8 בנובמבר 2015

הערפל וההפחדות חסרות השחר


כל פעם שיש תופעה אקלימית כולשהי, כמו סופת החול הנוכחית, קופצים נביאי ההפחדה האקלימית ומפיצים את נבואות חסרות הבסיס שלהם.

פרופ' אורי מרינוב, המנכ"ל הראשון של המשרד לאיכות הסביבה, הזהיר כי זו רק ההתחלה [סופות החול] "הסופות האלה יחזרו, ובעוצמות הרבה יותר חזקות, מדי מפעם לפעם, מה שהולך לקרות בשנים הקרובות זה שהסופות יהיו יותר חזקות וילוו בגשמים וחום קשה".

שטויות. הפרופ' אורי מרינוב מדבר בלי סיבה ובסיס, חוץ מאמונת בטן עמוקה בצורך להפחיד. אין הוא יודע, ואין איש יודע, מה יקרה בשנים הקרובות. הטענה שכאילו הוא יודע לא מבוססת על כלום. פרופ' אורי מרינוב לוקח על עצמו תפקיד של נביא זעם (לא של איש מדע). מה יקרה בשנים הקרובות? תיק"ו – איש אינו יודע, שום מדען אקלימי רציני ושום מודל אקלימי לא טוענים שיש ביכולתם לחזות את מזג האוויר לכמה שנים קדימה. גם לא מרינוב, לא יודע אבל טוען שכן.

עוד ציין פרופ' מרינוב ("מומחה למינהל סביבתי" [ ? מומחה  למה בדיוק? האם מומחיותו היא בניבוי מזג אוויר לשנים הקרובות??]) "אין שום דבר יוצא דופן בסופות בחול שמגיעות מאזורי הדרום והמזרח". נכון מאד! אין שום דבר יוצא דופן. אנו מוקפים מדבריות, ומהמדבריות תמיד הגיעו ותמיד תגענה רוחות המביאות סופות חול. בכול זאת הוא מוסיף את המשפט הבא הסותר את הקודם: "אלה תופעות שנובעות כתוצאה מההתחממות". משפט סותר ובלתי הגיוני. אם אלו תופעות שתמיד התרחשו, גם לפני ההתחממות הנוראית אז כיצד זה הן "נובעות כתוצאה מההתחממות". ?? ההתחממות מעשה ידי האדם, לא הייתה לפני 1950 כי קודם לא היו פליטות משמעותיות, אבל סופות חול תמיד היו.

לבסוף אומר מרינוב: על העולם להחליט אם הוא מוכן להתמודד כראוי עם התחזית הקודרת. "דרך אחת היא להתגונן, לנסות להסתגל למצב הזה. זאת דרך שתעלה מיליארדי דולרים ובסופו של דבר לא תשנה את המצב. הדרך האמיתית היא למתן את התופעות האלה על ידי הפסקה הדרגתית של שימוש בדלק מחצבי, קרי בפחם, נפט וגז, ואת זה עדיין לא התחלנו לעשות".

אלה ספקולציות חסרות שחר. איש אינו יודע אם תהיה התחממות (ייתכן שתהיה, רבים מאמינים ככה) ואם כן – כמה התחממות – ואם כן מה יהיו ההשלכות (הנזקים) בעתיד אם יהיו, וכיצד ניתן להתאים עצמנו (To adapt)  וכמה זה יעלה. עד כה לא היו שום נזקים שניתן לייחס אותם להתחממות שכביכול כבר הייתה. באשר לדרך "האמתית" – למניעת הנזקים - גם זו חסרת שחר. אפילו יוקטנו הפליטות אין זו ערובה שלא תהיה התחממות. אבל כול זה וויכוח סרק כי הפליטות לא הוקטנו עד כה ולא יוקטנו בעתיד הקרוב. לא ניתן להקטין את הפליטות. "הפסקה הדרגתית" בשימוש במקורות אנרגיה פחמיים (כמו שממליצים מרינוב ורבים אחרים) אינה אפשרית, כי אין מקורות מעשיים אחרים לאנרגיה, וחיים ללא אנרגיה (או במצב של מחסור באנרגיה) אינם אפשריים. אורי מרינוב מציע אוטופיה, ואינו מבין את המציאות הטכנית כפי שהיא.

בינתיים, תנועת ההפחדה האקלימית "השיגה" השג "ענק" של בזבוז של לפחות טריליארד דולר על דברים שלא עובדים. אלף מיליארד, וזו לא ספקולציה אלא עובדה, הוצאות על אנרגיה ירוקה בכול העולם בעשור האחרון. ההוצאה לא הניבה הפחתה משמעותית בפליטות (הפליטות העולמיות ממשיכות לעלות כרגיל).
למען ההגינות צריך לציין שאורי מרינוב לא המציא שום דבר מקורי משלו אלא חוזר ומדקלם את הפזמון הסטנדרטי שמפיצים בעולם כולו חסידי ההפחדה האקלימית. והעיתונאים – הם אוהבים נבואות זעם צעקניות, בכול סופה הם פונים לפרופסור להפחדה, אורי מרינוב, והוא מספק את הסחורה.

יעקב


תגובה 1:

עוזי אמר/ה...

זה מאוד מעודד: המשמעות היא שהרעיון של התגוננות והסתגלות, בעלות שהיא חלקיק מההוצאות על שגעונות האנרגיה המתחדשת, תופס תאוצה וקולו גובר. החברה מתחילים להרגיש לחץ (שהכסף יופנה למקור אחר וידולל משמעותית) ורואים צורך להתגונן.

נהדר ומצוין!

עדיפה הוצאה של מיליארדים על הגנה מקטסטרופות, שאולי תהיה יעילה גם לאסונות ללא קשר להתחממות, מאשר הוצאה של טריליונים כדי להילחם בתחנות רוח (או שזה צריך להיות "בעזרת תחנות רוח"?).

המאבק מצליח לפחות במישור הרעיוני. כל הכבוד.