15 ביולי 2018

קיטורים של קיץ

משנכנס תמוז מקטרין על החום. וואינט מפרסם מאמר על שיאי חום בערים בעולם.
חצי הכדור הצפוני חווה בשבועות האחרונים גל חום מתמשך ובעייתי במיוחד. בארצות הברית, בוויילס, באירלנד, בקווקז ובאיראן נשברו (או לכל הפחות הושוו) שיאי טמפרטורה קיצוניים: ב-28 ביוני, למשל, הגיע המדחום בגלזגו שבסקוטלנד ל-32 מעלות.

העולם גדול, תמיד, בכול שנה, תמצא מקום זה או אחר בו נרשם שיא של טמפרטורות... זאת השגרה של חודש תמוז. אבל, היום חייבים לעטוף את הקיטורים בפטפוטים אופנתיים רגילים והטפות על ההתחממות הגלובאלית.
שיאי טמפרטורה נקודתיים אינם עדות ישירה לשינוי האקלים או אף להתחממות הגלובלית, אך סדרה עקבית של מדידות גבוהות במקומות רבים ועם פיזור גיאוגרפי גדול, כזו שמתחברת לעליות רצופות בטמפרטורה הממוצעת מסביב לגלובוס, מהווה תימוכין נוסף לקונצנזוס המדעי בדבר השפעות הפעילות האנושית על האקלים.

"זאת לא עדות ישירה", נכון, אבל זאת בכול זאת עדות... למה? כי זאת האופנה היום...
בינתיים התברר שכמה מה"שיאים" (בלוס אנג'לס או בסקוטלנד) נובעים ממדידות לא נכונות שהושפעו ממיקום לא תיקני של תחנות מדידה וממנועים שהופעלו בקרבת מקום וחיממו את המכשירים.
ניתוח יותר מפורט מראה שאין ממש בהיסטריה על חום הקיץ, החום הוא רגיל לעונה זו... הנה למשל טמפרטורת המקסימום חודש יוני בניו יורק, משנת 1900 ועד היום:

המגמה הרב שנתית  "שטוחה" – אין עליה בממוצע הטמפרטורות הרב שנתי.
באשר לממוצע העולמי של טמפרטורות חודש יוני שנה זו – אותו רואים למטה – הממוצע הוא 0.21+ מעלות לעומת הממוצע של 1980-2010, דבר שמסמן עלייה קלה, של פחות ממעלה למאה שנים. כן, יש עלייה בטמפרטורות, אבל היא קטנה, ולא יוצאת דופן.

רוצים לשמוע על גל חום אימתני באמת? הנה הסיפור: בחודש יולי 1911 התרחש גל חום נוראי בניו אינגלנד (צפון מזרח ארה"ב). גל החום נמשך 11 יום, אלפים מתו כתוצאה מהחום, ורבים אחרים פשוט השתגעו.
סוסים מתו ברחוב (בקושי היו אז מכוניות), תינוקות מתו בשנתם, האספלט בכבישים רתח והעלה בועות, עלים נשרו מעצים, דשאים התייבשו. אנשים רבים התאבדו מחמת החום. ייתכן וגל החום של 1911 היה אסון הטבע הגדול בהיסטוריה של ניו-אינגלנד, מעריכים שהוא גרם אולי ל 2000 מקרי מוות.
באותם ימים עוד לא היו מזגנים וגם לא מאוררים חשמליים. אנשים יצאו לישון בפרקים ועל המדרכות.

אחרים ליקקו בלוקים של קרח...

כמובן, ב 1911 עוד לא דיברו על התחממות גלובאלית. גם לא על פליטות, כי בני האדם הרשעים עדיין לא הספיקו לפלוט כמויות של פד"ח לאטמוספרה...

יעקב


תגובה 1:

איל פורת אמר/ה...

ובינתיים הקוטב הצפוני מתקרר באופן מדאיג:
http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php