24 בספטמבר 2010

מחסור עולמי במזון

בשנים 2007-8 הייתה עלייה מאד גדולה במחירי המזון – במחירי המוצרים הבסיסיים כמו חיטה, אורז, סוכר, תירס וכדומה. המחירים הגבוהים גרמו למהומות רחוב ב 15 ארצות (ביניהן מצרים). ארצות רבות הטילו מגבלות או מיסים על ייצוא מזון במטרה להבטיח קודם כול אספקת מזון לתושביהן. מאז המחירים ירדו חזרה לרמה נורמלית אבל הם שוב במגמת עלייה.
השנה הייתה שוב עלייה במחירי המזון. בחלקה נגרמה על ידי מזג האוויר החם ברוסיה שפגע ביבולים. הרוסים, שנהגו לייצא כ 15 מיליון טון חיטה כול שנה, הפסיקו את הייצוא עד סוף השנה.
ארצות רבות אוכלוסין, כמו הודו, סין ודרום קוריאה מודאגות מבעיית אספקת המזון ורוכשות שטחים נרחבים של קרקע חקלאית באפריקה. חברות פרטיות רבות, ביניהן חברה בשליטת ג'ורג' סורוס, קונות אדמות במזרח אירופה או דרום אמריקה.
מעריכים שנוכח גידול האוכלוסייה הצפוי ב 50 השנים הבאות והעליה ברמת החיים יהיה צורך בכמות מזון כפולה מזו המיוצרת ונצרכת כיום.
כדי לספק את הצרכים ייצטרכו להפעיל שיטות עיבוד מודרניות, עם מיכון ודשנים, שיטות הדורשות השקעה כספית גבוהה. החקלאים העניים בארצות אפריקה אינם מסוגלים לכך, לכן רכישות האדמה הגדולות של גורמי חוץ. יחד עם הרכישה וההשקעה הסינים שולחים גם עובדים לאותן ארצות.
נוכח מגמות אלה נראה הרעיון של הביו-דלק תמהוני ומטורף מתמיד. הביו-דלק מבוסס על ההנחה שאנו יכולים להקטין את צריכת הנפט על ידי שריפת המזון שלנו בתור דלק. הטירוף הזה הוא עדיין חוק בארה"ב ובאיחוד האירופי, המחייבות חברות דלק למהול אחוזים גדלים והולכים של אתנול בבנזין. לדוגמה הנה החוק האמריקאי משנת 2007, המחייב ייצור בכמות הוכלת ועולה, עד כ 100 מיליון טון אתנול לשנה בשנת 2020. בנוסף לציווי זה הממשלה גם נותנת סובסידיה – כלומר משלמת ליצרנים כדי לייצר אתנול מתירס, כלומר כדי לשרוף את המזון.  מטורפים.
יעקב

3 תגובות:

תני קלפסדל אמר/ה...

ארד מסתמך על מחקר אחד של הבנק העולמי שפורסם (טוב, הודלף לגרדיאן, ושם פורסם), ב-2008. שם נטען שביו-דלקים הם הגורם, בה' הידיעה, לעליית מחירי המזון.

מעט מוקדם יותר באותה שנה, אמר ראש אותו בנק העולמי שלביו-דלקים תרומה "משמעותית" לעליית המחירים, וכי יש "סערה מושלמת" של גורמים לכך¹. אז: האם ביו-דלקים הם *ה*גורם או תורם משמעותי, אחד מתוך כמה? זה, כאמור, מראש אותו הארגון בו הוכן המחקר.

ארד יכול היה לפחות לציין שיש קשת דעות בנושא תרומת הביו-דלקים למחירי המזון - גם בזמן ההדלפה², וגם בזמן האחרון. בכתבה זו³, למשל, טוען פטריק ווסטהוף ששינויי המגמות מאז אותה האשמה יסודית מ-2008, אינם מאפשרים להתיר על כנה את הסברה שביו-דלקים הם המסביר העיקרי.

כמו"כ גם אם ארד אישית בטוח שביו-דלקים הם האשמים העיקריים במחירי המזון, היה אחראי מצידו לציין עוד פקטורים₄, מלבד סגירת הייצוא של רוסיה, שאולי גם תורמים מעט לעליית המחירים: בצורות בעולם; מחירי האנרגיה; ספקולנטים (אני יודע, אני יודע - כל מה שספקולנטים עושים הוא הגדרתית לא רק ליגיטימי אלא גם נכון, מוסרי, ומבורך על ידי האל העליון ליבר-טר כ"מהות הטוב", אבל מה לעשות, זה תרם לעליית מחירים); עלייה משמעותית בצריכת המזון העולמית ובראשה הודו וסין, ועוד.

איני בא לרגע לאמר שכל יוזמת הביו-דלקים היא טפשית ומטעית מהשורש. אני רק מעודד קוראים לא להסתמך על מקור יחיד כשמגבשים דעה. סבבה, בחרת להתמקד בביו-דלקים כגורם משפיע, אין בעיה. אבל כתבת שהם המסביר העיקרי? הסתמך על יותר ממחקר אחד מודלף, לפני שאתה קובע קביעה עובדתית סופית.

אבל איך אומר דניס מילר
That's just my opinion; I could be wrong.
------------

¹ http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=89545855

² http://www.csmonitor.com/Business/2008/0128/p03s03-usec.html

³ http://www.huffingtonpost.com/patrick-westhoff/biofuels-and-food-prices_b_602258.html

₄ המובאים בין השאר:
http://fpc.state.gov/documents/organization/104281.pdf
http://www.oecd.org/dataoecd/54/42/40847088.pdf

Anochi אמר/ה...

הפוסט הוא של יעקב אבל אני מוכן להנות מהכבוד.

עליית מחירי המזון נובעת משילוב של גורמים שכוללים ביו-דלק (תוכניות סבסוד עצומות ולחץ על שימושי קרקע), אינפלציה כתוצאה מהדפסות כספים וגם (בדרך כלל כתגובה) מיסוי ואיסורי ייצוא.

על פי דו"חות שונים הביו-דיזל אחראי לאחוזים ניכרים מן העלייה.

בועז

יעקב אמר/ה...

אם תקרא בתשומת לב את הפוסט המקורי: לא (אני חוזר: לא) אמרתי בו שהביו-דלק היה הסיבה העיקרית לעליית מחירי המזון הגדולה ב 2008, או לעליה המתונה יותר בשנת 2010. דוקא הזכרתי את כול הסיבות שיכלו לגרום לעליה.

אני אמרתי בפוסט ואני חוזר ואומר: עם גידול האוכלוסייה ועליית רמת החיים והצריכה - יש לנו בעיה של אספקת מזון. כלומר - העולם אינו נהנה מעודף אדמה חקלאית ועודף אמצעי ייצור של מזון (כמו מים). כול האמצעים שיש ינוצלו לאספקת מזון לאוכלוסייה, ויש רבים שסבורים שיש בעיה ובעתיד, עם גידול האוכלוסייה תהיה בעיה לספק מזון לכולם.
מניחים שעד שנת 2050 תגדל אוכלוסיית העולם מכ 6.75 מיליארד ל 9 מיליארד, אבל הצריכה לנפש תגדל גם היא, כך שעד 2050 נצטרך להכפיל את ייצור המזון כדי לספק את הדרישות.
ההנחה שלמרות צרכים אלה ניתן יהיה להפריש משאבים חקלאיים גדולים (אדמה ומים) לגידול ביו-דלק היא הנחה מטורפת. מטורפת לחלוטין. ובכול זאת, זה מה שחוקי ארה"ב ואירופה מחייבים.
החקיקה של חוקים אלה היה מעשה בלתי שפוי מהרבה בחינות.