2 ביולי 2017

הקבורה של קבורת הפד"ח


לפני שנה כתבנו על הנושא של לכידת הפד"ח וקבורתו CCS בזו הלשון:
"ל"ירוקים" יש נטייה להיתפס לפנטזיות ירוקות שמנותקות מהמציאות הטכנולוגית, הנדסית, כלכלית שבמסגרת האילוצים שלה כול דבר בעולמנו חייב לעמוד. הם חזקים בפנטזיות, סיסמאות  ומשאלות לב, וחלשים בהבנה בפיסיקה, טכנולוגיה, הנדסה או כלכלה. אחת הפנטזיות האלה היא "לכידת פד"ח וקבורתו"  CCS  - Coal Capture and Sequestration.". כלומר: לכידת הפד"ח מארובות תחנות כוח פחמיות וקבורתו במעמקי האדמה – כדי למנוע שחרורו לאטמוספרה.
קבורת הפד"ח – CCS  -  ממלא תפקיד מפתח בכול התכניות (הפנטזיות) להשגת ה"יעדים" המוכרזים של צמצום הפליטות ב 80% או ב 100%, בלי זה אין להם (אפילו לכאורה) אפשרות לדמיין עתיד ללא פליטות.
כעת הודיעה החברה סאות'רן על סגירת פרויקט הדגל של ה CCS  (קבורת הפחמן).


זהו פרויקט ענק, בעיר קמפר Kemper, מיסיסיפי, ארה"ב, שנבנה בהשקעת עצומה של 7.5 מיליארד דולר, רובה מכספי ציבור, סובסידיות, מענקים והעמסה על תעריפי החשמל. תחנת הכוח תמשיך לעבוד כתחנה גזית רגילה (ללא קבורה), וכול הכסף שהושקע בה (עלותה אולי פי 5 מתחנה גזית) ירד לטמיון.
אפילו ראש העיר ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג (בעליה של חברת החדשות "בלומברג" וחסיד גדול של המלחמה באקלים ושל האנרגיה המתחדשת) אמר בוועידת "בלומברג לאנרגיות מתחדשות" באפריל: "לכידת פחמן היא שטות מוחלטת-  total bullshit , תעתועי דמיון, והבל - nonsense." . בוקר טוב אליהו! הרי את זה בדיוק אמרו רבים מראש, לפני שנשרפו 7 מיליארד דולר לריק!

תחנת הכוח בקמפר היא דוגמה אופיינית להתנהלות הנושאים ה"ירוקים". חבורות של אקטיביסטים חסרי הבנה הנדסית-פיסית, מונעים מהתלהבות אידאולוגית אך לא מציאותית, דוחפים בכוח גדול פרויקט חסר שחר, בלתי אפשרי ולא מעשי. הם לוחצים חזק על הפוליטיקאים, ואלה וגם אלה (הפעילים והפוליטיקאים) מסרבים להתייעץ עם אנשים מומחים, שיודעים את החומר. התוצאה: לומדים את השיעור בדרך הקשה, על ידי שריפת לריק של כסף גדול, כסף של אחרים.
כך מתנהל כול נושא האנרגיות המתחדשות (לא רק ה CCS).

ניתוח נוסף מראה מדוע CCS  לא יכול להיות כלכלי, ושיש דרכים אחרות, יותר טובות וזולות להפחתת הפליטות. אלא שברור שהחלפת פחם בגז מקטין את הפליטות אולי ב 30-40% אבל לא ב 80-100% כפי שדורשים ה"יעדים" הנאים והחוקים הירוקים השונים. לכן תלו הירוקים כול כך הרבה תקוות ב CCS.

יעקב


אין תגובות: