9 ביוני 2011

הגז ירוק יותר


זהו שם של מאמר בניו יורק טיימס המסביר את הבעיות החמורות של ביזבוז קרקע ומשאבים שנובעות מ"אנרגיה מתחדשת". בהרבה מדינות (29 ממדינות ארה"ב) יש מנדטים – או חוקים – המחייבים את חברות החשמל להפיק אחוז כלשהו מהחשמל ממקורות מתחדשים. במקרה של קליפורניה החוק אומר 30% חשמל ירוק עד 2020. אלצנו הייתה החלטה (לא חוק) המדברת על 10%. כמובן שזו טיפשות אדירה למלא את ספר החוקים במשאלות לב מנותקות מהמציאות. אבל – מעבר לזה, אומר המאמר, זה פוגע בסביבה.
למשל – הפרוייקט הסולארי אייבנפה במדבר מוג'בה בקליפורניה שהקמתו עומדת להתחיל, יתפרש על פני 14,400 דונאם ויספק 370 מגאווט חשמל (רק כאשר השמש זורחת). כדי לספק 30% מהחשמל של קליפורניה, מחציתם – מהשמש, ידרשו לפחות 23 פרוייקטים כאלה, שיתפרשו על פני 129 מייל מרובע, יותר מאשר פי 5 משטחה של מנהטן. במדבריות קליפורניה יש שטח פנוי, אבל גם שם אנו רוצים לשמור על הטבע ואיננו רוצים לרצף את כול המדבר בפאנלים ודרכים. במקומות אחרים לא תמצא שטחים פנויים בסדרי גודל כאלה. השטח הנדרש עבור תחנות רוח כדי להשלים את המכסה ה"מתחדשת" הוא פי 14 יותר גדול – כ70 פעם שטחה של מנהטן. חוץ מזה – כול אחת מאלפי הטורבינות, עם המגדל שלה דורשת 200 טון פלדה – כדי להפיק כמויות כאלה של פלדה צריך להפעיל מכרות ברזל, ופחם ומפעלי התכה – וכול זה מבזבז אנרגיה ומזהם. בנוסף לזה דרושים קווי ממסר לחשמל – עוד עמודים לאורך אלפי קילומטרים, ופריצת דרכים בשמורות טבע.
אירגונים לשמירת הטבע מתנגדים לתופעה זו של פרישת מתקנים תעשייתיים על פני שטחים נרחבים. האירגון Nature Conservancy מצא לזה שם: energy sprawl – התפשטות מתקני אנרגיה לכיסוי שטחי טבע. אצלנו התנגדו הירוקים בזמנו להקצאה זמנית של 5 דונם לצורך חיפושי נפט במדבר יהודה, וטענו שזה פוגע "במרקם העדין של הטבע במדבר". מעניין איך לדעתם משפיע פיזור של אלפים רבים של דונאמים של מתקנים סולאריים תעשייתיים על "המרקם העדין"...
הכלכלן א.פ. שומאכר טבע לפני 40 שנה את הביטוי small is beautiful – קטן הוא יפה. המתקנים הסולאריים והרוחניים הם גדולים מאד ומכוערים מאד, ההיפך מאידיאל השימור.
מה שכותב המאמר שכח לציין הוא שהמקורות האלה מפיקים חשמל רק לפעמים, כאשר השמש זורחת והרוח נושבת. בקיצור – הם אינם מפיקים חשמל ממש, ולא ניתן לסמוך עליהם. החוקים האלה (מכסות מתחדשות) הם טירוף מוחלט. שורפים כסף, משחיתים את הטבע, מזהמים, ומפיקים מהם אפס תועלת.
יעקב

2 תגובות:

אסף אמר/ה...

למרות האיות המוזר של שמו, את שם המדבר מבטאים מוהבי

הוצאה לפועל אמר/ה...

נכון