצמכם. זה זהב טהור, והסיכום שלי לא יעשה איתה חסד.
 
כמה נקודות מההרצאה:
▪️שינוי האקלים, שאכן קיים, הוא ממש לא משהו שצריך לעניין את השווקים הפיננסים
▪️אזהרות אפוקליפטיות חסרות ביסוס, וצווחניות הן תמיד שגויות. זאת הוא מלווה ברשימה של הצהרות אפוקליפטיות חסרות בסיס וצווחניות של שיצאו מדו"חות ובכירים בארגונים מובילים (או"ם, WEF, BOE וכו...)
▪️"אני לחלוטין מבין את התחרות על תקציבים ומימון, אני לחלוטין מבין שבסוף קריירה בבנק מרכזי יש לאנשים עדיין שנים רבות שצריך להמשיך להתפרס ממשהו, לטוס בעולם מכנס לכנס ולנסות לקדם משהו יותר היפרבולי מהבחור שדיבר לפניך. אבל אני מרגיש שזה קצת מתחיל לצאת משליטה."
▪️לדוגמא הדוברת מ-Deloitte במצגת לפני, אמרה שאנחנו צפויים לא לשרוד את המשבר האקלימי. אף אחד לא ברח מהחדר, ורובכם אפילו לא הרמתם את העיניים מהנייד על אף שמספרים לכם שאנחנו עומדים בפני אירוע הכחדה.
▪️זה לא חדש. ב-25 שנים שלי בתפקידים פיננסיים התרגלתי שתמיד יש איזה הזוי שמנבא את סוף העולם וחורבן כלכלי – זוכרים את באג 2000? ובכן המעליות לא נתקעו. הבעיה שלי עם סיפורי אפוקליפסת האקלים הנוכחיים היא: כמות העבודה המיותרת שהאנשים האלו מכריחים אותי לעשות. כמות הרגולציה המטורפת שדוחפים לנו. כמות העבודה שהצוות שלי וב-HSBC שצריכים לבזבז על חישוב סיכונים של שינויי אקלים.
▪️אנחנו מתמודדים עם שורה ארוכה של סיכונים ומשברים שקורים ברגע זה, או בטווח המיידי – אינפלציה, עליות ריבית, מיתון, בעיית סין, שינויים רגולטוריים, בועת נדל"ן שמאיימת להתפוצץ – ומחייבים אותי להקדיש משאבי זמן יקרים בחישוב ריסקים משינוי אקלים שיקרו בעוד 30-40 שנים. זה חסר פרופורציה ומנותק מהמציאות.
▪️הנה שקופית שאני שם רק בשביל לעצבן אנשים [דקה 3:24[, שמראה שהשוק מסכים איתי – השווי העולמי של נכסים בריסק, אל מול מספר הפעמים שהביטוי 'קטסטרופה אקלימית' מופיע בתקשורת. שניהם עולים ביחד. כלומר ככל שאנחנו כביכול אבודים יותר, הכל ממשיך להתייקר ולעלות. הפוך מכל הגיון.

▪️ישנם רק 3 הסברים: או שהסיכון משינוי האקלים הוא זניח, ואז אחלה אפשר להמשיך כרגיל בחיינו. או שהמחיר משקף כבר את הסיכון העתידי – ואז אם נפתור את המשבר אז השווקים לא רק ימשיכו לעלות, אלא יתפוצצו לשמיים. ואפשרות שלישית – מי שמדבר איתנו על קטסטרופה אדירה מעבר לאופק, צריך לשכנע את כל המשקיעים בעולם, כולל אותי – שכולנו טועים. זה אפשרי שכולם טועים ורק הם יודעים את האמת – אבל זו חתיכת טענה לטעון.

▪️דו"ח ה-IPCC מעריך כי בתרחיש התחממות מחמיר (3.6 מעלות) עד סוף המאה יגרום לנזק כלכלי מצטבר של 2.6%. במקרה החמור ביותר 5%. אבל שוכחים לציין שעד אז הכלכלה העולמית צפויה לצמוח בין 500%-1000%! תורידו מזה 5% - ולמי אכפת, לא נרגיש את זה בכלל. בשנה שעברה התוצר ירד בחדות, סה"כ היה בסדר. התוצר הנוכחי של צפון אירופה הוא 40% נמוך יותר מהתוצר האמריקאי  - זה לא כל כך נורא. בקיצור - 5%- תוצר בשנת 2100 זה ריסק לא רלוונטי.

▪️והצפי הוא לא רק על השפעה כלכלית זניחה, אלא השפעה זניחה גם בחוויה האנושית. אם אנחנו מודדים השפעות שליליות של אירועי אקלים למתחילת המאה ה-20 לימנו – תמותה באירועי אקלים, או אובדן כלכלי ביחס לתוצר – אלו גראפים שנוטים לרדת בחדות לכיוון ציר האפס. בני אדם הם מעולים ביכולת להתאים את עצמם לשינויים, והם ימשיכו להיות כך בעתיד. למי אכפת אם מיאמי תהיה מתחת לגובה פני הים בעוד 100 שנים. אמסטרדם נמצאת מתחת לגובה פני הים מאות שנים – וזה מקום מוצלח ומשגשג במיוחד. נתמודד עם זה. הטרגדיה הגדולה היא שאנחנו אובססיביים בהשקעות במיטיגציה (מניעת השינויים), וכמעט כלום באדפטציה (התאמה לשינויים).

▪️החששות מנזקים מתייחסות רק להפסדים, בלי להבין שדינמיקת שוק אמיתית אומרת שבכל מצב יהיו חברות שיפסידו מהשינוי ומולן יקומו חברות שירוויחו מהשינוי.  

▪️במצגת מראה קירק כיצד מוסדות פיננסיים עושים טריקים ולהטוטים אבסורדיים בהערכות הסיכונים הפיננסיים כדי להראות שיש הצדקה לשיקולים אקלימיים בהעדפות ההשקעה ותוכניות העבודה. 

אתם מבינים את רוח הדברים – זה ממשיך כך. פשוט פצצות של אמת מחודדת לפנים, בניגוד לכל התסריט ודף המסרים. ועם הרבה סטייל. מדהים. לא לפספס!

אין תגובות: