3 בפברואר 2017

"תכנית ההתנתקות" – התנתקות מהאמת.


 אומרת כותרת בוואינט.""תוכנית ההתנתקות" מחברת החשמל בדרום
לראשונה בארץ: רשות מקומית תנתק את כל מוסדותיה מחברת החשמל, ותייצר אנרגיה ממערכות סולאריות. במועצה האזורית מרחבים שבצפון הנגב, שתשלים את המהלך עד סוף השנה, מבטיחים: נחסוך כ-6 מיליון שקל בשנה

אז המועצה האזורית מרחבים התקינה לוחות שמש על גגות מוסדות ציבור שלה, בהשקעה של 20 מיליון שקל (על חשבון הציבור). האם היא התנתקה מחברת החשמל – שקר וכזב. וכי מי יספק לה חשמל בלילה וב 80% מהזמן? אפשרי שהשמש תספק חשמל באותם 20% מהזמן בהם השמש מקרינה בעוצמה הדרושה. ייתכן גם שבאותן שעות מוסדות הציבור והמשאבות של הביוב יקבלו חשמל מהשמש. אבל, ב 80% מהזמן הם ימשיכו לקבל חשמל מחברת החשמל, מתחנות כוח גזיות ופחמיות, כמו כולם. אז למה הכותרת המשקרת, וההודעה המשקרת של ראש המועצה? כי בלי שקרים אי אפשר לעשות תעמולה ירוקה. עוד שקר מגוחך היא טענתם ש"יופעלו באמצעות מערכות סולריות 42 מערכות תאורת חוץ". איך יפעילו תאורת חוץ (העובדת בלילה) באמצעות חשמל סולארי? האם במרחבים השמש זורחת גם בלילה כמו בספרד? הספרדים חיברו דיזל גנרטור ללוחות השמש  ומכרו לחברת החשמל הספרדית חשמל במחיר מסובסד שמקורו כביכול מהשמש, אבל הוזרם גם בלילה.

הם גם טוענים שיחסכו 6 מיליון שקל בשנה בזכות הפחתת הרכישה של חשמל מחברת החשמל. לא בדקתי את חישוביהם (הם לא פרסמום), אינני יודע כמה חשמל צורכים מוסדות הציבור במועצת מרחבים, אבל אני אומר בביטחון: אלה סיפורי סבתא. לוחות שמש אינם חוסכים כסף אלא מבזבזים כסף – כסף של הציבור. בגלל זה מתקינים לוחות שמש רק מוסדות ציבור (למשל הכנסת) שמבזבזים כסף של אחרים. חברות פרטיות שצורכות טונות של חשמל ומשלמות מיליוני שקלים בחשבונות חשמל אינן מתקינות לוחות שמש. הן עושות תחשיב אמתי ויודעות שזה לא כדאי. מועצה אזורית פטורה מדאגות כדאיות, ויכולים להפיץ ספינים ושקרים חופשי, חופשי.

בינתיים מצטרף צה"ל לכוחות הירוקים ומתקין לוחות שמש בבסיסיו. הגיוני שצה"ל ינצל שטחים נרחבים של גגות שנמצאים בבסיסיו, או שטחי קרקע (כמו אלו מסביב למסלולים בבסיס רמון) לפריסת לוחות שמש. לוחות שמש לא מזיקים, וצה"ל יכול לעקוף את הבירוקרטיה והחסמים שבתחום האזרחי. מאידך – זה משחק בנדמה לי שאין בו תועלת – שלא מוסיף כלום לתפקידו המרכזי שלצה"ל – הגנה על מדינת ישראל. יש מיליון משימות ובעיות לצה"ל, אין שום סיבה שיתעסק עם לוחות שמש. זה גם בזבוז כספי ציבור, אבל, כסף קטן בשביל צה"ל, כרגיל הוא מבזבז יותר. זה רק עיסוק מיותר... מי יתחזק את הלוחות, כיצד יתחשבנו... האם הרס"רים יעבידו את החיילים בניקוי הלוחות מהאבק של הנגב? יתרון אחד יש להצבת הלוחות בבסיסי צה"ל – ייתכן ויהיו מוגנים מפני גניבה על ידי הבדווים – אם כי גם זה לא בטוח...

יעקב

5 תגובות:

איל אמר/ה...

לפריסת לוחות סולריים על גגות בעיקר באזורים מדבריים יש יתרון גדול - הם מצלים על הגג עליהם הם מותקנים ויוצרים בידוד טוב מן השמש.

יעקב אמר/ה...

אני מכיר צאלונים יותר זולים.

איל אמר/ה...

גם אני, אבל הם לא "ירוקים" :-)

יעקב אמר/ה...

אתה מתכוון: הם לא מסובסדים.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

יעקב יקר, איך לא הדגשת חזור והדגש את החלומות באספמיה שנכתבו בכתבה?
שים לב!:
"החל מסוף השנה יופעלו באמצעות מערכות סולריות 42 מערכות תאורת חוץ, אשר מפעילות 3,800 גופי תאורה, 820 מזגנים מפוצלים, 8,600 גופי תאורה פנימיים מסוגים שונים, 24 תחנות שאיבה שבהן מותקנות 39 משאבות ביוב, ו-600 עמדות מחשב במוסדות חינוך ומועדונים.
המבנים הציבורים שחלקם כבר מופעלים על ידי מערכות סולאריות וחלקם בשלבי הקמה הם: 2 אולמות ספורט, 7 בתי ספר יסודיים, 34 גני ילדים, חטיבת ביניים, בית ספר תיכון, 3 מוסדות מועצה, 100 מקלטים והמתנס"ים."

מרשים, לא?...
זה רק בקיץ לקירור כשיש שמש, או שזה גם בחורף לחימום כשאין שמש?
ומעניין מה יכולות אגירת החשמל של אותה מועצה מקומית מפוברקת (שמסתבר שהן די גבוהות ולא מביישות אף עיר).

3 שנים עברו. הכתבה מ- 2017.
אוטוטו 2021.
קיבלו 4 שנות חסד... הייתי רוצה לראות בפועל מה נעשה ועד כמה באמת חשמל נחסך.
תוצאה בשטח ולא הצהרות או בילבולי ביציות.
ברור שאם התוצאה לא תהיה מה שמצופה ממנה להיות, תירוצים לא יחסרו לרוב.
בזה פוליטיקאים ואנשי מועצות והמגזר הציבורי מומחים.
הרי הכסף הוא לא שלהם. הוא של "הציבור", שזה שם קוד ל"לא כסף של אבא שלי ולכן כמה שאוכל לקבל עוד ממנו ככה אוכל לבזבז עוד".