3 במאי 2020

יום כדור הארץ


לפני כשבוע, ב 22 לאפריל, ציינו בארה"ב 50 שנה ל"יום כדור הארץ" הראשון שהיה ב 1970. כ 20 מיליון אמריקאים השתתפו אז בהפגנות, קונצרטים ואירועים המוניים בכול ארה"ב למען סביבה נקייה. היה זה המפגן הגדול ביותר בארה"ב עד אז. המפגינים דרשו אוויר נקי, נהרות נקיים וטיפול במפגעי סביבה. הייתה הסכמה "מקיר לקיר" – דהיינו הייתה הסכמה רחבה לנושא בכול המפלגות. זמן קצר אחרי זה, באותה שנה, הוקמה בארה"ב (ע"י הנשיא ניקסון, הרפובליקאי) EPA  - הסוכנות הממשלתית לשמירה על הסביבה – המקבילה של המשרד לאיכות הסביבה אצלנו. אז גם נחקקו בקונגרס חוקי המים הנקיים והאוויר הנקי.
לפני אותו הזמן המצב היה לא טוב. הנהרות היו מזוהמים ומסריחים, הן בגלל שפכים אנושיים (ביוב עירוני שהוזרם גולמי לנהרות) והן בגלל שפכים תעשייתיים. גם הירקון שלנו, בתחילת שנות ה 60 ,היה מסריח עד השמיים ושורץ יתושים, וחלילה להיכנס או אפילו לגעת במימיו – הם היו מלאים בבילהרציה (תולעת טפילית).
האוויר היה מזוהם – עננים של ער-פיח (ערפל ופיח - smog) היו רובצים מעל ערים גדולות עד כי לא ראו שמיים כחולים אלא רק ערפל אפור. כול זה בגלל עשן שחור שנפלט ממפעלים ותחנות כוח שורפי פחם, וממכוניות.
מאז חוקקו בארה"ב (וגם אצלנו) חוקים לשמירת מים נקיים ואוויר נקי.
העיריות חויבו להקים מפעלי טיהור שפכים, כך שהמים שהוזרמו בסופו של דבר לנהרות היו נקיים. כנ"ל המפעלים. המפעלים ותחנות הכוח חויבו להתקין סולקנים – מסננים שמנקים את העשן הנפלט מחלקיקי פיח מזהמים. מפעלים רבים עברו לעבוד על גז – דלק הרבה פחות מזהם (כנ"ל תחנת הכוח רידינג בת"א). המכוניות חויבו להשתמש בבנזין ללא עופרת (המזהם פחות) ובממירים קטליטיים – המקטינים מאד את הזיהום בפליטות.
היום המצב הרבה יותר טוב, בארה"ב וגם אצלנו. האוויר נקי הרבה יותר (נקי 100% אי אפשר), מי הנהרות נקיים. גם את הירקון שלנו ניקו ביסודיות בשנות ה 1990, על ידי גילוח שכבת האדמה המזוהמת בערוץ הנהר והחלפתה באדמה נקייה ובמים נקיים (מי ים – עד 7 תחנות).
כול ההישגים האלה הושגו בזכות הפעילות של ארגוני שמירת הסביבה (הארגונים הירוקים), והדרישה הציבורית לסביבה נקייה. בעבר (לפני 100 שנה או יותר) האנשים היו עניים... הפיתוח התעשייתי וההתעשרות היו בראש דאגתם. לסביבה לא שמו לב, היא הייתה בעדיפות שניה. אבל כאשר הלכלוך הצטבר והסירחון גדל בגלל הפיתוח התעשייתי החלו האנשים לדרוש סביבה נקייה, והיו גם מוכנים ומסוגלים להשקיע בכך את המשאבים הדרושים ולפתח טכנולוגיה מתאימה.
ההישגים בניקוי הסביבה לא היו אפשריים ללא פעולה קולקטיבית – דהיינו – תחיקה ופעולה ממשלתית. לכול אדם, לכול מפעל ולכול עירייה יש תמריץ כלכלי להיפטר מהפסולת והביוב בדרך הקלה, המהירה והזולה – שהיא שפיכתם לרשות הרבים (לנהרות ולאוויר). לרשות הרבים – לשטח הציבורי - אין "אבא" או בעלים שידאג לו, מלבד הרשות הציבורית (עירייה או ממשלה). רק חוקי הסביבה ואכיפתם על ידי מפקחי הרשות יכלו לאלץ את המפעלים, העיריות והאנשים לטפל בלכלוך ובשפכים שלהם ולטהר אותם.
בשלב הראשון של ההתפתחות הכלכלית האנושית – שלב שעדיין רואים אותו היטב באסיה ואפריקה – האנשים עניים מאד, הקיום הפיזי, האוכל והפרנסה המינימלית היא הדבר היחידי שמעניין אותם. אין לא ראש ולא כסף ולא כוח לטפל בשפכים, בפסולת ובזיהום האוויר. הסביבה מזוהמת, רואים את זה היטב בארצות אפריקה, בהודו, במזרח אסיה. אבל, בארצות יותר עשירות ומפותחות, כמו ארה"ב ואירופה – מצב הסביבה השתפר לאין הכר ב 50 השנים האחרונות – והפגנות יום האדמה ב 1970 סימנו נקודת מפנה בנושא הסביבה הנקייה.
הצרה היא שבתוך הארגונים הירוקים יש קול חזק מאד לאנשים קיצוניים, בעלי אידאולוגיה מלת'וסית ואנטי אנושית הזועקים בכול עת, בקולי קולות, על סוף העולם הקרוב. מלת'וס התריע, ב 1798, בעת שבעולם חיו פחות ממיליארד בני אדם, על התפוצצות האוכלוסייה הגדלה מעבר ליכולת לייצר ולספק לעצמה מזון. הוא ניבא הכחדה קרובה האנושות בגלל חוסר אפשרות לייצר מספיק מזון.
הניאו-מלת'וסים  המשיכו לנבא, גם ב 1970 (בעת שאוכלוסיית העולם מנתה 3.5 מיליארד), על הכחדה אנושית רחבת היקף, כבר ב 1985-90, ברעב, בגלל חוסר יכולת לייצר מספיק מזון. לזה הם הוסיפו את הסיפור על "עודף צריכה" – שאנשי הארצות העשירות (בעיקר במערב) הם חמדניים וצורכים יותר מדי, וגם, כתוצאת לוואי, מזהמים יותר מדי (יוצרים הרבה פסולת) והורסים את "הטבע" על ידי ניצול יתר של משאביו. ההכחדה תבוא בקרוב, הם ניבאו, גם בגלל מחסור במשאבי טבע לסיפוק הצריכה. בייחוד ניבאו מחסור באנרגיה בגלל התכלות המקורות הפוסליים (פחם ונפט) שבבטן האדמה. ובנוסף הייתה בעיית האקלים... ב 1970 התריעו על התקררות כדור הארץ, והפיכתו לכדור קרח. כול נבואותיהם התבדו, אבל הם לא מרפים, ועדיין מאמינים אמונה חזקה, בבטן, שהכחדת המין האנושי היא בלתי נמנעת וקרובה מתמיד.
נביאי הזעם האקולוגיים, נביאי סוף העולם – אין להם פתרונות מעשיים להציע. הם מדברים, באופן כללי ומעורפל על "שינוי יסודי באורח החיים" מבלי שיכולים להצביע בדיוק במה מתבטא שינוי זה ואיך יתרחש. הם שונאים בייחוד את המהפכה התעשייתית וחולמים חלומות רומנטיים על עולם פרימיטיבי, אידיאלי, אוטופי של חיים בחיק הטבע  ובהרמוניה אתו ללא מכונות. הם חולמים על מה שאין, לא היה ולא יכול להיות.
אנו, האנשים ה"נורמליים", המעשיים, נמשיך לחיות את חיינו, תוך שאיפה מתמדת לשיפור רמת החיים, גידול הנוחיות והביטחון, ושיפור מתמשך באמצעות התושייה וכוח ההמצאה שלנו, באמצעות הטכנולוגיה, כמו שהיה ב 200 השנים האחרונות. נמשיך להאמין ביכולתנו לפתור רבות מהבעיות שלנו, כמו שקרה עם בעיית זיהום הסביבה. שום בעיה אין לה פתרון מוחלט, גם לא בעיית זיהום הסביבה. תמיד יש זיהום ויש מה לשפר. אבל אפשר להתנחם ולהתגאות בשיפורים הגדולים שהיו באיכות הסביבה מאז יום כדור הארץ הראשון ב 1970, שיפורים שהושגו יחד עם עלייה גדולה ברמת החיים והרווחה והתקדמות המדע והטכנולוגיה.
יעקב


6 תגובות:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

תודה על הכתיבה הקולחת והמסקרנת יעקב.
אני טועה או שזה פוסט "אופטימי"?...
לרגע אני חושש ;-)

יעקב אמר/ה...

ביחס לאלו שחשים שסוף העולם - כלומר הכחדת האנושות - קרוב - זה פוסט אופטימי.

גילעד דרורי אמר/ה...

מעניין לראות איך המהפכה הזו מתבטאת בנתונים:
https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.PCAP.KG.OE?end=2015&locations=US&start=1960
אפשר ממש לראות את ההצלחה שלהם, צריכת האנרגיה לאדם הפסיקה לזנק באותה תקופה. אני תוהה איך תחומים שדורשים הרבה אנרגיה, כמו בנייה ותחבורה, היו מתקדמים ללא השינוי התפיסתי הזה. נראה שכל מיני טכנולוגיות התפתחו הרבה יותר בחצי המאה שקדמה ל-1970 מאשר היובל האחרון.

יעקב אמר/ה...

הירידה בצריכת אנרגיה בארה"ב נבעה בעיקר משתי תופעות: 1. התייעלות טכנותוגית - טכנולוגיה יותר מתקדמת מאפשרת פחות איבודי אנרגיה - למשל מנועים יותר יעילים במכוניות. 2. ייצוא התעשייה והיצור לסין ומזרח אסייה.

גילעד דרורי אמר/ה...

אני חושד שהתייעלות מנועים היא תוצאה עקיפה של רגולציות ירוקות, כנ"ל לגבי תחום התעופה. לא ראינו הרבה התקדמות בביצועים. ביחד עם הגבלות למען ביטחון הנוסעים (אולי מוצדקות, אולי היסטריות) הטכנולוגיות האלו לא השתפרו הרבה בהגשמת המטרה העיקרית - לספק תחבורה.

הנקודה השנייה היא אחת חדשה לי, לא שמעתי עליה אף פעם בהקשר הזה. אבל נראה הגיוני. מעניין מאוד.

יעקב אמר/ה...

שהתייעלות מנועים היא תוצאה עקיפה של רגולציות ירוקות, כנ"ל לגבי תחום התעופה. לא ראינו הרבה התקדמות בביצועים

גם בתחבורה קרקעית וגם בתעופה הייתה התיעלות - היא נבעה בעיקר מהמחיר הגבוה של הנפט בעבר.
חוץ מזה יש תנודות שונות - למשל בקשר לכמות האוכלוסייה (כמות הריבוי), וגם העושר הכללי (אנשים יותר עשירים צורכים יותר אנרגיה). למשל במשבר של שנת 2008 הייתה ירידה משמעותית בצריכת אנרגיה, וגם כעת במשבר הגדול של הקורונה יש ירידה גדולה בצריכת האנרגיה.
אבל ... אנו לא רוצים להשיג ירידה בצריכת אנרגיה על ידי ירידה ברמת החיים או גידול העוני... שזה בערך הכיוון של כול חסידי ה"שינוי באורח החיים".