30 בדצמבר 2019

"החשיפה שהשאירה את כולנו המומים" תעמולת גרינפיס מגיעה לערוץ כאן

בערוץ כאן משודרת פינה בשם "הזמן הירוק" בהגשת כתבת התחקירים והעיתונאית יפעת גליק.
נראה שהקושי לאתר נושאים ראויים לתחקיר ולהשקיע את הזמן בתחקיר רציני הוביל לשימוש בחומרי תעמולה של גרינפיס ללא כל בחינה נוספת.

החודש שודרה תוכנית בערוץ הממומן על ידי הציבור בישראל המציגה את שופרסל כמי ששותפה להרס האמזונס וכוללת הטרדות של שומרים ועובדים באתרים של שופרסל ויבואני הבשר לחוביץ. במקביל מפיצים בגרינפיס תעמולה במייל המסמנת את שופרסל כגורם מזיק לסביבה.





למרות שאין שום נתון המראה שלשופרסל או ליבואנים המושמצים בכתבה יש נגיעה בבירוא יערות, וגם לא ברור אם יש איזה שהוא בקר בעולם מגודל באזורים שלא היו בעלי ערכי טבע כלשהן או יערות, קיבלו בתאגיד כאן את הדמוגוגיה של גרינפיס והחליטו להשמיץ את סופרסל ואת חברת לחוביץ המייבאת בין השאר בשר בקר מברזיל.
לא גרינפיס ולא תאגיד כאן טרחו לברר נתונים לפני הכתבה שתובלה היטב בהפחדות של שריפות יערות באמזונס שהוצגו כאסון חסר תקדים ונסיון ל"הדביקו" לשופרסל.

כאמור כבר הצגנו את ההפרזות התקשורתיות ביחס ל"אסון" השריפות באמזונס. אלו הפרזות העולות בקנה אחד עם מסורת ו"נוהלי" ההפחדות של גרניפיס. בגרינפיס נוהגים לסמן "פושע" תאגידי תורן, רצוי עם כיסים עמוקים, על מנת לנהל קמפיין מלוכלך המסתיים בדרך כלל בהצהרת כניעה והכרזה על רהביליטציה דרך תרומה למטרות ירוקות, הקמת פרויקט ירוק או מחווה סמלית אחרת שאין לה משמעות רבה.
באפריל 2012 הפיקה גרינפיס קמפיין השמצה נגד פייסבוק, אמזון ומיקרוסופט בשל צריכת אנרגיה של החברות, כתבנו על כך כאן.

בשנת 2014 הופק קמפיין מקומי בישראל נגד צריכת עץ מבזיל על מנת "להציל את האמזונס". כאן.



וכעת מתעלים בגרינפיס ומצליחים לגייס את הצוות הלא ביקורתי של "הזמן הירוק" על מנת להפיץ האשמות בלתי מבוססות תחת הססמא הריקה: " כך שופרסל קשורה לאחד מאסונות הטבע הגדולים בעולם".

תם אהרון, כמונו, לא נותר אדיש למול הרשלנות העיתונאית הזאת והפיק קטע משעשע במיוחד בעקבותיה:





תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

מזל שיש לנו את תם אהרון לפחות... החיקוי הלא חיוור של John Oliver.
בחדשות מוכנים לפרסם כל דבר, העיקר שיהיה על מה לכתוב ולדווח.
האמת היא דבר מאוד מאוד סובייקטיבי.