4 בדצמבר 2019

נגד כול דבר


מרבית הארגונים והעסקנים הירוקים פועלים לפי אידאולוגיה פשוטה ברורה, עקבית, ובלתי מציאותית: הם נגד כול דבר. נגד כול מעשה פיתוח או בנייה, נגד כול כביש וכול מפעל או מתקן תעשייתי, נגד כול שכונה חדשה. הם התנגדו בשעתו לסלילת כביש 6.  הם נגד כול דבר שיכול לשפר את איכות החיים והרווחה הכלכלית של האנשים. הם בעד הטבע והצפרדעים אבל נגד האנשים – כי האנשים ג'יפה, ורק הטבע קדוש.



הקדמה מפוארת זו באה אגב הסוגיה של בתי הזיקוק בחיפה (בז"ן). כול הארגונים הירוקים מנהלים כבר זמן רב קמפיין עקבי וחריף ורועש בעד סגירת בתי הזיקוק. לאחרונה הצטרף לכך מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, שבתור נושא תפקיד ואחריות ממלכתית היה ראוי שיגלה גישה יותר מציאותית.

למה הם דורשים לסגור את בז"ן? "כי בזן מזהם ולא צריך להיות מפעל מזהם בלב המטרופולין חיפה". מטרופולין?? חיפה מטרופולין? הצחקתיהו. חייתי כמה שנים בחיפה וחשבתי שהיא שייכת לאגף לפיתוח כפרי. אם יש בכלל תושבים בחיפה – בזכות מה הגיעו לשם? בזכות "בז"ן" ו"נשר" ונמל חיפה, ומוסך הרכבת והמפעלים שקמו בהקשר זה. 
בלי פרנסה (בז"ן) לא הייתה נוצרת שום מטרופולין שם (גם עם בזן לא כול כך יש...). את הנמל הרסו וועדי העובדים החזיריים שלחמדנותם אין גבול והם ניצלו את חולשת המדינה (בעלת הנמל) והרסו אותו. עכשיו בונים נמל חדש, סיני, ועם השלמתו ימות אט, אט, הנמל הישן של הוועדים. מעניין מה הסינים, שיתפעלו את הנמל החדש, יתרמו ל"מטרופולין" החיפאי. התעשייה במפרץ אינה סרח עודף על גב "המטרופולין", התעשייה יצרה את המטרופולין, היא שמשכה את האנשים להתיישב ב"מטרופולין" בזכות הפרנסה שסיפקה. אבל, בעולם הפוסט-מודרני (או בראש של אנשים ירוקים) – תעשייה ופרנסה הם פויה. ה"פרנסה" היחידה שנחשבת תקנית היא ההפגנות, העסקנות ועבודה סוציאלית.


ומה עם הזיהום? הזיהום אכן בעיה וותיקה וכואבת, ואזור מפרץ חיפה סבל שנים רבות, בעבר, מזיהום אוויר רב. באותן השנים המדינה הייתה הבעלים של כול המפעלים (כולל בזן) ולא עשתה דבר להפחתת הזיהום. למען ההגינות צריך להזכיר שבאותן השנים לא הייתה מודעות לצורך בהקטנת הזיהום וגם לא טכנולוגיה מתאימה, וגם לא תקציב. הדברים השתנו מקצה לקצה בעשור האחרון. תחנות הכוח עברה לפני זמן קצר לעבוד על גז (ממזוט), כולל תחנת הכוח הקטנה שבמתחם בזן ובבעלותו. בזכות זה היא מזהמת הרבה פחות. "נשר" הפסיק לייצר מלט (כעת רק אורזים ומשווקים מלט מוכן בנשר חיפה), ובזן – בזן הופרטה בשנת 2007 ובעשור האחרון השקיעה אולי 10 מיליארד שקל במתקנים לטיהור והפחתת זיהום האוויר. ההשקעות נמשכות, והזיהום שבזן יוצר הולך ופוחת. הזיהום עדיין גדול, כי בזן מפעל גדול המטפל בחומרים קשים  אך חיוניים. שיהיה ברור: אין כזה דבר "אפס זיהום". בכול "מטרופולין" בו חיים אנשים בצפיפות יש זיהום אוויר, שנגרם על ידי מפעלים, מכוניות, משאיות ואוטובוסים, מתקני חימום בתים, אניות וכו' (בעיקרון: על ידי אנשים). אוויר נקי לחלוטין יש היכן שאין אנשים, במדבר, בג'ונגל, באלפים.... בזן אינו הגורם המזהם היחידי. כעת, לאחר השיפורים בעשור האחרון (והמתוכננים בהמשך), גם לא נראה שמצב זיהום האוויר במפרץ חמור במיוחד, בטח לא בהשוואה למה שהיה שם בעבר, וגם לא בהשוואה ל"מטרופולינים" אחרים (בלונדון או לוס אנג'לס למשל זיהום האוויר גדול יותר). בארץ, הזיהום בירושלים ובני ברק יותר גדול מזה של חיפה. נכון, צריך להשתדל לשפר ככול האפשר, אבל הדרישה לסגירת בז"ן היא דרישה אבסורדית כמו הדרישה לסגור את לונדון. איכות האוויר היא מותרות, פרנסה ואוכל קודמים. העוני קטלני הרבה יותר מאוויר לא נקי.


בזן הוא מפעל גדול ומצליח. הוא מעסק כ 2000 עובדים באופן ישיר, ועוד עשרות אלפים בתור קבלני משנה, קבלנים וספקים. הוא מזקק (מייצר) כ 60% מהדלק שבשימוש בישראל (בנזין, סולר, דלק סילוני למטוסים, מזוט לאניות, אספלט לכבישים). 40% נוספים של אספקת הדלק באה מבית הזיקוק באשדוד שהוקם על ידי בזן ב 1973-1968, אך נמכר ל"פז" ב 2006. בזן גם מייצר חומרי גלם לתעשיית הפלסטיקה וכימיקלים לתעשיות אחרות – חומרים שמקורם בנפט. הוא מוכר בהיקף של כ 6 מיליארד דולר לשנה, מזה כ 30% לייצוא (ייצוא של דלקים מזוקקים וחומרי גלם לפלסטיק). הוא מספק פרנסה לעובדיו, הכנסה יפה ממסים למדינה ולרשויות העירוניות, ורווחים לבעלים ( כ 130 מיליון דולר בשנה) – כשכשליש מהמניות (והרווחים) בידי הציבור הרחב. איך מעלים אנשים שפויים על דעתם תכנית לסגור מפעל גדול ומצליח כול כך? וממה יתפרנסו האנשים? מקצבאות?
פעם התחננו ראשי המדינה בפני יזמים שיקימו כאן מפעלים כדי ליצור מקורות פרנסה (וגם העניקו להם מענקים נדיבים). רק רוח השטות הפוסט-מודרנית (ההרסנית) מרשה לעצמה לזלזל במפעל גדול, קיים ומצליח ולסגור אותו בכוח, בשם האידאולוגיה. ומאיפה ניקח בנזין לרכבים בארץ (שבז"ן מספק)? "נייבא – מה הבעיה" פעם שברו את הראש איך לבנות כאן מפעלי ייצוא (כדי ליצור הכנסה במט"ח למימון ייבוא המזון ושאר מוצרים חיוניים). היום  קופצים כדי להרוס מפעל רווחי ומייצא לתפארת.
המעבר המוצע לשימוש בדלק מזוקק מיובא מצריך השקעה גדולה בתשתיות חדשות: רציפים בנמלים, צנרת, ומכלי אחסון. מלבד ההשקעה הגדולה והזמן הדרוש להקמת תשתית כזו (תחת תשתית בזן שכבר קיימת) – ייווצרו אותן בעיות סביבתיות - זיהום אוויר על ידי התשתית וסיכונים חדשים.
משרד הכלכלה: "קידום התוכנית הבוסרית [לסגירת בזן] יביא לפגיעה כלכלית ותעסוקתית כבדה, בד בבד עם הידרדרות סביבתית באזור מפרץ חיפה". (מזל שלא כולם בממשלה משוגעים).
נימוק אבסורדי ופוסט-מודרני ואידאולוגי במיוחד אומר ככה: פרופ' ברנדה שפר: "את הבריטים שהקימו אותו לא עניינה איכות החיים של הילידים במושבות". שטות מוחלטת, צריך להיות פרופסור גדול ובור מוחלט בהיסטוריה כדי לאמור שטות כזו. כאשר הבריטים באו לכאן לא היו ילידים... חיפה הייתה עיירת דייגים ערבית. הבריטים הגדילו את חיפה, וחיזקו אותה. חיפה נוצרה בזכות הנמל, הרכבת, תחנות הכוח ובתי הזיקוק שהבריטים הקימו. בלי בריטים אין חיפה. ישראל ירשה את כול התשתית הזאת, כולל ה"מטרופולין". צריך לנשק לבריטים את כפות הרגליים (לא רק בזכות חיפה... גם מסיבות אחרות - בלי הבריטים והצהרת בלפור לא הייתה קמה מדינת ישראל).
ומה עם דו"ח מקנזי? מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה מסתמך בין השאר על דו"ח מקנזי (חברת ייעוץ בינלאומית גדולה, ראה להלן). תיכף אכתוב על תוכן דו"ח מקנזי, אבל קודם צריך להסביר מה זה ייעוץ: גוף ממשלתי מזמין דו"ח ייעוץ לא כדי לדעת ולהחליט מה כדאי וטוב לעשות - אלא כאשר הוא זקוק להצגת סימוכין לצידוק של עמדה קיימת. הם הולכם לחברת ייעוץ ואומרים: אני רוצה לעשות ככה וככה, לכו ותמצאו הצדקות וסימוכין לכך. וחברות ייעוץ (משפטי, כלכלי, חברתי או "אירגוני") אין להן שום בעיה – רצון המזמין (המשלם) קודש הוא – מה שמזמינים הם מספקים. הם ימצאו הצדקה לכול דבר וגם להיפוכו (תמורת סכום סמלי). בנוסף – כול הייעוצים האלה הם הזדמנות פז לטפטף כסף ציבורי לגורמים מקורבים – מקורבים פוליטית כמו הבן של חבר מרכז המפלגה או הבן של ראש הממשלה [גלעד שרון, האנטר ביידן], או\גם מקורבים משפחתית. מדובר בסכומים קטנים יחסית (מאות אלפי שקלים או מיליונים בודדים), מי ישים לב? החשש שיעשו מזה סירחון לא גדול. ומה זו "חברת מקנזי"? חברת ייעוץ בינלאומית גדולה וותיקה ומפורסמת (כמו למשל – מקדונלדס), שבכול מקום יש לה זכיין מקומי (הבן דוד של מושיקו) שקנה את הזיכיון לשימוש בשם. שם גדול מועיל לדאווין.

ועכשיו לתוכן של הדו"ח (שלא פורסם, הוא סודי ביותר, כולם יודעים אותו). 1. עד שנת 2030 (שנת הסגירה המוצעת) כבר לא יהיה צורך בבנזין וסולר, כי ימות המשיח יגיעו, וכולם ייסעו במכוניות חשמליות (ומשאיות? ומטוסים?). 2. מכירת הקרקעות מתחם בזן לבנייה יממן את הפיצוי לבעלי בז"ן – פיצוי על סגירת המפעל בכוח (כלומר הלאמתו).

שני הרעיונות האלה הם שטות מוחלטת. הראשון הוא פנטזיה ירוקה חסרת שחר. כול הגורמים המקצועיים (למשל ה IEA או ה BP) צופים שצריכת האנרגיה והנפט ימשיכו לגדול עד הודעה חדשה. אידאולוג ירוק יכול לחלום חלומות וורודים, אבל חברת ייעוץ רצינית (?) צריכה סימוכין והנמקות. אי אפשר לשלוף תחזיות מהפנטזיות של הירוקים ולהציגן כעובדות. הנחת המחדל, (על פי הניסיון עד כה) היא שב 2030 יצרכו נפט לא פחות מהיום, וכנראה יותר בגלל גידול אוכלוסייה. בכול אופן, אם ב 2030 לא יהיה שימוש בבנזין (כמו שחולמים הירוקים) יפסיד בזן כסף, וייסגר מסיבות כלכליות, בעצמו, בלי העזרה של הירוקים או החלטת ממשלה. אז מה הבעיה? למה צריך להחליט עכשיו על סגירה בכוח? הם כנראה לא סומכים על התחזית של עצמם.

הרעיון השני (מכירת הקרקעות) שטותי באותה מידה. מי יודע מה יהיה הביקוש וערך הקרקע ב 2030? מי ירצה לגור ב"מטרופולין" שאין בו פרנסה? למה שיקנו דירות? ממה ישלמו? מהקצבאות? (גם היום חיפה מאבדת אוכלוסייה).


עוד חכם ציון הבוחש בנושא הוא ראש אגף התכנון במנהל מקרקעי ישראל.


הוא תכנן בשטח שכונות חדשות בהיקף 83 אלף יחידות דיור (כ 350 אלף נפש), כלומר "תכנן" (צייר על הנייר) מטרופולין נוספת בסדר גודל של חיפה של היום. לצייר זו לא בעיה, הנייר סובל הכול, גם ציורים יפים. מאיפה יבואו האנשים, ממה יתפרנסו, ומדוע יבואו בכלל? תיק"ו. העיקר הציורים היפים, כולל ציורים של "אזורי תעסוקה". יעסקו במסחר (קניונים) ומשרדי עורכי דין... גם פועלי הנמל הסיניים יצטרכו דירות...

בזן, כמובן, לא חושבים על סגירה. הם הכינו תכנית אב כוללת להרחבה וגידול, כולל מפעלים נוספים בשטחים נוספים שהם רוצים לרכוש צמוד למפעל (השטח הצפוני). התוכניות אושרו בכול הדרגים התכנוניים המוסמכים כולל המועצה הארצית לתכנון. עכשיו הנושא נידון בבג"ץ, שהם כידוע, המומחים הכי גדולים בארץ, לכול דבר – לתכנון עירוני, לתעשייה, לנפט, ולאיכות אוויר, להכוווול.  שום דבר בארץ לא נעשה ללא אישור הבג"ץ . הבג"ץ הוא האפיפיור שלנו, הוא  infallible – לא יכול לטעות - כי שוררת עליו רוח הקודש והוא שליח האלוהים.

אני מרשה לעצמי לקוות ולנחש שהשכל יגבר ובסוף לא יסגרו את בזן. אבל הלחימה העיקשת, הרעש שהירוקים עושים! האין הוא מחמם את הלב והבטן?

יעקב




6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הירידה בפליטות זו תמונה מ 2007
אין משהוא עדכני יותר? בכול זאת אוטוטו 2020

יעקב אמר/ה...

אחפש...

יעקב אמר/ה...

http://www.envihaifa.org.il/

אתר זה -ניתור איכות האוויר על ידי עריית חיפה מראה שאיכות האוויר במפרץ היא תקינה.

דו"ח זה של המשרד לאיכות הסביבה לשנים 2017-18 אומר אותו דבר - איכות האוויר בחיפה אינה גרועה מאשר בערים אחרות בישראל ובעולם ועומדת בתקנים בינלאומיים.
http://www.sviva.gov.il/InfoServices/ReservoirInfo/ResearchAndPublications/Pages/Publications/P0801-P0900/P0877.aspx

יש בחיפה ובעיקר במפרץ כ 100-150 מפעלים שונים, בזן הוא הגדול שבהם אבל רק אחד. מלבד זה הזיהום נגרם על ידי גורמים נוספים כמו תחנות כוח, תחבורה, מיכלי אחסון דלק ואוניות.

איכות האוויר השתפרה מאד מאז 2014, במיוחד הודות המעבר לגז - ממזוט.
שיפור נוסף צפוי בהמשך.

זיהום האוויר אכן היה גדול לפני כן - וזה בסדר שהקיו צעקה גדולה, וזה בסדר שכתוצאה מכך ובלחץ המשרד לאיכות הסביבה ועירית חיפה הופחת הזיהום מאד, וכעת כבר אינו חריג או מסוכן.

אבל - אירגוני הסביבה הקיצוניים לא יסתפקו בשום שיפור... ותמיד יוכלו לטעון שיש עדיין זיהום (אפס זיהום לא אפשרי).

יעקב אמר/ה...

ראו גם דיווח זה.
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001292738

כתוב שמבקר המדינה הקודם, יוסף שפירא, טוען שהדו"ח של המשרד לאיכות הסביבה אינו נכון, והוא, יוסף שפירא, מומחה גדול לסביבה, קובע שלא מדדו את הזיהום מספיק. מתוך תקדימים ודוחות קודמים של יוסף שפירא - דעתי האישית היא שהוא בעצמו אינו מבין כלום, ולמשרדו הסתננו עובדים ירוקים-קיצוניים שכתבו דו"ח נאצה בשמו.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

תשמע מר יעקב, מי שלא תהיה, אני פשוט אוהב את הפוסטים שלך, ואת הנימוקים שלך, ואת הקישורים שאתה שם ואת ההשקעה והטרחה שבלהסביר את שעובר במוחך.
תענוג.
אפילו את סגנון הכתיבה הציני והלא מתנשא, בלי ה- BS של כת ה- PC, אני מאוד אוהב.
אתה אדם של תכל'ס, בלי פנטזיות ודמיונות מיותרים, מתבסס על עובדות ונתונים ואני מאוד מעריך את זה.
פשוט נהנה מאוד לקרוא פה, אז תודה רבה לך על התוכן המשובח ומעורר המחשבה.
הפוסטים שלך מצליחים בעקשנות ומאדיקות, לערער אצלי תפיסות שהתקבעו, כל פעם מחדש.
תפיסות שנתקבעו אם בגלל/בזכות התקשורת, אם בגלל הבון-טון של איכות הסביבה והסביבתנות, אם בגלל המחשבה שלי על עצמי שאני רוצה להיות ירוק, ואם בגלל הצעקות הרמות והרועשות של הירוקים הלעומתיים (שאני בעבר, כך חשבתי, נמניתי על שורותיהם).
פשוט מעניין לי פה בצורה יוצאת דופן.

יעקב אמר/ה...

תודה רבה. אני מסמיק.