6 בנובמבר 2013

מאמי, התינוק בלע הנדסה גנטית: כשגרינפיס מנסים לזרוע פניקה

מאמר אורח של ד"ר רועי צזנה, מפעיל האתר "מדע אחר".
אולי שמעתם שגרינפיס יצאו בקמפיין הפחדה חדש כנגד הנדסה גנטית. הפעם הם בחרו להציג כקורבן את הציבור האהוד ביותר: הילדים שלנו. מסתבר שהם בולעים הנדסה גנטית, בסימילאק ובמטרנה – מה שמצדיק את האימייל ההיסטרי שקיבלתי לפני מספר שעות, שצועק בכותרת כי "אלפי תינוקות בישראל עלולים להיות בסכנה!"
האם זהו באמת המצב?


גרפיקה מאתר גרינפיס

הנדסה גנטית בראי הזמן

נתחיל במסקנה הסופית: אין סיבה להתרגש. כל אחד ואחת מאיתנו אכל כבר צמחים מהונדסים גנטית בנקודה כלשהי בזמן. זה כמעט בלתי-נמנע, מכיוון ששמונים אחוזים מגידולי הסויה בעולם מהונדסים גנטית. נכון לשנת 2009, תשעים ושלושה אחוז משטחי הגידול של סויה באמריקה, ויותר משישים וחמישה אחוזים משטחי הגידול של תירס, הוקדשו לצמחים מהונדסים גנטית. אנחנו אוכלים צמחים מהונדסים גנטית כל הזמן, ובינתיים עוד לא נגרם כל נזק. שלושים שנים של הנדסה גנטית, ויותר מטריליון ארוחות. הנזק: אפס.

אבל הם לא טבעיים!

זהו, כמובן, הטיעון הבא שנזרק תמיד. הצמחים המהונדסים גנטית אינם טבעיים! אבל האמת היא שאין אפילו צמח טבעי אחד שאנחנו אוכלים היום. כל צמחי המאכל בהווה עברו השבחה על-ידי האדם לאורך שנים רבות מאד. למעשה, גידולים חקלאיים רבים מהמאה האחרונה נוצרו באמצעות הקרנה של צמחים בקרני גאמה כדי לגרום למוטציות. לפי מאט רידלי בספרו "האופטימיסט הרציונאלי", בדרך זו נוצר זן של חיטת דורום שנמצא היום בחלק גדול מהפסטה. וכך גם נוצרו רוב האגסים הגדלים היום באסיה, ואפילו זן שעורה החביב במיוחד על יצרני בירה אורגניים. וכל ההקרנות האלו גרמו למוטציות מיטיבות, אבל גם לשפע של מוטציות שיכולות להיות מזיקות. ואנחנו אוכלים את כל הצמחים האלו, עם הפוטנציאל להזיק בזכות המוטציות המיותרות שרכשו.


בננה 'טבעית', לפני שעברה השבחה על ידי האדם. מומלץ להיזהר באכילה: הגרעינים קשים.
נשמע נורא? ובכן, אפשר להירגע: בשיטות של הנדסה גנטית מדלגים מעל יצירת המוטציות האקראיות, ובמקום זאת מכניסים מספר גנים לצמח. בדרך זו מקבלים הצמחים את התכונה הרצויה, לצמחים, בלי חשש ממוטציות לא-נשלטות. הם יכולים לרכוש עמידות לחרקים, או יכולת ליצור ויטמינים הנחוצים לאדם, או אפילו עמידות בפני קוטלי עשבים, כדי שהכימיקלים יוכלו לפגוע רק בעשבים השוטים.

ואין נזק לבני-האדם?

לחלוטין לא. אנשים אוכלים צמחים מהונדסים גנטית כבר כמעט שלושים שנים, ועדיין לא התגלתה עדות לנזק. למעשה,בסקירה מדעית שהתפרסמה לאחרונה, עברו החוקרים על מספר גדול של מאמרים שבחנו את ההשפעה של צמחים מהונדסים גנטית על בעלי-חיים ובני-אדם. כמה גדול? לא עשרה מאמרים או מאה מאמרים, אלא שבע-מאות ושבעים מאמרים שעוסקים בהשפעות הבריאותיות של הצמחים המהונדסים גנטית. הם לא מצאו הוכחה לנזק. וזה אחרי שלושים שנים וטריליון ארוחות, כבר אמרתי?

אבל היו כמה מחקרים שיצאו לאחרונה והראו שצמחים מהונדסים גנטית יכולים להזיק…

כן, אלו מוכרים היטב. למעשה, כתבתי עליהם כבר. עברתי על שלושים מחקרים מהשנים האחרונות בהם בדקו את השפעות התזונה של צמחים מהונדסים גנטית על בעלי-חיים. אף אחד מהם לא הראה שצמחים מהונדסים גנטית יכולים להזיק, חוץ משניים. אבל מה שמוזר במיוחד כאן הוא ששני המחקרים הבודדים שהראו שלצמחים מהונדסים גנטית יש פוטנציאל לנזק, הגיעו מאותה מעבדה ומאותם חוקרים, ומספר רב של מדענים שקראו את המחקרים התחיל לצחוק עוד לפני שהגיעו לאמצע. מסתבר שאותם חוקרים השתמשו בשיטות סטטיסטיות שאינן רלוונטיות ושהביאו לכך ש… איך נאמר את זה בעדינות? ובכן, התוצאות הראו בדיוק את מה שהחוקרים רצו להראות.
טבלת המחקרים שמראה את מידת הרעילות שנאמדה בכל ניסוי. רק שני מחקרים מתוך שלושים הגיעו למסקנה שמזון מהונדס גנטית רעיל... ושניהם מגיעים מאותה מעבדה, אותם חוקרים, ועם שימוש בשיטות ניסוי וניתוח מוזרות.
טבלת המחקרים שמראה את מידת הרעילות שנאמדה בכל ניסוי. רק שני מחקרים מתוך שלושים הגיעו למסקנה שמזון מהונדס גנטית רעיל… ושניהם מגיעים מאותה מעבדה, אותם חוקרים, ועם שימוש בשיטות ניסוי וניתוח מוזרות.

אבל למה לא להיות זהירים בכל זאת??

השאלה הרגילה היא: למה לא להיות זהירים? הרי בכל זאת יש שני מאמרים מתוך שלושים שטוענים שהצמחים המהונדסים מסוכנים. אז למה לא להיזהר?
התשובה פשוטה: כי אנחנו אוהבים את הסביבה.
אם אתם אוהבים את הסביבה, אתם צריכים לאכול צמחים מהונדסים גנטית. אלו פשוט הנתונים. בשדות של כותנה הודית מהונדסת גנטית, יש הפחתה של מחצית השימוש בקוטלי חרקים. ובעולם מצאו שהצמח המהונדס הזה מביא להפחתה של כמעט שמונים אחוזים בשימוש בקוטלי חרקים. ההערכה היא שלא השתמשו במאתיים מיליון קילוגרם של קוטלי חרקים בזכות ההנדסה הגנטית של צמחים. והתוצאה היא שהפרפרים, הזחלים, הדבורים וכל יתר החרקים כבר מתים הרבה פחות מקוטלי חרקים. אה, וגם האיכרים העניים שמגדלים עבורך את התירס, הסויה, הכותנה וצמחים אחרים בסין ובהודו מתים פחות מקוטלי החרקים. אבל אולי זה לא באמת אכפת לגרינפיס.
השוואה בין צמח 'טבעי' (למעלה) לבין צמח מהונדס גנטית המוגן מפני מזיקים - אבל אינו פוגע בפרפרים, דבורים וחרקים אחרים. התוצאה: החקלאים משתמשים בכמות קטנה יותר של קוטלי חרקים, והסביבה נפגעת פחות.
השוואה בין צמח 'טבעי' (למעלה) לבין צמח מהונדס גנטית המוגן מפני מזיקים – אבל אינו פוגע בפרפרים, דבורים וחרקים אחרים. התוצאה: החקלאים משתמשים בכמות קטנה יותר של קוטלי חרקים, והסביבה נפגעת פחות.

גרינפיס רק רוצים לסמן את המזון?

מדיונים קודמים עם פעילי גרינפיס, הטענה הרגילה היא שלגרינפיס אין בעיה אמיתית עם הנדסה גנטית. הם רק מבקשים שלציבור תהיה זכות לדעת מה הוא אוכל, ורוצים שהממשלה תסמן את כל המוצרים שמכילים רכיבים מהונדסים גנטית. אלא מה? בגרינפיס יודעים היטב שרק מעטים יאכלו מזון שכתוב עליו שיש בו רכיבים שהם מזהירים מפניהם. הדרישה שלהם – ביחד עם קמפיין ההפחדה – נועדה להוציא את ההנדסה הגנטית מהשוק. והרי הצעד הראשון בכל קמפיין הוא לגרום לציבור להאמין שיש איום גדול עליו ו- "אלפי תינוקות עלולים להיות בסיכון". האמת היא שתחליפי החלב של מטרנה וסימילאק עומדים בסטנדרטים האירופאיים המחמירים ביותר, לפיהם ניתן לטעון שמוצר אינו מכיל רכיבים מהונדסים גנטית, אם יש בו מתחת ל- 0.9% רכיבים כאלו. כמעט לא ניתן להשיג אחוז נמוך יותר, בהתחשב בכך שמזון מהונדס גנטית נמצא כמעט בכל נקודה בשרשרת האספקה העולמית.
גרינפיס: רק רוצים לסמן הנדסה גנטית. אין להם שום דבר נגדה, חלילה. לא מנסים ליצור פניקה. רק... מבקשים לסמן.
גרינפיס: רק רוצים לסמן הנדסה גנטית. אין להם שום דבר נגדה, חלילה. לא מנסים ליצור פניקה. רק… מבקשים לסמן.

גרינפיס רק רוצים לתת לנו בחירה חופשית? ומה עם מדינות אחרות?

גרינפיס טוענים שהם מאמינים בבחירה חופשית. אולי מתוך אהבת האדם שלהם. אבל רק כל עוד היא מונעת בכוח הפרופוגנדה שלהם. העובדות הן שגרינפיס מעמידים כל מכשול אפשרי בפני 'האורז הזהוב' – צמח מהונדס גנטית שמכיל ויטמין A, ויכול להציל את ראייתם של 500,000 ילדים בשנה באסיה ובאפריקה, שמתים בגלל החוסר בוויטמין A. בחירה חופשית זה דבר נהדר עבור העולם המערבי, מסתבר. אבל כשילדים מתעוורים ומתים ביבשות אחרות, גרינפיס לא מוכנים לתת להם את הבחירה לאכול ולחיות כראוי לבני-אדם. באופן דומה, גרינפיס גרמו בשנת 2002 לממשלת זמביה לסרב למשלוח מזון בעיצומו של רעב לאומי, כשהזהירו אותה שהמזון עלול להיות מהונדס גנטית ומסוכן. קשה לדעת כמה ילדים מתו בזכות עצת אחיתופל הזו.

אז מה נסגר עם גרינפיס?

אני רוצה להאמין שגרינפיס הם ארגון עם כוונות טובות. הם רוצים שהסביבה תהיה נקייה יותר, ושבני-האדם יחיו בעולם טוב יותר. אבל הם מתעלמים מכל מה שהמדע יכול לתת להם, סותמים את האוזניים בפני הראיות המדעיות, ומנסים לחזור לעולם של חקלאות פרימיטיבית שאינה מסוגלת לכלכל את כל בני-האדם כיום, אלא אם נכרות את יערות הגשם שעוד נותרו כדי להרחיב את שדות הגידול. הם יוצרים פניקה בלי הצדקה למטרות הטהרניות שלהם – מטרות שאינם מבינים שאם יתגשמו, רק יפגעו בסביבה עוד יותר. ולא פחות חמור: הם מתעלמים מהסבל האנושי בעולם, מהאנשים שזקוקים לצמחים מהונדסים גנטית כדי לשרוד, ומחקלאים שרוצים גידולים מהונדסים גנטית כדי לפרנס את עצמם טוב יותר.
ולמה לא? הם יכולים לעשות את זה. הם אוכלים טוב במערב, בזמן שביבשות אחרות אנשים מתים מרעב ומעיוורון בגלל המדיניות שגרינפיס מנסה לכפות עליהם. ורק לתשומת לבכם, המדענית פלורנס ואמבוגו מקניה מסבירה את המצב כשהיא מתחננת ש- "אתם האנשים בעולם המפותח חופשיים כמובן להתווכח כרצונכם על היתרונות והחסרונות של מזונות שעברו שינוי גנטי, אבל אולי אנחנו יכולים לאכול קודם?"

אין תגובות: