12 בפברואר 2017

צמצום הפליטות בארה"ב.

ארה"ב הייתה המדינה הגדולה בה התרחש הצמצום או הקיטון הכי גדול בפליטות פד"ח, בעולם. פליטות הפד"ח קטנו מ 7370 מיליון טון פד"ח ב 2007 ל 6826 מ"ט ב 2014 (השנה האחרונה עם נתונים) – קיטון של כ 7.5%.



החסידים הירוקים יטענו (כמו למשל בלומברג) שהקיטון התרחש הודות למאמצי המטיפים הירוקים להחדיר אנרגיה מתחדשת ומדיניות המנדטים והסובסידיות. אלא, שכאשר בוחנים את הנתונים רואים שתרומתה של האנרגיה המתחדשת (שמש ורוח) היא לכול היותר 30% מהקיטון (וכנראה פחות), ושאר 70% הקיטון הושג מסיבות שאינן קשורות לאקטיביזם הירוק או הטפות האקלים.

ראשית – ברור שהקיטון המשמעותי התרחש בשנים 2007-2009, שנות המשבר הכלכלי הגדול – כלומר הקיטון הושג בעיקר בזכות גידול העוני או קיטון העושר בעקבות המשבר. העוני הוא מאד "ירוק". מאז שנת 2009 ועד 2014 היה למעשה גידול של פליטות. בשנות המשבר הכלכלי התרחש תהליך של סגירת בתי חרושת בארה"ב (שחלק מהם עברו לארצות זולות בחו"ל, יחד עם פליטות הפד"ח). התרחש גם תהליך של צמצום בנסיעות, הן של רכב פרטי והן של רכב משא ורכבות, וגם קיטון קטן בצריכת החשמל וכנראה גם בדלק לחימום בתים. אנשים עניים יותר נוסעים פחות, ומחממים פחות, וצורכים פחות.

התהליך המשמעותי ביותר שתרם לצמצום הפליטות (חוץ מהמשבר הכלכלי) היה המעבר מפחם לגז להפקת חשמל. (הגז פולט 50% פחות פד"ח מהפחם, ו 90% פחות מזהמים). הסיבה העיקרית למעבר היא כלכלית - המחיר הנמוך של הגז, שהושג בזכות הטכנולוגיה החדשה של הפרקינג, טכנולוגיה נגדה נלחמים בחירוף נפש ה"כוחות הירוקים". (הם הצליחו להעביר איסור על שימוש בטכנולוגיה זו במדינות שונות, כמו מדינת ניו יורק, ומרבית מדינות אירופה). כלומר הצמצום בפליטות התרחש (בקטע זה) לא בזכות מאבק הירוקים אלא למרות מאבק זה. גורם מסייע הייתה העובדה שמרבית תחנות הכוח הפחמיות בארה"ב היו ישנות, ומיועדות לסגירה בשל הגיל, וגם בגלל תקנות מחמירות למניעת זיהום אוויר (בעיקר זיהום של כספית).

גורם נוסף, חשוב, שתרם לצמצום הפליטות היה גידול ביעילות מנועי הבנזין והדיזל, בזכות שיפורים טכנולוגיים. הגרף מתאר את צמצום הפליטות של המכוניות (בגרם למייל) בין השנים 1975-2016 שהיה בשיעור של כ 20%. שיעור צמצום הפליטות מענף התחבורה היה כ 10%.

בשנים אלה התרחש, כמובן, גם תהליך של החדרת אנרגיה מתחדשת מרוח ושמש. בעוד התרומה של אנרגיה סולארית הייתה קטנה מאד ובלתי מורגשת, הייתה עלייה מכובדת באנרגיית רוח. העלייה בכמות החשמל שהופקה ממקורות מתחדשים הייתה של 200 TWh, בין 2007-15. קשה לדעת כמה פליטות בדיוק חסכה התוספת הזו של חשמל ירוק. רוג'ר אנדריוס מערך  שזה היה 30% מהצמצום הכולל של הפליטות, אני חושב שזה פחות.
  

גם כאן רואים שעיקר התרומה לצמצום הפליטות בארה"ב הייתה ממעבר מפחם לגז.
צריך לציין שמגמת קיטון הפליטות בארה"ב גדולה בהרבה מאשר בשאר הארצות, בזכות הגז הזול של הפראקינג שעדיין לא הגיע לארצות אחרות. צמצום הפליטות בארצות אחרות לא כול כך קיים, והפליטות, ברמה עולמית, ממשיכות לגדול.

קל להבחין שה"יעדים" לצמצום הפליטות ב 80% או 100% בשנה זו או אחרת (כמו למשל 2050), הם הרבה מעבר למגמות שהתרחשו ב 10 השנים האחרונות, עם טכנולוגיות קיימות וידועות. כלומר – יעדים אלה אינם מבוססים אלא על רחשי לב ומדע בדיוני.

יעקב




אין תגובות: