9 בדצמבר 2019

מפחידים עם שינוי אקלים במפלי ויקטוריה



העורכים של ידיעות אחרונות ו"כלכליסט" אוהבים להפעיל את מקהלת חרדי האקלים. הפעם הם מפחידים עם כותרות זועקות כי "משבר האקלים עצר כמעט לחלוטין את זרימת המים במפלי ויקטוריה".
במדור "סביבה ומדע" בידיעות מכריזים: "
אין מים: כך משפיעים שינויי האקלים על מפלי ויקטוריה".

במציאות אין כל שינוי בדפוס הבצורות המשפיעות על זרימת מפלי ויקטוריה – והסבל של האוכלוסיה רק מועצם בשל המלחמה שהכריזו ארגוני הסביבה נגד הקמת תחנות כוח הדרושות לשינוע מים לאזורים השחונים באפריקה.



בחדשות 13, עמנואל אלבז פלפס, ממחזרת את הכותרות המפחידות ומכריזה כי "מדענים מציינים כי מדובר בתוצאה הרסנית של שינויי אקלים".




בגוף הכתבה אפשר כבר לגלות סיפור אחר של תקופת בצורת המתרחשת אחת למספר שנים ומובילה לדלדול הזרימה. 

פרופ' יוני דובי, חביב הבלוג,  כותב בתגובה לפוסט המתייחס למאמר: "לא התעצלתי, הוצאתי מתוך המאמר (קישור למאמר בנושא מחזוריות הבצורת בזמביה) את הנתונים, וחישבתי עבור "מדד המשקעים הסטנדרטי" את הממוצע וסטיית התקן. 

אז הממוצע הוא 0.053 וסטיית התקן היא 1.044. המסקנה: הבצורת האחרונה, חמורה ככל שתהיה, היא פחות מחצי סטיית תקן מן הממוצע הרב-שנתי, ולכן סבירה לחלוטין ואין שום חדש תחת השמש." 







מעל: מחזוריות הבצורות בזמביה שאינה תואמת מגמה של התחממות גלובלית וגם אינה מראה החמרה של עוצמת הבצורות ותכיפותן. מקור: המאמר Spatial and temporal patterns of drought in Zambia

המאמר מציין גם כי " אזור דרום יבשת אפריקה סובל בשנים האחרונות ממחסור במים, דבר המשפיע על חייהם של כ-45 מיליון בני אדם הזקוקים לסיוע."
העובדה שלמיליוני אנשים אין מים בזמביה היא, אם כבר, תולדה של שנים של הזנחה טכנולוגית ואנרגטית - באפריקה יש צורך בהרבה מאוד חשמל כדי לשנע מים למקומות שחונים (בקניה, למשל, בין רבע לשליש מצריכת החשמל נועדה לשינוע מים!)

המלחמה בהקמת תחנות כוח פוסיליות אותה מובילים הפופוליסטים הירוקים באמצעות כותרות הפחדה, תורמת כנראה יותר מהבצורת לסבל הנורא של האוכלוסייה הענייה המוצאת את עצמה ללא אספקת מים סדירה התלויה ביכולת הפקת חשמל.


אין תגובות: