20 באפריל 2015

האנרגיה הגרעינית בצרות.

חברת ארבה areva הצרפתית היא אחת ממספר מצומצם מאד של חברות בעולם שעוסקת בבניית כורים גרעיניים. זאת חברה ממשלתית, המפסידה כסף כבד, וקיומה תלוי במימון ממשלתי צרפתי. היא בונה כעת 4 כורים שלוח הזמנים שלהם נמצא בפיגור גדול. תחנה אחת היא בפלמוויל, צרפת, שנייה באולקילוטו, בפינלנד, ושני כורים בטאישן בסין. ארבה ו EDF  (חברת החשמל הממשלתית הצרפתית) נמצאים במשא או מתן מתקדם לבניית תחנה נוספת באנגליה, בהינקלי-פוינט.

כעת התגלה פגם בחוזק הפלדה שממנה נבנה הכלי המכיל את הכור (בתמונה: Reactor building) בפלמנוויל. ארבה הודיעה מוועדה לאנרגיה אטומית של צרפת על הפגם, וכעת בודקים מה היקפו והאם ניתן לתקנו. המשך הבנייה בכורים שבעבודה מתעכבת.

בארה"ב נמצאים עד 36 כורים בסכנת סגירה בגלל חוסר כדאיות כלכלית. 99 הכורים הפועלים בארה"ב הם ישנים (זקנים), וזקוקים לשיפוץ וחידוש, כולל לצורך שיפור הבטיחות. ההשקעות האלה הפכו בלתי כדאיות, היות שאין לכורים מכירה מובטחת של החשמל שהם מייצרים. הם נאלצים להתמודד מול החשמל הירוק המסובסד והגז הזול. הם לא מליחים למכור כמות מספיק גדולה של חשמל כדי להפוך את ההשקעות בשיפוץ לכדאיות.

מי שחשב שהכורים הגרעיניים יתרמו להפחתת הפליטות טעה. עד 2040 לפחות צפויים להיסגר יותר כורים ישנים מאשר יפתחו כורים חדשים.

הפעילות הרצינית היחידה בתחום בניית תחנות כוח גרעיניות מתרחשת בסין. בסין יש כעת 26 כורים, ועוד 23 בבנייה.

יעקב


אין תגובות: