10 בנובמבר 2013

שום בית לא יוצף.


דו"ח מטופש וחסר שחר, שנעשה על ידי מיטב הפרופסורים של "מרכז ידע להיערכות לשינויי אקלים בישראל" (שהוקם ומומן על ידי המשרד לאיכות הסביבה), פורסם תחת הכותרת מטופשת ועוד יותר חסרת שחר של וואינט: "בתי 5 מיליון ישראלים יוצפו עד סוף המאה". הכותרת מסתמכת על ההודעה לעיתונות של המשרד לאיכות הסביבה.
הדו"ח עצמו מקפיד על לשון חלקלקה ודו משמעית: "5 מיליון בתים עלולים להיות מוצפים", אכן, הם גם עלולים ליהרס ברעידת אדמה, או על ידי פגיעת מטאור, או בגלל מלחמה, אן להתפורר מזקנה... עלולים. קשקוש. זו הפחדה ללא שום ביסוס.
הפרופסורים המלומדים מציירים מפות יפות ובהן הם צובעים שטחים שעלולים להיות מוצפים אם פני הים יעלו בשני מטרים, עד סוף המאה. מאיפה לקחו שני מטרים? לא ברור. אל גור מדבר על עליית מפלס המים ב 20 רגל (בערך שש מטרים) אבל הוא סתם תועמלן וקשקשן. אף גורם מדעי אינו מדבר על 2 מטרים. דו"ח ה IPCC מדבר על 50-90 ס"מ, וגם הוא חסר שחר, כי הוא מבוסס על מודלים שהוכחו כחסרי כול ביסוס מציאותי. אותו דו"ח מציין גם כן, בלשון מתוחכמת וחלקלקה ש:"הסבירות לעלייה של מעל לשני מטרים היא אפסית". אולי הפרופסורים לקחו את שני המטרים ממשפט זה...
הפרופסורים עצמם קצת מבולבלים. במשפט אחד בדו"ח שלהם הם מציינים (עפ"י דוח קודם של עצמם) שעליית פני הים היא 1 ס"מ בשנה (מטר ב מאה שנה), ובמשפט הבא באותו דו"ח מדברים על ס"מ אחד לעשור (10 ס"מ למאה שנה – שזה בערך מה שקורה במציאות). מתוך הדו"ח:

"מגמה נוספת שנצפתה בשנים האחרונות הינה עליה ממוצעת של מפלס פני הים בשיעור של 1 ס"מ בשנה... תרחישים של המגמות הגלובליות בהקשר של השתנות מפלס האוקיינוסים בעולם נעים בין הקצב הנוכחי של 1 ס"מ לעשור לבין 10 ס"מ לעשור...

בכול העולם מדברים על עליית מפלס פני הים עד כה בכ 1-2 מ"מ לשנה, כלומר 10-20 ס"מ למאה שנים. זה מה שהיה עד כה. לגבי שיעור עליית פני הים היום – מדברים על כ 3.2 מ"מ לשנה (מספר שחושב על ידי אונ' קולורדו). העלייה הייתה כול כך קטנה, שיש וויכוח כמה הייתה, ומה שיטות המדידה והחישוב הנכונות. ראו למשל מחקר חדש של חוקרים מהאוניברסיטה העברית. הממצאים שלהם: ב 35% ממצופי המדידה עלו פני הים בשיעור ממוצע של 3.8 מ"מ לשנה, ב 61% מתחנות המדידה לא הייתה כול עלייה (הייתה יציבות), וב 4% מתחנות המדידה הייתה ירידה במפלס פני הים, בשיעור ממוצע של 6 מ"מ לשנה.
עליית פני הים שונה ממקום למקום, במקומות מסוימים שוקעת היבשת (דבר שנראה כמו עלייה של פני הים), ובמקומות אחרים מתרוממת היבשת (דבר שנמדד כמו ירידה במפלס פני הים). התופעה הזו אינה קשורה, כמובן, להתחממות הגלובאלית. בסקירה הקודמת של הפרופסורים הם מציינים נייר של רוזן, שבדק את המצוף בחדרה, ומצא עלייה של 11 +- 5 מ"מ לשנה, בין השנים 1992-2002. הממצא הבודד הזה עומד בסתירה מוחלטת לכול הממצאים האחרים, והוא גם מתייחס לתקופה קצרה בלבד, ולכן, מן הראוי היה להתייחס אליו בחשדנות מה. אבל גם 11 מ"מ לשנה זה עדיין לא שני מטר עד סוף המאה...

גם בשאר הנושאים, כמו "תופעות מזג אוויר קיצוניות" תמצאו בדו"ח המון מלל ריק מתוכן. הם מציינים ליתר בטחון, שאין ממצאים סטטיסטיים מובהקים ("חשוב להדגיש שלא כל המגמות נמצאו מובהקות סטטיסטית."). כלומר – בשפה פשוטה: אין שינוי בתופעות קיצוניות. סערות, סופות, שיטפונות ובצורת הן תופעות שגרתיות, תמיד היו ותמיד יהיו. התופעות שהתרחשו בשנים האחרונות אצלנו, ובעולם אינן שונות במאומה מתופעות רגילות כאלה שהתרחשו גם בעבר (לפני ההתחממות הגלובאלית הנוראית). כול הדו"ח הנ"ל הוא גיבוב ארוך ומשמים של מילים ריקות.
אם, וכאשר, תהיה עליה של ממש בפני הים, אנו נדע זאת, אנו נבחין בזאת. בינתיים לא הבחנו בכלום. גם יהיה לנו זמן לנקוט בצעדי מנע (כמו, למשל, שוברי גלים).
אין שום צורך בדוחות המשמימים וחסרי השחר של המשרד לאיכות הסביבה, ובהתראות מגוחכות על  הצפת 5 מיליון  בתים בעוד מאה שנה.

יעקב



3 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

1. אין ולא יהיהו בישראל "5 מיליון בתים"! כנראה הדו"ח הקלוקל מתכוון ל"בתים ודירות" או ל"מגורי בתי אב"

2. יש טעות בתרגום יחידות: "אל גור מדבר על עליית מפלס המים ב-20 רגל (בערך שני מטרים)" - 20 רגל זה 6 מטר, לא 2. בכל מקרה, OFF_TOPIC, לדעתי אין צורך להסתבך ביחידות IMPERIAL מטומטמות, אנא יעקב, דבר METRIC - אפילו אם אתה מצטט מאמר מאמריקה. האמריקאים לעולם אינם כותבים ב-METRIC, למה שאנחנו נתרפס בפניהם?

יעקב אמר/ה...

1. צודק, אין 5 מיליון בתים בישראל...

2. צודק, אל גור אכן הרבה יותר קוקו, 20 רגל זה 6 מ'. נפלה טעות בטקסט.

אבל, המספר של 2מ' אותו לקחו מדעני משרד איכות הסביבה כבסיס הוא אבסורדי, ולא מבוסס על שום הערכה מקובלת, אפילו לא בין המדענים החממיסטים.

יש אקטיביסטים חממיסטים, כמו ג'ו רום או מקקיבן שמדברים על 2 מ', אבל אלה חמומי מוח קיצוניים שאין להתייחס אליהם.

אשר פט אמר/ה...

"יש אקטיביסטים חממיסטים, כמו ג'ו רום או מקקיבן שמדברים על 2 מ', אבל אלה חמומי מוח קיצוניים שאין להתייחס אליהם." - "חמומי מוח"? אז זה איפה שה"חום האבוד" שה-IPCC כ"כ מתקשה להסביר מסתתר!? במוחם הקודח של פעילי האבטיחים! יעקב, אתה גאון!

עכשיו ברצינות - יש בחור יהודי אחד, אלקס אפשטיין (למרבה הפלא, הוא ראציונאלי שלא כמו רוב בני עמנו בארה"ב שוויתרו על הראציו לטובת ה"ליברו" (כלומר, ליבראליות, הכוללת דרך אגב הרבה אנטי או קרוב לאנטי ציונות וישראל) שנתן עימות גדול אל מול ביל מק-קיבן - כאן - http://www.youtube.com/watch?v=0_a9RP0J7PA - מאוד מומלץ לראות את זה ועימותים אחרים של אלכס, בסגנונו הבלתי מתלהם אך היעיל.