6 בינואר 2016

100% מתחדשים – חלומות הזויים.


מרק ז' ג'ייקובסון, Mark Z. Jacobson, הוא מדען מאונ' סטנפורד היוקרתית, בארה"ב. הוא מפרסם, לפחות מאז 2010, תכניות מפורטות שמוכיחות, לכאורה, שניתן לייצר את כול צרכי האנרגיה שלנו (כולל תחבורה) מאנרגיה מתחדשת. לפי תכניותיו ניתן להגיע ל 100% מקורות מתחדשים, ללא אנרגיה גרעינית, רק שמש, רוח ומים. הדבר ישים (לדעתו) בכול ארצות העולם (יש לו תכנית לכול ארץ וארץ). ובנוסף לכול – זה ממש מציאה כלכלית – זה יחסוך לנו הרבה כסף, וייצור מקומות עבודה חדשים. ממש גן עדן עלי אדמות.
לג'ייקובסון קורות חיים מרשימים: תארים בהנדסה אזרחית, והנדסת הסביבה מסטנפורד, דוקטורט במדעי האטמוספרה מאונ' קליפורניה UCLA. הוא משמש כעת כפרופסור מלא בסטנפורד. הוא כתב ספרים בנושא מדעי האטמוספרה וזיהום, ועשרות אם לא מאות מאמרים מדעיים ב"נייטור", "סיינס" וכול הז'ורנלים הגדולים. התכנית שלו ל "100% רוח, שמש ומים" התפרסמה בז'ורנלים ומקומות הכי מכובדים, למשל: נאשיונל ג'יאוגרפיק, "של" ובאתר שלו, בסטנפורד. (גם בוואינט בעברית, ובאתר שלנו).

אז מה הבעיה? כבר כתבתי על כך: תכניתו בשביל ישראל (ושאר הארצות) מבוססת על מדע בדיוני, על טכנולוגיות שאינן קיימות, אינן מעשיות ואינן מפותחות. כמובן – במדע בדיוני הכול אפשרי, גם "100% מתחדשת". בקיצור: הוא לא מבחין בין דמיון ומציאות, התכניות שלו מבוססות על דברים לא קיימים. מסתבר שזו אולי הבעיה היותר קטנה שלו. הוא לא מבחין בכלום. עד כמה התכניות שלו חסרות שחר ואבסורדיות ניתן לקרוא במאמר של מהנדס ופיסיקאי מפינלנד (באנגלית), שקרא וניתח את תכניתו של ג'ייקובסון עבר פינלנד.

ג'ייקובסון מציע לפינלנד להתקין 50 GW  של אנרגיה סולארית פוטו-וולטאית. לפינלנד! שבה השמש זורחת אולי 10% מהזמן, ובזוויות נמוכות. ההספק הזה דומה להספק הכולל שהותקן בכול אירופה ב 10 השנים האחרונות – כול זה בארץ קטנה שאוכלוסייתה כ 1% מאוכלוסיית אירופה. בנוסף הוא מציע 29 GW  תחנות רוח יבשתיות ו 27 GW  ימיות. אם השמש מספקת אנרגיה בערך 10% מהזמן (אצלנו בישראל – 20% מהזמן) – מאיפה ייקחו הפינים המסכנים חשמל 90% מהזמן? הוא אומר משהו על "שאיבה אגורה" (לשאוב מים למאגר עליון כאשר יש עודף חשמל, ולהפיק חשמל מהזרמת המים למאגר תחתון). אלא שפינלנד ארץ שטוחה, אין בה "עליון ותחתון", פתרון זה לא ישים (הפתרון של אגירה שאובה בכלל אינו ישים בקנה מדה גדול). ג'ייקובסון כנראה שכח לבדוק את הטופוגרפיה של פינלנד. התכניות שלו מבוססות על דמיון פרוע, ללא קשר למציאות.

עוד מגדיל וטוען ג'ייקובסון שתכניתו הנהדרת היא גם מציאה מבחינה כלכלית! למרות עלותה שהוא מעריך ב 227 מיליארד דולר – דהיינו כמו התל"ג השנתי של פינלנד. איך הוא מגיע למסקנה מופלאה זו? הוא טוען שבשנת 2050 צפויים בפינלנד בין 600 ל 6000 מקרי מוות בגלל זיהום אוויר שנגרם מתחנות כוח (הפוסיליות), וכול מקרה מוות שנחסך שווה כ 17 מיליון דולר – זאת לפי התיאוריה (ההזויה כשלעצמה) של "הערך הסטטיסטי של החיים". כלומר – ההפסד של פינלנד בגלל שריפת פחם יהיה כ 100 מיליארד דולר לשנה, שזה כ 1/3 מהתל"ג. מיותר לציין שכול המספרים הללו, עד האחרון שבהם מצוצים מהאצבע, ומהדמיון הפרוע של ג'ייקובסון. מדע בדיוני. ובנוסף, ג'ייקובסון מתעלם מאמצעים טכנולוגיים שכן קיימים היום להקטנת זיהום האוויר (ללא אנרגיה מתחדשת), אמצעים (מסננים) שכבר הורידו את זיהום האוויר בפינלנד ב 60% מאז 1980. מהטכנולוגיה שקיימת מתעלם ג'ייקובסון, הוא רואה רק את זו שלא קיימת.

לא רק זה - אומר ג'ייקובסון – האנרגיה המתחדשת תיצור מקומות עבודה ורווח כלכלי. בעתיד הוורוד המתחדש, יהיו 130 אלף מועסקים באספקת אנרגיה, לעומת כ 38 אלף היום (שמספיקים לכול צרכי האנרגיה של פינלנד היום). הבנת את זה ברוך? את אותו הדבר ש 38 אלף עובדים מספקים היום, יצטרכו (בעיד המתחדש) לספק 130 אלף עובדים (פי 3), אבל זה טוב! זה ייצר מקומות עבודה! זה כמו (למשל) לקחת מפעל מכוניות, להשמיד את כול הרובוטים והאוטומציה, ולהחליפם בעובדים שמרכיבים מכוניות בעבודת ידיים. כך ניתן ליצור הרבה מקומות עבודה, אבל זה יוצר עוני ולא עושר. בקיצור הצעה מגוכחת. בכלל, כול הטענה על יצירת מקומות עבודה באנרגיה מתחדשת, טענה חביבה על רבים היא אבסורדית. כול מקומות העבודה האלה מממונים על ידי הטלת היטלים והעלאת מחיר החשמל של שאר האוכלוסייה. כול המקומות האלה הם פרזיטיים – הם מתפרנסים לא מיצירת ערך כלכלי אלא ממיסים וסובסידיות.

לבסוף יש לג'ייקובסון עוד הצעה גאונית להפקת חשמל עבור פינלנד: 2 GW אנרגיה מגלי ים (עוד טכנולוגיה שלא קיימת). אלא שאפילו הייתה קיימת טכנולוגיה כזו, מרבית השנה נראה הים ליד פינלנד ככה:


איפה הגלים?

מילא ג'ייקובסון (והסטודנטים וה"חוקרים" שלו ששותפים למאמריו) – לא חסרים אנשים "משונים" בעולם. אבל לי לא ברור כיצד דברים אבסורדיים, הזויים וחסרי שחר כאלה יכולים להופיע בז'ורנלים ואתרים מכובדים לכאורה, וכיצד אפשר להתייחס ברצינות לשטויות כאלה. כאשר מגיע נושא האקלים – העולם השתגע לגמרה, על כול הראש. וזו לא הדוגמה היחידה – אביא בהמשך עוד קטעים על דברים לגמרי הזויים הקשורים לנושא.

יעקב




4 תגובות:

עוזי גייגר אמר/ה...

מצוין!
אנרגית שמש וגלים בפינלנד...
מעניין אם התכנית לישראל כוללת סכר הידרואלקטרי גדול או מקורות גיאותרמיים.

בנוגע ל"תוספת עבודות" אני לא מופתע - הציבור קונה את זה שהיעד הוא לא יצירת עושר אלא האמצעי של יצירת עבודה. כמובן שברגע שזה מיושם בפועל אז מבינים שזה שקר, אבל משום מה במילים זה עובד כל פעם.

יעקב אמר/ה...

ג'ייקובסון הוא כנראה ג'יניוס במתמטיקה ומחשבים, הוא בנה הרבה מודלים ממוחשבים לתופעות שונות באטמוספרה. אבל, הוא כנראה לא מוציא את האף שלו מהמעבדה ולא יודע כיצד נראה העולם בחוץ.

איל פורת אמר/ה...

המודלים שלו אמורים להראות כיצד לחסוך במקומות עבודה - לא להוסיף כאלו.
ייצור אנרגיה אמור לתמוך בצמיחה, לא להוות אותה.

יעקב אמר/ה...

"המודלים שלו אמורים להראות כיצד לחסוך במקומות עבודה - לא להוסיף כאלו."

זה לגבי אנשים נורמליים.

לפי ההבנה של יעקובסון, המסתמכת על אסקולה כלכלית שבהחלט נפוצה בין כלכלנים מסוימים, העיקר הוא יצירת מקומות עבודה...