29 באפריל 2015

מדידות לוויין: ההתחממות קטנה מאשר חשבו.


המדענים המחשבים את הטמפרטורות הגלובאליות לפי מדידות לוויינים (קבוצת UAH) פרסמו גרסה חדשה, גרסה 6, למערכת חישובי הטמפרטורה הגלובאלית. את פרטי הגרסה החדשה מפרסמים המדענים רוי ספנסר, ג'ון  קריסטי וויליאם בסוול, במאמר מדעי חדש. זו הקבוצה המדעית הידועה בשם UAH  University of Alabama, Huntsville.

הם מחשבים את הטמפרטורות לפי מדידות של סדרה של לוויינים שנקראת MSU/AMSU. הלוויינים מודדים בעצם את פליטות המיקרוגל מהחמצן באטמוספרה. לפי זה מחשבים את הטמפרטורה, והתוצאה המתקבלת היא דומה מאד למדידה באמצעות טרמומטר. הם מחשבים טמפרטורות בארבע רמות גובה באטמוספרה: טרופוספרה נמוכה (קרוב לפני כדור הארץ), טרופוספרה בינונית וגבוהה, וגם סטרטוספרה נמוכה.
החישוב הוא די מסובך ודורש התאמות, תיקונים וחישובים רבים. בין הסיבות לתיקונים וחישובים : שימוש ב 15 לוויינים שונים לאורך יותר מ 35 שנות מדידה (מאז דצמבר 1978). אורך החיים של הלוויינים מוגבל, וכול הזמן משגרים לוויינים חדשים להחליף את אלה שהתבלו. המכשירים בלוויינים משתנים (משתכללים), הכיולים שלהם שונים, וגם, הכיולים של כול מכשיר משתנים במשך תקופת המדידות שלו (במשך כמה שנים). הלוויינים עצמם מאבדים גובה ומהירות במשך השנים (לפני שהם מפסיקים לפעול) – והדבר משפיע על חישובי הטמפרטורה.

כעת קבוצת UAH מפרסמת גרסה חדשה של החישובים שלהם, גרסה 6. מרבית תכנת החישוב נכתבה מחדש (גם שיטות התכנה השתנו עם הזמן), הרבה שיטות חישוב שונו ושוכללו.
מובן שגם נתוני המדידה הגולמיים הישנים, שהתקבלו מאז  1978 ונשמרו, הועברו כעת דרך תכנת החישוב החדשה, המשוכללת יותר, של גרסה 6.  התוצאה הסופית נראית בגרף הטמפרטורות שלטה: בקו סגול הגרסה הקודמת, בשחור – החדשה:


ההתחממות, לפי גרסה 6, היא יותר נמוכה מזו שחושבה בגרסאות הקודמות. מגמת ההתחממות מאז דצמבר 1978 ועד מרץ 2015 היא רק 0.114 מעלות צלסיוס לעשור – במקום 0.140 מעלות לפי גרסת החישוב הקודמת – דהיינו  - כ 20% פחות.
מגמת ההתחממות ביבשה היא +0.19  מעלות  (לעומת מגמה של +0.26 לפי חישובי CRUTem4 , המבוססים על מדידות טמפרטורה במדי חום, על פני הקרקע), ו בים היא +0.08 מעלות (לעומת +0.12 מעלות של הסט HadSST3)
יש לציין גם שגרסה חדשה זו מראה תוצאות הרבה יותר קרובות לחישובים הלווייניים של הקבוצה השנייה – RSS, שלהם שיטות חישוב שונות לחלוטין.
שורה תחתונה: ההתחממות, לפי מדידות לוויין, היא פחות נוראית מאשר חשבו. אם קצב ההתחממות הזו יימשך ולא יגבר בעתיד לא תגרום ההתחממות נזקים.

יעקב

אין תגובות: