24 בנובמבר 2013

יש קיטון במספר סופות הטורנדו החזקות, בארה"ב.

לפני כשבוע היכה גל של סופות טורנדו חזקות במדינת אילינוי בארה"ב וגרמה 6 הרוגים ונזקים כבדים.  כול התעמלנים החממיסטים קופצים על כול אירוע כזה כעל מציאה גדולה, ומדקלמים מיד את המנטרה שלהם "שינויי האקלים כבר כאן, מזג האוויר משתגע, ואנו כבר סובלים מהנזקים החמורים של ההתחממות הגלובאלית". העניין הוא שהדבר לחלוטין לא נכון. לא נכון עובדתית. אין שינוי בתופעות מזג אוויר קיצוניות ואין החמרה בנזקי האקלים. עד כה אין. אפשר להתנבא על נזקים עתידיים כמה שרוצים, הנבואה לעתיד סובלת הכול. אבל אי אפשר לסלף את העובדות על מה שקרה עד כה. אלו עובדות ולא תיאוריות, עובדות הן פחות גמישות מנבואות.
הפיסיקאי ריצ'רד מילר, שהתפרסם ממחקרי חברתו, BEST  , על מדידת הטמפרטורות, פרסם מאמר בניו יורק טיימס על תדירות סופות הטורנדו בארה"ב.  אם בודקים את מספרי סופות הטורנדו שנרשמו לאורך השנים, בשרות המטאורולוגי האמריקאי, NOAA , רואים אכן גידול. בשנת 1950 נרשמו 200 סופות, בשנת 2011 – 1700 – גידול מרשים. (בגרף למטה רואים ששנת 2011 הייתה יוצאת דופן). אבל הגידול נובע משיפור בדיווח ובאמצעים הטכנולוגיים לגילוי הסופות. אם מסתכלים רק על סופות חזקות, כאלה שמעיפות גגות והופכות מכוניות וקרונות רכבת, רואים ירידה במספר. הירידה היא מ כ 50 בשנה בשנים 1955-84, לכ 40  בשנה מאז, בתקופת ההתחממות הגלובאלית הנוראית. הסופות החזקות ביותר, בדרגה 3-5 של חומרה, היו כנראה מדווחות היטב גם בעבר היותר רחוק, ללא אמצעי גילוי טכנולוגיים מתקדמים (לוויינים ורדאר דופלר). קשה לפספס סופה שמעיפה גגות של בתים. אז הנה עובדה: יש ירידה במספר הסופות החזקות ביותר. הירידה היא עקבית בשנים האחרונות, וב 2012 ו 2013 מספר הסופות היה נמוך במיוחד:


מה הידע המדעי על הגורמים להיווצרות סופות אלה, שעומד, כביכול, בבסיס האזהרות על החמרה צפויה ב"תופעות קיצוניות", בעתיד? ובכן: אין ידע כזה. אנו לא יודעים בדיוק כיצד הסופות נוצרות. החממיסטים טוענים שהעלייה בטמפרטורות ובלחות תגרום בעתיד ליותר סופות. ד"ר מילר מצביע על גורם נוסף: התחממות האזור הארקטי. הסופות נגרמות כאשר אוויר קר מהצפון הארקטי מתנגש באוויר חם מהדרום. ההתחממות הגלובאלית גורמת להתחממות מהירה יותר באזור הארקטי, ולכן בקיטון הפרשי החום שגורמים לסופות. ייתכן, לכן, שההתחממות הגלובאלית (אם תהיה) תגרום דווקא לקיטון סופות הטורנאדו. יש, אם כן, נימוקים לכאן ולכאן, והמדע לא יודע להכריע, כיום, בסוגיה. הנבואות על החמרה בסופות בעתיד מבוססות על ספקולציות ואמונות בטן ולא על ידע מדעי. אפילו הארכי-חממיסט, מייקל מאן, מודה בכך  במילים שלו:

The truth is that the impact of global warming on tornadoes remains uncertain, because the underlying science is nuanced and there are competing factors that come into play.

טענה נוספת היא שהנזקים הכלכליים של הסופות גדלו מאד בשנים האחרונות, ואפשר לראות בכך סימן ש "ההתחממות הגלובאלית כבר כאן". הנה ניתוח ארוך ומפורט של ד"ר ג'ף מסטרס, על הנושא, עם קישוריות למחקרים רבים. אין ספק שהנזקים, בדולרים, כפי שמדווחות חברות הביטוח, אכן גדלו. אבל, הדבר נובע מגידול האוכלוסייה וגידול העושר. יותר אנשים, בעלי רכוש יותר יקר, נמצאים היום במסלולי הסופות, מאשר בעבר. אם לוקחים בחשבון עובדה זאת, ומתקנים את המספרים בהתאם, רואים שאין שום גידול בנזקים הכלכליים לעומת העבר.
נסכם: אין שום נתונים המראים בבירור על החמרה בתופעות מזג אוויר קיצוניות או בנזקים מתופעות כאלה, בעשורים האחרונים. כול הסופות, ההוריקאנים, הטורנאדוים והטייפונים שהתרחשו בשנים האחרונות אינם חסרי תקדים או יוצאי דופן. סופות דומות היו גם בעבר, לפני ה"התחממות הגלובאלית הנוראית". אלו העובדות.

יעקב






אין תגובות: