7 ביוני 2011

היתוך- meltdown- בפוקושימה.


אורי ירון מפנה את תשומת ליבנו לדיווחים על היתוך - meltdown – של מוטות הדלק בשלושת הכורים הפגועים בפוקושימה, שהתרחש כנראה תוך שעות מהצונאמי של 11 במרס 2011 . כעת מתברר שאכן מוטות הדלק ומוטות הבלימה שהוכנסו ביניהם, נותרו גלויים, דהיינו בלתי מכוסים במים, ולכן הותכו והחומר שקע לבריכת המים שבריצפת מעטפת הכור.
המצב בפוקושימה אכן יותר חמור מאשר חשבו בתחילה, ואנו דיווחנו על כך. בכול זאת יש משהו חמור שלא התרחש שם - criticality - פירושו הצטברות מספיק דלק גרעיני כדי להגיע למסה קריטית, ולהמשך הריאקציה הגרעינית בצורה בלתי מבוקרת
אילו התרחש הדבר היו נוצרות טמפרטורות של אלפי מעלות בכור, שהיו גורמות להמסת המעטפת החיצונית. זה לא קרה. הטמפרטורות בכורים הפגועים הן כ 120-130 מעלות צלסיוס, והקירור באמצעות הזרמת המים מצליח למנוע עלייה של הטמפרטורות, דבר שמלמד שיש התפרקות של שאריות חומרים גרעיניים residual heath אבל אין ריאקציה גרעינית מתמשכת.
המעטפת החיצונית דולפת אך לא נפרצה לגמרה. אין פליטה חופשית של קרינה לאטמוספירה, הסכנה העיקרית כעת היא זרימת מי קירור מזוהמים לים.
תהליך הזרמת מי הקירור נמשך, עד לדעיכה הסופית "cold closedown", ויכול לקחת עוד כמה חודשים. כרגע לא נראה שיש המשך פליטה של חומרים רדיואקטיביים לסביבה, חוץ מאולי, מים שעלולים להישפך לים.
עד עתה פונו כ 80 אלף תושבים מבתיהם, ברדיוס 20 ק"מ מהכור, לא נראה שיהיו עוד פינויים בקנה מידה גדול, מצד שני, כנראה הפינוי של ה 80 אלף הוא להרבה זמן, ולא זמני, עד שיתברר המצב.
דרך אגב – היתוך –meltdown -  התרחש גם בתאונה באי שלושת המיילים בארה"ב. גם שם ניתך הדלק אך נבלם בתוך המעטפת, ולא פרץ החוצה. התאונה ההיא נגרמה ללא אבידות וללא פינויים ארוכים. בפוקושימה המצב יותר חמור מפני שהמעטפת אינה שלמה לגמרה, היא דולפת. למרות הגילויים החדשים על מה שהתרחש בחודש מרץ, נראה שהבעיה הולכת ודועכת, ולא הולכת ומחמירה.
יעקב  

12 תגובות:

אורי ירון אמר/ה...

נשאלת השאלה. למה שנאמין למי ששיקר לנו בלי להתבלבל בתחילת האירועים למרות שידע את האמת ולמה שנאמין להם כרגע כאשר שהם אומרים שאין התכה גרעינית מלאה.
לך תדע מה "יגלו " עוד חודשיים.
המצב שם חמור מצ'רנוביל ולמרות זאת אין דיווחים בתקשורת בכלל, כאילו הבעיה נעלמה מהשטח, הכל פתור ואפשר לעבור לבעיה הבאה.
זה שמי הים יזוהמו אין בכלל ספק בדבר הרי הכורים יושבים בסמוך לים . הבעיה שאין שום פרסום לגבי כמות הקרינה באזור הכור וברדיוס של 80 ק"מ שפונה לגמרי וגם אין פרסום לגבי רמות הקרינה מעבר לרדיוס שפונה.
האמת, אני לא מבין את היפנים . למה הם לא מתפרעים ודורשים תשובות .

יעקב אמר/ה...

אורי, אתה מעלה תיאוריות קונספירציה.
הם פירסמו מה שהם שיערו בהתחלה, במצב חוסר וודאות. במרוצת הזמן הם תיקנו חלק ממכשירי המדידה שמודדים את המצב בתוך הכורים וקיבלו קריאות יותר מדויקות. כעת הם מודדים את החום ולא מוצאים טמפרטורות גבוהות. אתה רשאי לחשוב שכול מה שהם מפרסמים הוא שקר. אתה רשאי להאמין שאתה יודע יותר טוב. אבל זה לא מבוסס על כלום.

באשר לקרינה בסביבה - סוכנות האנרגיה האטומית הבינלאומית שלחה צוותים, וארה"ב שלחה מטוסים. הם עשו מיפוי מדוייק של הקרינה מסביב לכור, עד רדיוס של 100 או 120 ק"מ. (זה חוץ ממה שהיפאנים עשו). המספרים, ומפה מדויקת מתפרסמים בכמה אתרים, כולל האתר של סוכנות האנרגיה הגרעינית הבינלאומית.
אתה רשאי להתעלם מזה, ולטעון שהם מסתירים נתונים, ושאתה יודע שהכול שקר, אם יש לך מקורות מידע אמינים אחרים משלך. אני נוטה לחשוב שמה שמתפרסם הוא פחות או יותר נכון, גם אם לפעמים מתברר שהיו שגיאות בדיווח בעבר שנבעו מחוסר נתונים.

אורי ירון אמר/ה...

מה שהעליתי הוא מה שהיה ידוע בזמן אמת להרבה מאד יודעי דבר וחלק מהנתונים דלפו לתקשורת האינטרנטית בשונה מהממסדית.
מכיוון שטענתי כך בזמן אמת בחודש מרס ואתה טענת שלפי הדיווחים הנזק הוא מינורי ראיתי לנכון לעדכן אותך במתרחש מתוך תקווה שתלמד את הלקח ותפסיק לזלזל בתקשורת האמיתית והישירה האינטרנטית .
לפי תשובתך אתה עדיין חושב שמה שמספרים לך זו אמת מוחלטת.
מה שלא ברור לי הוא השוני בין הבנתך את השקר באג'נדה הירוקה לבין דבקותך בשקרי המדיה המרכזית וכל מיני סוכנויות עולמיות.
יש כאן סתירה לוגית שאני לא מצליח להבין.
הרי אם אתה כל כך מאמין "לגורמים הרשמיים" היית צריך להאמין ל"מדעני האו"ם" בנושא ההתחממות.
שם תפסת את השקר וכאן אתה מסרב להרפות ממנו.
לא ברור ממש לא ברור.

יעקב אמר/ה...

אתה מאמין שהכול שקר. זכותך. אני נוטה להאמין למה שנראה לי סביר, ונכון, ככול שאני יכול לשפוט, על פי כמה וכמה מקורות ואתרים שאני קורא.

האתרים העלומים שאתה מסמתך עליהם - היה נחמד אם היית מצרף לינק.
פעם נדמה לי צירפת לינק לאתר של אקטיביסטים אנטי-גרעיניים שלהם איני מאמין כלל. זה לא שיש להם מידע ממקור כולשהו, הם פשוט ממציאים את הדיווחים הכי שחורים שאפשר. אולי אני טועה, אם תשלח לי לינקים, אבדוק.

אורי ירון אמר/ה...

קבל אחד.
פרופסור קריסטופר באסבי מומחה לעניין שטוען לאורך כל הדרך שקיימת השתקה והסתרה של הנתונים האמיתיים. קבל לינק לסרטון אחד מיני רבים של ראיון איתו ברשת RT.
http://www.youtube.com/watch?v=x-3Kf4JakWI&feature=player_embedded

יעקב אמר/ה...

כריס באסבי הוא אקטיביסט אנטי גרעיני מושבע, קיצוני ובעל וותק.

אין לו שום מידע מיוחד.
הוא מאמין שכול גרם של קרינה הורג מיליון אנשים, וטוען כך על פוקושימה. ראה למשל אתר זה שחושף פרטים עליו:
http://junksciencewatch.wordpress.com/

האקטיביסם האנטי גרעיני של באסבי הוא לא מהיום, הוא נמשך 40 שנה.
אני לא מאמין לאף מילה שלו.

על פוקושימה אין לו שום מידע. הכול ניחושים שלו, וזריעת בהלה מגמתית.

אורי ירון אמר/ה...

טוב הבנתי חבל על הדיבורים.
בכל פעם שיהיה עדכון לגבי המצב בפוקושימה שיאשר את מה שאתה מסרב לקבל כרגע, אני אשלח לך עדכון.
אם תרצה תפרסם.
על השאלה מדוע דווקא במקרה הגרעיני אתה סומך על דיווחי הממסד בשונה מהבנתך את הונאת ההתחממות לא ענית וחבל.

יעקב אמר/ה...

התשובה פשוטה - אני לא מסתכל מי אומר מה - האם המימסד או לא המימסד. אני שופט עניינים לגופם - אני שופט את העניין עצמו, ולא מה אומרים עליו.

באשר לקריס באסבי - תקרא עליו. מעבר לשאלה מה הטענות שלו ועל מה הן מבוססות - תקרא על האישיות של האדם עצמו - הוא אדם "בעל שליחות", פאנאטי מאמין כמו דתי - לעניין אחד. הוא האדם האחרון שאליו אפנה לשמוע דעה אובייקטיבית.

אורי ירון אמר/ה...

וזאת להבדיל מתעשיית הגרעין וראשי התעשייה להם את מאמין בעיניים עצומות למרות שהוכחתי לך שהם שקרו בתחילה מכיוון שהם מאד "אובייקטיביים".

יעקב אמר/ה...

"בעיניים עצומות" ... למה אתה חושב ככה ?
אני מנסה להגיע למידע ממשי. המידע מדווח בעיקר על ידי חברת טפקו - כי היא הנמצאת בשטח ועורכת מדידות. אח"כ יש את סוכנות האטום היפנית, הסוכנות הבינלאומית ששלחו פקחים לשטח. יש את סוכנות האנרגיה האטומית האמריקאית ששלחה מטוסים למיפוי הקרינה, ויש את העתונים הגדולים (כמו ניו יורק טיימס) שלהם דעה אנטי-גרעינית מתונה, והם משתדלים לאסוף ולפרסם מידע ודעות מכול הסוגים.

דווקא אתה מסתמך על מקור אחד, שאין לו שום מידע, וכולו מפיץ אידאולוגיה נטו. אתה מאמין שכולם משקרים ורק מי שאינו יודע כלום יודע הכול.

אורי ירון אמר/ה...

צריך להבין איך המערכות פועלות ואז תבין שאין שום משמעות לכל הסוכנויות שכל מטרתם היא להמעיט בערך האירועים כדי לא להרוס את התעשייה הגרעינית. צריך להבין שמדובר על האליטה התאגידית שלה שייך למשל התאגיד GE שסיפק את הכורים המתפוצצים ליפן ושמאד לא רוצה שהתעשייה של התחנות הגרעיניות תעצר.
תחת אותו תאגיד נמצא תאגיד התקשורת NBC כך שאם למשל אתה רוצה לקבל מידע אמין מהם על פוקושימה הסיכוי כך אינו גדול.
אני חושב שהעובדה "שהרדיקל" אמר דברים בזמן אמת עובדות שבזמנו הוכחשו ע"י כל אותם סוכנויות עליהן אתה מסתמך, עובדות שהוכחו כנכונות. אמורה לשנות משהו ואפילו שאתה רוצה מאד להאמין לכל אותן סוכנויות .
רק חמור לא משנה את דעתו כמאמר הפתגם הידוע ( בלי כוונה להעליב)

יעקב אמר/ה...

""שהרדיקל" אמר דברים בזמן אמת "
הראדיקל יגיד תמיד, בזמן אמת, אותו דבר. הוא יגיד את האידיאולוגיה שלו, בלי קשר למאורעות. כמו שעון שעמד מלכת, הוא עשוי להגיד גם דבר נכון פעמיים ביום. זה לא מוכיח שהוא יודע משהו.
העניין הוא שהראדיקל אומר את רחשי ליבו, בלי קשר לעובדות.

יש עשרות אתרים ברשת, מכול הסוגים והמינים. אתה נתקעת על אחד מהם. חפש נוספים. תנסה לשפוט מה עומד מאחורי הדיווחים, באיזו מידה יש למדווחים גישה לעובדות. חוץ מזה, רק מתיאוריות קונספירציה. גם אם GE היא הבעלים של NBC היא לא מכתיבה מה ישדרו בחדשות וחוץ מזה קיימים אלפים של אמצעי תקשורת שאינם קשורים ל GE, וחוץ מזה GE לא עוסקת באנרגיה גרעינית. Westinghouse בונה כורים גרעיניים, אבל היא בבעלות מלאה של טושיבה, לא GE.

יש למשל אתרים של מהנדסי גרעין, מומחים, יודעי דבר, שאומנם תומכים בפיתוח הגרעין, אבל גם משתדלים להבין מה קורה ולנתח את המידע. למשל ans cafe American nuclear society
למשל Vermont Yankee