25 באפריל 2015

שיר הלל לפחם ביום האדמה.

ביום האדמה, הנחגג על ידי ארגונים ירוקים ב 22 באפריל, שומה עלינו להלל את משאבי הטבע המבורכים, שבזכותם אנו מתקיימים והגענו עד הלום – וביניהם הנפט, הפחם והגז. בל נשכח אותם – אלה גם כן משאבי טבע, שהטבע העמיד לרשותנו ברוב נדיבותו.  הפחם, ואח"כ הנפט הם שאפשרו את המהפכה התעשייתית והטכנולוגית, ובזכותם הגענו לרמת החיים הנוכחית שלנו.  בלעדיהם היינו תקועים עדיין ברמת חיים של ימי הביניים. אז, מרבית האוכלוסייה (המעטה) חייה חיים מאד קשים, עם עבודה חקלאית שוברת גב מבוקר ועד ערב, וקיום רעוע על סף הרעב, והרבה פעמים גם מתחתיו.

הנפט והפחם (ולאחרונה גם הגז) הם שסיפקו את צרכי האנרגיה שלנו מאז ומתמיד, וימשיכו לעשות זאת גם בעתיד הקרוב, לפי תחזית משרד האנרגיה של ארה"ב.


צריך לציין שמקורות מתחדשים, בגרף למעלה, כוללים סכרים הידרו-אלקטריים, וכנראה גם "ביומסה" – עצים. ללא מקורות ישנים ומסורתיים אלה – המתחדשים החדשים – שמש ורוח – סיפקו רק 2.2% מהאנרגיה של ארה"ב, ויגיעו רק ל 4.3% בשנת 2040 לפי התחזית (ולא 28% כפי שמתחייב הנשיא אובמה, בהבטחות חסרות שחר).

כמובן – המשאב הטבעי הגדול והחשוב מכולם הוא בן האדם. בני האדם הצליחו, באמצעות ידע, המצאות ועבודה קשה, לרתום את משאבי הטבע למטרות פיתוח ושיפור רמת החיים.

יעקב

אין תגובות: